Kacskaringós röppályán
Talán örülnének egy kis unalomnak és kiszámíthatóságnak a baromfipiac szereplői, de ez egyelőre nem adatik meg. Az árstop után most a kötelező akciózás eltörlése következtében rendezi magát újra a piac, miközben nemzetközi viszonylatban is vannak fejlemények. Szerencsére a szárnyasok kedveltsége emelkedik, és egyértelmű trendek is kitapinthatók a piacon, amelyekre az innovációkat építeni lehet.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
Ha nem is kiszámítható, de legalább kiszámíthatóbb volt 2023 a baromfipiacon, mint 2022. Viszont új év, új problémák, vagyis a termékkör értékesítését még mindig nehezítik a külső tényezők. A 2022-es évben tapasztalt infláció hatása nem múlt el nyomtalanul: a kiskereskedelmi forgalom egyelőre nem nő olyan dinamikusan, mint a korábbi években. A takarmányárak is magasak, részben az energiahordozók drágasága miatt. Bár a közgazdászok 2025-től az árak csökkenését prognosztizálják, az idei évben még további alapanyagár-emelkedést várnak a piaci szereplők.
A késztermék ára többet esett, mint az alapanyagé
– Ugyanakkor néhány kivételtől eltekintve a késztermékek árai az elmúlt 12 hónapban két számjegyű százalékos csökkenést produkáltak. Különösen igaz ez a nálunk fókuszkategóriaként kezelt pecsenyekacsára – mondja Forgó Attila, a Hungerit Zrt. senior key account managere. – A pecsenyekacsa-kibocsátás a korábbi madárinfluenzás éveket követően az idei év elejétől kezdve normalizálódott, ugyanakkor a korábbi áremelkedések miatt keresletcsökkenéssel társult, így jelenleg a termék előállítási költségét jelentősen alulmúló, diszkontált áron kínálja az iparág a termékeit.
Forgó Attila kiemeli, hogy bár a pecsenyekacsa kategóriánál a leginkább szembetűnő, de a többi szárnyas kategóriára is jellemző, hogy az alapanyagárak magas szinten stabilizálódtak, és lényegesen kisebb mértékben csökkentek, mint a késztermékek árai.
– Az iparág szempontjából 2024-ben egy kiszámíthatóbb, de kevés eredménnyel kecsegtető évre számítunk, ahol a kereslet, valamint a késztermék- és alapanyagárak háromszögében egy egészséges, mindenki számára hosszú távon fenntartható, optimális szint megtalálása lehet a fő cél – fogalmazza meg várakozásait a Hungerit Zrt. senior key account managere.
Élet a kötelező után
A kiskereskedelemben a valódi piaci verseny lassan visszaáll, állapítja meg Iványi Levente, a Pro-Duck Kft. ügyvezetője. Az árstop felborította ezt a versenyt, mert minden terméknek, minőségtől függetlenül azonos áron kellett a végfelhasználóhoz jutnia. A kiváló ár-érték arány mint fogalom szinte eltörlődött, az egyetlen megkülönböztető eszköznek szinte csak az ár maradt.
– Ezzel szemben a kötelező akciózásnál a kiskereskedők árrését vették el vagy minimalizálták, amely akaratlanul is torzíthatta a kínálatot, de itt már meg tudott jelenni a különbség az eltérő minőségű termékek áraiban – világít rá Iványi Levente.
Bár idén júliustól már a kötelező akciókat is eltörölték, bizonyos termékek továbbra is nyomott áron elérhetők, a szárnyasok iránti kereslet folyamatos átrendeződésen megy keresztül, emeli ki Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője.
– Eladások tekintetében a 2024-es előrejelzések alapján a kereslet az olcsóbb termékek, különösen a saját márkás árucikkek felé mozdul el, míg a prémium kategóriák háttérbe szorulhatnak – ad helyzetjelentést a kiskereskedelemről Bukovenszki Beáta. – A nagyobb feldolgozottságú, kényelmi termékek népszerűsége tovább nő, ezért új termékeink, mint a sous vide pulykacombhús, a készre sütött gyros tál és a különleges fűszerezésű panírozott termékeink, ehhez a trendhez igazodnak.
