Kármérséklés
Külföldi szakemberek szerint a sör a 2008-as gazdasági válság „nyertesei” közé tartozott, a vírusválság viszont a vendéglátóhelyek bezárásával komoly veszteségeket hozott a gyártóknak.

Dr. Kántor Sándor
igazgató
Magyar Sörgyártók
Szövetsége
A legnehezebb helyzetbe a kicsi, napról napra élő, termékeiket főként hordóban értékesítő főzdék kerültek, de a kraft sörök világában nagyobbnak számító üzemeknek is speciális értékesítési megoldásokat kellett alkalmazniuk a túlélés érdekében.
Számos vállalkozás házhoz szállította termékeit, a legjobb minőségű sörökhöz lehetett soha-nem-volt-soha-nem-lesz árakon hozzájutni, sokszor literes PET-palackban. Akadt, aki vendéglátós partnerei munkatársain is segíteni próbált: Ments meg egy csapost! csomagnak hívták azt az ajánlatot, amelynek az értékesítéséből befolyó teljes összeget szétosztották a velük legszorosabban együttműködő üzletek között. Egy másik főzde közösségi finanszírozással készít sört, amelynek teljes profitját életmentő eszközök és gyógyszerek beszerzésére ajánlották fel.
Főzdebázárásokról mostanáig még nem hallottunk, de a kraft söröket előállító üzemek számára az elkövetkező néhány hónap kritikus lehet: sikerül-e visszazökkenniük a korábbi kerékvágásba, és visszaszerezniük vásárlóikat. Persze az is kérdés, hogyan alakul célcsoportjuk vásárlóereje.
Más problémákkal kellett a legnagyobb sörgyártó cégeket tömörítő sörszövetség tagjainak szembenézniük. Az iparág számára hatalmas visszaesést hozott a vezető gyártók termelésének 30 százalékát felvevő vendéglátás leállása, amit csak részben kompenzált a kiskereskedelmi forgalom növekedése – mondta el dr. Kántor Sándor, a szövetség igazgatója. – Ezzel együtt még így is jobb helyzetben vagyunk, mint a legtöbb európai ország, ahol normál helyzetben jelentősen nagyobb a csapolt sör aránya az értékesítésben, mint nálunk.
Az idei áprilisi eladások a tavalyi hasonló időszakhoz képest 16,1%-kal estek vissza, exportunk és importunk mennyisége közel egyformán, nagyjából a negyedével csökkent. A KEG-hordós értékesítés gyakorlatilag megszűnt, de a főleg a vendéglátásban használt, újratölthető üvegpalackos termékek forgalma is 73%-ot zuhant. Az ízesített alkoholmentes sörök mindössze 15%-os csökkenéssel sínylették meg a válságot. Azonban, ha megnézzük, hogy a közelmúltban ebben a termékkörben történt a legtöbb technológiai és termékfejlesztés, ez már korántsem váratlan – tette hozzá a szövetség vezetője.
A válság kapcsán az iparág nem szorgalmazott közös fellépést, de megkezdték egy, a csapolt sör áfacsökkentésének lehetséges hatásait vizsgáló tanulmány összeállítását, amely véleményük szerint segítheti a válság utáni visszarendeződést is a vendéglátásban.
A vírushelyzet a sörgyártó cégeket is új kihívásokkal állítja szembe – mutatott rá Kántor Sándor. – Az iparág számára kiemelkedően fontos a vendéglátás szektor gyors talpra állása. A gyártók, alkalmazkodva a speciális körülményekhez, továbbra is korrekt, partneri viszonyt ígérnek a nehéz helyzetbe került vendéglátósoknak. //
Kapcsolódó cikkeink
Új kommunikációs platformmal indítja a sörszezont a Dreher
Új vizuális arculatot, csomagolást és kommunikációs platformot kapott a Dreher…
Tovább olvasom >Sörszövetség: tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás
A Covid-járvány időszakát idéző, 2023. évi 10 százalékos forgalomcsökkenés után…
Tovább olvasom >Rekordmennyiségű sört exportált tavaly Csehország
Rekordmennyiségű, 6,13 millió hektoliter sört exportáltak tavaly a csehországi sörgyárak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szallas.hu: a hétvégén a nemzeti ünnep eseményei mellett Eger, Budapest és Gyula a legkeresettebb úti cél
A március 15-ei nemzeti ünnep eseményei mellett népszerű program lesz…
Tovább olvasom >Száraz whiskyhűtés – A nap videója
Látványos whiskys pohárkészlet: fagyasztóban is hűthető, megmunkált alumínium alátéten kézzel…
Tovább olvasom >Soha nem tudod meg, miért zárják be a kínai éttermeket – A nap képe
A bezárt étterem feliratának fotóját a Facebookon találtuk, a képet…
Tovább olvasom >