Magazin: Kanapéról intézett vásárlások

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 10. 20. 07:16

Az elmúlt másfél évben az életünket meghatározó járványügyi helyzet jelentős mértékben megváltoztatta a fogyasztói magatartást, ezáltal egyaránt átrajzolta a kereskedelemben eddig uralkodó mintázatokat. Napjainkban is jól látható az online kereskedelem fellendülése, melynek nyomán egyre több üzletlánc nyitja meg saját webáruházát. Ennek a kialakuló trendnek eredtünk a nyomába a Magyar Országos Panelen futtatott online kutatásunkkal, ahol egy nem, kor és régió szerint reprezentatív, 500 fős országos mintán vizsgáltuk az online vásárlás jelenlegi népszerűségét a Trade magazin számára.

Seres Attila_nms

Vendégszerző:
Seres Attila
client service manager
NMS Hungary

Manapság felgyorsult életünk részeként egyre nagyobb teret hódít magának az online ügyintézés, melynek ékes példája az online vásárlások népszerűségének fellendülése minden korosztályt érintően. Ehhez kapcsolódóan vizsgáltuk az internetes vásárlások gyakoriságának alakulását az elmúlt másfél évre vonatkozóan, mely részben szerepet játszhat az online vásárlások trendjének erősödésében. A vásárlások gyakoriságát tekintve a válaszadók 28%-a 2-3 havonta vásárol online, 22%-uk esetében pedig inkább havi vásárlásokról beszélhetünk.

Az online vásárlás mindig rejt egyfajta kockázatot a kapott termék részünkről elvárt minőségét, megjelenését illetően. Ennek ellenére válaszadóink közel fele (44%) vásárolt ruhaneműt, cipőt, fast fashion termékeket az említett időszakban. Emellett gyakran képezték a vásárlás tárgyát szórakoztató elektronikai, számítástechnikai eszközök, kiegészítők (31%), vitaminok, gyógyhatású készítmények (28%), és nem sokkal maradtak le a sorban a kozmetikumok (25%) és a háztartási kisgépek sem (21%).

A válaszadók online vásárláshoz való viszonyát meglepő módon kevésbé befolyásolta a koronavírus-járvány, háromnegyedük ugyanannyiszor rendel online, mint korábban. Azok, akik a járvány miatt kezdtek el, vagy kezdtek gyakrabban a webáruházak felé nyitni, fő indokként a vásárlás korábban nem számított gyorsaságát, egyszerűségét említették (34%). Általánosságban tízből egy ember tart csupán a boltokban való megfertőződés veszélyétől.

A kutatás válaszadóinak 17%-a vásárolt az elmúlt másfél évben élelmiszert az interneten keresztül

Ahogy kutatásunkból kiderült, a fogyasztók számára fontos a kényelem, gyorsaság, valamint a felesleges feszültség és időnyelő sorban állás nélkül történő vásárlás. Válaszadóink közel háromnegyede említette ezt az internetes vásárlás legfőbb előnyeként. Fontos pozitívum volt emellett az idő- és távolságbeli korlátok áthidalása, azaz az ún. „akkor és ott” vásárlások lehetősége (73%), a kifejezetten online elérhető kedvezmények, a tartósan alacsonyabb árak (57%) és a speciális termékkínálat (55%).

Online élelmiszer-vásárlás

Az online vásárlások világában külön szegmenst alkot az élelmiszer-vásárlás. A koronavírus-járvány első hullámát követően sorra nyitották meg kapuikat az új „online élelmiszerüzletek”, és bővítették kiszállítási kapacitásukat a már meglévő áruházak.

A kezdeti nehéz időszakban tapasztalt fellendülést követően azonban látszólag alább hagyott a fogyasztók lelkesedése. Úgy tűnik a vásárlók az élelmiszer-vásárlásokat szívesebben bonyolítják személyesen az áruházakban. Kutatásunk válaszadóinak csupán 17%-a vásárolt az elmúlt másfél évben élelmiszert az interneten keresztül. A legnépszerűbb piactereknek a Tesco (45%) és az Auchan (13%) webáruházai bizonyultak. A vásárlók leginkább a vásárlás folyamatának érthetőségével (47%), a fizetési folyamattal (51%) és az áruátvétellel, házhozszállítással (49%) voltak elégedettek. Közepes elégedettségi szint alatt leginkább az árakat említették a vásárlók.

Az online élelmiszer-vásárlástól való lefontosabb visszahúzó erőnek az áru szemügyre vételének, kiválasztásának hiánya bizonyult. Válaszadóink negyede szereti látni, kiválasztani a kosarába kerülő termékeket. 16%-uk esetében jelent egyfajta kikapcsolódást a boltba járás, amiről nem szívesen mondanak le.

Mit várunk a járvány következő hullámától?

Kutatásunkból úgy tűnik, hogy másfél év távlatában az emberek már kezdik mindennapi életük részkeként kezelni a járványt. Erre enged következtetni az is, hogy a várható negyedik hullám idején a fogyasztók nem tervezik megváltoztatni a mindennapi háztartási cikkek, azaz az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikumok vásárlási szokásait. 68% az eddigiekhez hasonlóan folytatná a vásárlást, maximum újra maszkot viselne. A vásárlás helyét, a vásárolt áru mennyiségét és a költés mértékét sem befolyásolnák az újabb korlátozások, magasabb esetszámok.

Internetes vásárlásnál a fogyasztók számára fontos a kényelem, gyorsaság, valamint a felesleges feszültség és időnyelő sorban állás nélküli vásárlás

Az emberek háztartási anyagi helyzetük alakulásának tekintetében nem számítanak semmi újra a következő egy évben. A válaszadók 55%-a szerint háztartásuk bevétele, megtakarításuk mértéke nem fog változni, illetve hiteltörlesztésük összege is stagnálni fog (43%). Emellett azonban 46%-uk a kötelező kiadások (pl. rezsiköltség), 39%-uk az élelmiszerárak növekedését is várja. Ez alapján a bevételek és költések relációja már kevésbé bizakodó képet fest a kutatók elé.

Mindent összevetve úgy tűnik, hogy az elmúlt másfél évben a kezdeti lelkesedést követően az online vásárlások népszerűségének növekedése nem írható kifejezetten a koronavírus-járvány terjedésének számlájára. Az internetes vásárlások trendje lassan felfelé ívelő képet mutat. Ennek következtében az internetes vevőkre irányuló online kereskedelmi stratégiák kidolgozásának igénye mellett a jövőben nem mehetnek el a nagyvállalatok és mi kutatók sem. //

Kapcsolódó cikkeink