Rendeznie kell magát a piacnak
Az idei év az európai piacon is hozott új fejleményeket, amelyek a kereslet növekedését és ezáltal áremelkedést eredményeztek.
– Az EU visszaállította az Ukrajnából importált húsokra a korábbi kvótarendszert, az utóbbi évekhez képest jóval alacsonyabb volumenben. A madárinfluenza idén a szülőpárállományt csökkentette, a keltetőtojásból (és így a vágócsirkéből is) hiányt generálva. Ráadásul a nyári nagy sportesemények miatt (labdarúgó-EB, olimpia) erősebb volt a turizmus, amire szintén készültek a vendéglátó országok – sorolja Lippai Attila, a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – Jelenleg a belföldi kereslet egy picit elmarad az exportpiacokhoz képest, de a csirkehús továbbra is „húzótermék”.
Ebben a nemzetközi helyzetben érkezett meg a kötelező akciózás eltörlése, ami a belföldi piacot ismét átrendezi, állapítja meg a kereskedelmi igazgató:
– A mellfilé fogyasztói ára valamelyest emelkedett, de még nem érte el a végleges árszintet. Jelenleg a feldolgozók és az áruházak is profit nélkül árulják a terméket, várják, hogy a vásárlók hogyan reagálnak a változásokra. Az elmúlt években a fogyasztók hozzászoktak egy mesterségesen tartott alacsony árszinthez, ahonnan nehéz lesz elmozdulni, hiszen a jót könnyű megszokni. Sajnos, azonban ennek meg kell történnie, mert a piacnak rendezni kell önmagát – fogalmaz Lippai Attila.
Import kontra hazai
Sok múlik azon, hogy sikerül-e megfékezni az EU-n kívüli, bizonytalan eredetű és minőségű termékek beszállítását.
– Igyekszünk meggyőzni a kereskedelmet és fogyasztókat, hogy nem érdemes a stabilan jó minőségű hazai kínálatot lecserélni az olyan kevésbé kontrollált minőségű termékekre, mint például a brazil csirke vagy az ukrán takarmány – húzza alá Iványi Levente. – Ezek a termékek teljesen más gazdasági környezetből érkeznek, sokkal alacsonyabb szintű minőségi, fogyasztói biztonsági feltételeknek kell megfelelniük, ezáltal lehetnek olcsóbbak. Azt pedig különösen károsnak találjuk, hogy az ilyen termékek bekerülési árainak mozgása kiszámíthatatlan. Hol rendkívül olcsóak, hol drágábbak, mint sok hazai termék. Így biztonsággal tervezni, jövőt építeni jelentős kihívás. Megítélésünk szerint az elfogadható és kiszámítható árral párosuló stabil minőség előnyt adhat a piac valamennyi szereplőjének, ideértve a fogyasztókat is. Abban biztosak vagyunk, hogy a fogyasztót, ha otthon készíti el az ételt, csak akkor tudjuk megnyerni, amennyiben (bármilyen feldolgozottságú is a termék) az alaphús kiváló minőségű. Ez a vállalatunk alapvető filozófiája.
A Pro-Duck ügyvezetője úgy érzékeli, hogy a kiskereskedelemben folyamatos az igénynövekedés a kisebb kiszerelések iránt, valamint a fixsúlyos termékek aránya is emelkedik.
– Utóbbi esetben azonban az árak kommunikálására nagyobb figyelmet kell fordítani, mert az adott csomagolási egység ára sokszor összekeveredik a kilós árral, így a vásárló mást érzékelhet, mint a valóság – hívja fel a figyelmet.
Gyorsan, könnyen, fenntartható csomagolásban
A GALLICOOP Zrt. stratégiai céljai között szerepel a költséghatékonyság és a magasabb hozzáadott értékű termékek fejlesztése. Nagy fantáziát látnak a pulykában: Magyarországon mindig is hagyománya volt, és az ágazat számára hosszú távon globális növekedési lehetőséget jelent. A vállalat másik fókuszterülete a fenntarthatóság, ezért 13-14%-kal csökkentette a műanyag-felhasználást termékei csomagolásában.
– Fejlesztéseink során a gyorsan elkészíthető, fűszerezett és panírozott termékek kerültek előtérbe, amelyek megfelelnek a fogyasztók kényelmi igényeinek és a piac elvárásainak – jelzi Bukovenszki Beáta. – Az online és digitális marketing továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik termékeink népszerűsítésében, lehetőséget adva a megfelelően szegmentált és közvetlen kommunikációra. A közösségi média, digitális hirdetések és tartalommarketing (például receptek és főzési tippek megosztása) elősegítik a fogyasztók bevonását és a márkahűség erősítését. Ezenkívül továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a személyes termékkóstoltatásokra, mert ezek nélkülözhetetlenek a vásárlói bizalom kiépítésében és fenntartásában.
Innovációk hosszú távra
A Master Goodnál szintén érzékelik a magasabb feldolgozottságú termékek folyamatos térnyerését, ide sorolva a nyers, de marinádozott húsokat is. Az idei BBQ szezon nagyon szép eladási számokat hozott a cégnek, tudjuk meg Lippai Attilától:
– A grill termékcsaládunk erősen indította a nyarat, az új ízek hamar a fogyasztók kedvencei lettek. Emellett töretlen a népszerűsége a Tanyasi csirkének és a GMO-mentes termékeknek is – mondja a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az innovációink inkább a jövőnek szólnak, hosszú távú versenyzők vagyunk. Az év második felében inkább a fagyasztott termékeinknél lesznek újdonságok, de azért a többi kategóriát sem hanyagoljuk majd el.
Az utóbbi évek erős marketingkampányai meghozták a gyümölcsüket, így nem terveznek változtatni ezeken. Megtartják a korábbi eszközöket és a tematikát is. A második félévben több komoly aktivitás is várható tőlük, tájékoztatja végezetül lapunkat Lippai Attila.
Bioban is fejlesztenek
Az „Iványi Kukoricás Csirke” iránt a kereslet folyamatosan növekszik, újságolja a Pro-Duck Kft. ügyvezetője.
– Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a vásárlóktól, de sajnos, panaszokat is, mert a termékünk gyorsan elfogy a hűtőpolcokról, így készletnélküliség alakul ki. Feladatunk, hogy tovább ösztönözzük kereskedelmi partnereinket a készlethiány elkerülésére – határozza meg üzletpolitikájuk fő csapásirányát Iványi Levente.
A következő időszak legfontosabb innovációja lehet tőlük a hazai nevelésű, gyártású „Iványi BIO csirke” bevezetése a piacra. Egyfajta küldetésnek tekintik, hogy hazai fogyasztóknak is biztosítsák a legmagasabb minőségű elvárásoknak minden tekintetben megfelelő „Iványi BIO” termékek megvásárlását elérhető áron.
– Termékeink ismertségét, a vásárlásra ösztönzést különböző marketingtámogatással igyekszünk növelni. Azt gondoljuk, hogy akkor leszünk ebben a legsikeresebbek, ha kereskedelmi partnerekkel együtt, közös érdekeken alapulva igyekszünk ösztönözni a vásárlókat az „Iványi baromfi termékek” megvásárlására – zárja gondolatait Iványi Levente. //
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Zöldség-gyümölcs ételmentő csomagokat vizsgáltak a Nébih szakemberei
Ötödik alkalommal szervezte meg szokásos adventi élelmiszer-adományozási programját a Mészáros…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >