Kiugró kosár értékek a vírus óta

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 03. 30. 09:26

Az ún. COVID-19, közismertebb nevén, koronavírus járvány kitörése óta a magyar vásárlók rendkívül gyorsan megváltoztatták a bolti viselkedési szokásaikat – hasonlóan a világ többi – fertőzés által már erősen érintett – országában tapasztaltakhoz.

Andreas Christou ügyvezető igazgató RetailZoom

A járvány kitörését megelőzően, a Hazai Láncok vásárlói kosarainak kb. 43%-a ún. impulz kosár volt, 1000 Ft alatti kosárértékkel, és átlagosan 2,6 db termékkel a kosarukban. Ezek a vásárlások a hazai láncok összforgalmának közel 12%-át tették ki. A “közepes” kosarak (2,000 és 5,000 Ft közötti értékkel) az összes vásárlói kosár 25%-át képviselték, és a hazai láncok összforgalmához 40%-ban járultak hozzá. Végül a magas kosárértékkel bíró vásárlói kosarak (10,000+ Ft) az össz-kosárszámnak mindössze 3%-át, az összforgalom közel 22%-át tették ki. Ez utóbbi kosarak átlagosan 24 terméket tartalmaztak.

Mindez drámaian megváltozott – mindössze néhány nap leforgása alatt. A változások már február utolsó napjaiban érezhetőek voltak, de az azóta eltelt két hétben a kosárnövekedések egészen extrém módon felgyorsultak. Március első két hetét megvizsgálva azt látjuk, hogy az impulz kosarak aránya 43%-ról 39%-ra csökkent, és az összforgalomból már csak 10%-ot részesülnek. A legnagyobb változás a nagy értékű bevásárlásokhoz köthető, melyekben most már átlagosan 39 db termék található meg (24-ről). Nyilvánvalóan a széles körben tapasztalt extrém felhalmozások köszönnek vissza ezen értékekben. A nagy kosarak részaránya az össz-kosárszámon belül 7,1%-ra ugrott (3,1%-ról), és a Hazai Láncok összforgalmából immáron közel 27%-kal részesednek (22%-ról). Az átlagos kosárértéke ezen kosaraknak 17,600 Ft-ról 20,000 Ft-ra nőtt 2020 márciusában az egy évvel ezelőtti értékhez képest.

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink