RetailZoom: Kategóriák, melyek “felrobbantak” március első felében
A legutóbbi cikkünkben megmutattuk, a Koronavírus hogyan változtatta meg a vásárlási mintázatokat a Hazai Láncokban (és mindenhol máshol), mindössze néhány nap alatt. Most vizsgáljuk meg, mely kategóriák is mentek keresztül a legnagyobb változásokon: nem meglepő módon, a várható karanténra való felkészülés jegyében, a vásárlók tömegesen rohamozták meg az alapvető élelmiszereket, sütési kellékeket: a Liszt kategória 165%-ot emelkedett, az Élesztő 160%-ot, a Cukor 98%, a Rizs 101%, a Tészták 70%, míg a Konzerv Ételek 135%-os növekedést produkáltak. A különböző Hús szegmensek szintén 3 számjeggyel emelkedtek. Valójában ezek az óriási növekedések még nem is feltétlenül tükrözik a megnövekedett kereslet valódi mértékét, mivel a kiskereskedelmi szereplőket is teljesen váratlanul és felkészületlenül érte a roham, így nem rendelkeztek megfelelő készletekkel, így a fent említett kategóriák közül jónéhány már komoly készlethiánytól szenved. Mindannyian szembesülünk ezzel a jelenséggel valahányszor csak vásárolunk a járvány megjelenése óta. Érdekes trend bontakozott ki a Hús kategórián belül is, ahol, miután a legnépszerűbb szegmenseknek tartott csirke és disznóhúsok “pillanatok” alatt elfogytak a pultokról, a vásárlók tömegesen fordultak a még elérhető – ám premium – szegmensek felé (Kacsa, Liba, Pulyka), hozzájárulva itt is a 3 számjegyű növekedéshez.
A forgalmi adatokat tovább elemezve azt látjuk, hogy 80 felett van azon kategóriák száma, melyek március első két hetében a tavalyi év hasonló időszakához képest több, mint 30%-ot nőttek, miközben csak 38 olyan kategóriát találunk, melyek csökkentek ugyanezen időszakban a Hazai Láncok boltjaiban.
Természetesen a “Non-Food” kategóriák között is találunk olyan termékeket, melyek kiugró forgalmat realizáltak az elmúlt két hétben: a kézfertőtlenítők gyakorlatilag teljesen eltűntek a hazai kiskereskedők polcairól mindössze néhány nap alatt, a szappan/kézmosó termékek 84%kal, a Testápolók 70%-kal, egyéb higiéniai kategóriák több, mint 60%-kal nőttek.
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >