Jutalomfalatok

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2024. 04. 05. 08:52

Nassolni mindig is szerettünk, de önmagunk kényeztetése jó falatokkal a nap bármelyik szakában – ez mára a gyakran bűntudatot is keltő szokásból sokak számára tudatos étkezési formává vált.

A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.

Gyorsuló életvitelünk miatt funkcionálisan szervezzük étkezésünket: főétkezéseink – gyakran vagy időnként, tervezetten vagy kényszerből – kimaradnak vagy eltolódnak, éhségünk azonban megmarad. Kényelmesek vagyunk, de az időnk drága, a munkára és a pihenésre jutó óráinkat magunk szeretjük beosztani, így aztán lehetséges snackfogyasztási időszakká vált teljes napunk.

Ennek tudatában logikus az is, hogy a snackeket már nem feltétlenül kell impulzustermékként kezelnünk: a tervezett snacking fogalma pont a feltételezett vásárlói tudatosságról szól, például arról, hogy sokféleségüknek és hozzáadott értékeiknek köszönhetően komoly diéták épülhetnek rájuk, vagy speciális feladatokat ellátó személyek étkeztetésének alapjául szolgálhatnak. (De erre még visszatérünk!)

Amiért szeretjük

Megszerettük a modern snackeket, amelyek fogyasztásakor egyszerre kényeztethetjük magunkat finom ízekkel és érezhetjük magunkat tudatos, sőt, felelősségteljes fogyasztónak. Az élelmiszeripar pedig alkalmazkodik változó étkezési szokásainkhoz, növekvő egészségtudatosságunkhoz és kényelmességünkhöz.

A Mondelēz International 2023-as „State of Snacking” jelentésében olyan adatokat is bemutat, amelyek hangsúlyozzák a snackfogyasztásnak az étkezés helyettesítésében betöltött szélesebb körű szerepét. A kutatásban globálisan megkérdezett fogyasztók 64%-a inkább sokszor fogyaszt kevesebb ételt a nap folyamán, mint néhányszor többet (ami a tavalyi ugyanilyen felmérés eredményéhez képet 5%-os növekedést jelent. 62%-uk naponta legalább egy étkezést snack-kel helyettesít – ez az arány a Z-generáció esetében 75%-ra, az Y-generációnál pedig 69%-ra emelkedik.

A MarketsandMarkets Research szerint a sós snacktermékek (ide értik a burgonyachipset, az extrudált snackeket, a pattogatott kukoricát, a dióféléket és a magokat, a puffasztott snackeket, valamint a tortillákat) globális piaca 2027-re eléri 236 milliárd dollárt, ami 5,2%-os éves CAGR növekedési ütemet jelent.

Ugyanez a kutatás állítja, hogy a növekedésben komoly szerepe van annak, hogy a középiskolai és ennél alacsonyabb végzettségű rétegek számára a snackek étkezési alternatívaként jelennek meg: segítenek éhségüket csillapítani anélkül, hogy munkájuk során szüneteket tartanának, ugyanakkor segítenek nekik a túlevés elkerülésében is.

A mogyoró-burgonya-gyümölcs szentháromság mellett a fejlesztések leggyakoribb alapja a gomba,
a zöldségliszek, az alga és a pattogatott kukorica

A fogyasztókat egyre inkább az egészségtrendek motiválják, legyen szó akár fizikai, akár mentális egészségről, így a nassolás motivációi is megváltoznak: a snackek a boldogság és vitalitás forrásai is egyben – a fogyasztók közel kétharmada szerint a nassolás erősíti a well-being érzetüket. Magyarul ők teljesen tudatosan nassolnak!

A vendéglátóhelyi reggeliztetéssel foglalkozó cikkünkben már leírtuk, az átlagember számára a reggel az egészséges étkezéshez leginkább köthető napszak. Tehát a fogyasztók célzatosan döntenek úgy, hogy az egészségükre figyelnek, amikor belevágnak a napba. Nagy többségük előnyben részesíti az egészséges opciókat reggelire, tízóraira és gyermekek uzsonnájának elkészítésekor. A márkák pedig, figyelembe véve ezt, tudatos érvekkel kínálják nassolnivalóikat reggelire.

És hogy a kutatások szerint a nagyvilágban 2023-ban mit tart egészségesnek a fogyasztó (azaz mit szeret olvasni a termékkiszerelésen)? Lehetőleg természetes alapanyagból készüljön az áru, mesterséges és egyéb adalékanyagok, valamint tartósítószerek nélkül.

Spórolunk-e a snackeken?

A kérdésre válaszolva már csak az előbbieket olvasva is nemet mondanánk! Bár az infláció sokakat szorít kiadásai visszafogására, az emberek nem az egészséges falatokon kezdik a spórolást, különösen nem, ha azok „jutalomfalatok” is egyben. Ugyan a snackek – jellegüknél fogva – gyakran magasan pozicionált termékek, ám mivel legtöbbször kis kiszerelésben kínálják őket, sokak számára megfizethetők, fogyasztójuk különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül vásárolhatja meg őket. Erre a gyártók „rá is tesznek” a prémium, meg a speciális színű, ízű és egyéb érzékszervi hatású alapanyagok ígéretével.

A növényi alapú snacktermékek növekedése a leggyorsabb a kategóriában: 2018 júliusa és 2023 júniusa között az újonnan bevezetett termékek száma globálisan átlagosan 27%-kal (CAGR) nőtt évente. A fogyasztók 20%-a szerint a növényi alapanyagok teszik egészségessé a snackeket.

A 2022. június és 2023. június között időszakban a legtöbb snack típusú új termék bevezetése az ázsiai piacokon történt (41%), Európa a termékfejlesztések 28, Észak- és Dél-Amerika összesen 20%-át mondhatja magáénak.

A termékfejlesztések iránya a fűszeres ízek, a karakteres fűszerek felé halad. A snackújdonságok ízesítését a só, a chili, a sajt és a barbecue határozta meg az elmúlt másfél évben. A legizgalmasabb ízkísérletek a szarvasgombához kötődnek, ez része a legtöbb cég innovációs próbálkozásainak.

A legtöbb új termék alapja a magvak és mogyorófélék – 21%, 14%-uk burgonya-, 13%-uk gyümölcsalapú.

A fejlesztésekben gyakran szerepelnek az olyan „különlegességek” is, mint a zöldség- és gyümölcslisztek (fekete bab és más hüvelyesek, sütőtök, karfiol és banán és ki tudja, mi más), különféle gombák, szárított húsok, algák és az ugyancsak ezerféleképpen ízesíthető pattogatott kukorica – némelyikük minimum megosztó lehet a polcokon találkozva vele, és akkor még nem is beszéltünk a cannabisról vagy a rovarokról mint alapanyagról!

Az élelmiszer-hulladék csökkentését célzó, kreatív termékek alapja a gyümölcsök préselése után maradó „hús”,
a kávécseresznye, a banánhéj és a szójagyártás egyik mellékterméke, az okara is

Az új ízek forrása sokszor a nemzetközi konyha – ahogy ez a globális gasztronómiai trendeknek is megfelel – elsősorban az ázsiai és dél-amerikai, de örökzöld a mediterrán is, valamint a szokatlan ízkombinációk. A meglepő ízek kategóriájába persze bőven belefér a hagyományos ízek kontextusának megváltoztatása is. Ha a Pringlesből tavaly a rákkoktélos volt a meghökkentő újdonság, akkor ma a különféle gabona- és zöldséglisztek keverékeiből készülő Harvest Blends sorozat az. Gyorsan kosárba tennénk a Simple Mills cheddar sajtos ízesítésű sütőtöklisztes minicrackerjét, de kipróbálnánk a Lay’s és az IHOP palacsintalánc összefogásával készült, elég extrémnek tűnő burgonyachipseket is, amelyek palacsintaízűek epres feltétekkel(!), juharsziruppal és füstös szalonnával „megspékelve”. Utóbbival, ami a Walmartban korlátozott ideig volt kapható 3 dollárért (aztán az eBayen egyre többért), azt a trendet is illusztrálni szeretnénk, amely szerint a snackek szegmensében is divat lett a limitált szériák értékesítése.

Makrotrendből terméktrend

A szakemberek szerint az USA-ban 2024-ben a nassolás középpontjában a fehérje áll majd. Amikor az amerikai­ak az élelmiszerboltban választanak a snackek közül, 55%-uk a fehérjét nevezik meg a legfontosabb termékértékként.

Tehát nyilvánvalóan még több snackbe kerül majd fehérje, meg hát a mindent diktáló egészségtrendeknek megfelelően egyre többe a vitaminok, rostok, ásványi anyagok és más, a szervezet számára hasznos anyagok is. Ugyanakkor nő az igényünk a pluszenergiára, illetve a mentális teljesítmény fokozására. Ezzel a snackek egyúttal funkcionális termékké is válnak, többféle változatban kínálva egészséges „megoldásokat” akár még a különleges igényű és/vagy a valamilyen ételintoleranciától szenvedők célcsoportjainak is.

A növényi alapú étkezés trendje nem áll távol a snackek világától: jóval több márka, terméktípus születik a húst elhagyók, vagy annak fogyasztását csökkentők kényeztetésére, mint a húsimádókéra. Az elmúlt években hihetetlen gyorsasággal nőtt a tej-, tojás- és húshelyettesítő alapanyagokkal készített termékek aránya. Ám ez nem feltétlenül „békés” folyamat: a konzervatív megközelítés megváltoztatásához minimum az kell, hogy a termékek ízei meggyőzők legyenek.

Vannak örök sztárok, például a mandulacheddar-
szárított áfonya keverékek

A társadalmi felelősségvállalás igénye erős a snackek egyes alapanyagainak területén, a kakaóbab, kávé és más egzotikus termékek termesztési körülményeire például fokozottan figyel a modern világ. A fenntarthatóság, a természetesség fontos szempont a termékfejlesztésben. A fogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos igényeire a gyártók a snackek szegmensében is gyorsan reagálnak.

Az attitűdváltás leglátványosabb eredményeit 2024-ben az élelmiszer-hulladék csökkentését célzó termékek adják – köztük egészen új ötletekre épülők is.

A cukrozott narancshéj korábban a szegényember desszertje volt, ma drága termékek is készülnek belőle. Jóval meglepőbbnek tűnnek viszont első hallásra a banánhéjból készült chipsek, amelyek egyelőre Ázsiában kezdtek megjelenni az üzletek polcain.

Ugyancsak az ázsiai földrészen támadt az okarából, azaz a szójagyártás egyik melléktermékéből készülő kekszek ötlete – már csak proteingazdagsága miatt is sikeresek lehetnek.

Az I Am Grounded nevű vállalkozás a legtöbbször nem felhasznált kávécseresznyét hasznosítja újra: annak kivonatából – más természetes összevetőkkel (datolya, mandula és egyebek) ízesítve – készít energiaszeleteket, amelyekből egy-egy szelet 85 milligramm koffeint tartalmaz.

A gyümölcsök és zöldségek préselése után visszamaradt pempő rendkívül tápanyagdús, ezt sem pazarolják el. A Pulp Pantry cég – népszerű gyümölcslémárkákkal együttműködve – a tortillachipsekhez hasonló, vékony, ropogós textúrájú rágcsálnivalókat, valamint ugyanilyen kalóriaszegény granolákat gyárt. 

A húsevők nemcsak beef jerkyben gondolkodnak

//

Illeszkednek a napi étkezéshez

Tőzsér Judit_Lidl

Tőzsér Judit
vállalati kommunikációs
vezető
Lidl Magyarország

A Lidl polcain a hagyományos sós ropogtatni valók, az édes rágcsálni valók, a különböző kekszek, chipsek és magvak is mind megtalálhatóak. A vásárlók a snackjellegű termékek esetében is elsősorban a jó ár-érték arányt és a különböző akciókat keresik, ugyanakkor megfigyelhető az is, hogy ebben a kategóriában is egyre fontosabb szempont lett az egészségtudatosság.

Reagálva ezekre az igényekre a Lidl polcain az egészségtudatos táplálkozást támogató snackek széles kínálata érhető el, többek között az áruházlánc saját márkás Alesto termékcsaládja, a különböző humusz- és rizschipsek, vagy a bio kölesgolyók. Az Alesto kínálatában már több mint 30 egészséges és ízletes, magas minőségű alapanyagokból készülő termék található meg: növényi magvak, magvakból és aszalt gyümölcsökből álló mixek, és különféle gyümölcsszeletek. Kiváló élelmirost- és fehérjeforrások, vitaminokban gazdagok, melyek támogatják az immunrendszer működését és számos jótékony hatással bírnak. Könnyedén beilleszthetőek a napi étkezésbe, és így a tudatos táplálkozást, valamint a speciális étrendet követőknek sem kell lemondaniuk a nassolásról. //

Impulzív kategóriák

Ozoróczy Viktória
shop üzletágvezető
Shell Hungary

Üzleteinkben a snack kategóriában a szeletes csokoládé a legnagyobb szegmens és egyben a legimpulzívabb is. A müzli szelet alkategória, amit nevezhetünk az „egészséges” változatnak, az utóbbi években intenzíven nő. Az örök sláger a chips, mindig új ízekkel tör be a piacra, mi, amint tudjuk, ki is helyezzük a polcainkra az újdonságokat, hogy a vásárlóink mielőbb elérhessék azokat – most a húsos ízek a divatosak.

A snack is impulzív kategória, ezért igyekszünk a polcképet úgy kialakítani, hogy a vásárlók gyorsan megtalálják a kedvükre való ízt. A Tesco mini shopokban jellemzően nagyobb arányban fogynak az ajándékba szánt, exkluzív és a nagyobb kiszerelésű táblás csokoládék, desszertek és jégkrémek.

A Shell is belépett saját márkával a snack világába. Eleinte sós oldalon erősítettünk (ropi, sós snack), de tavaly sok édesség is bekerült (csokoládészelet, csokival bevont magvak és kávészem). Terveinkben az idei évben szerepel, hogy további sós snack termékeket hozunk a kínálatba. Sokan, különösen nyáron a snack mellé üdítőt vagy sört is választanak, idén a foci-EB alatt „snackingelni” hívjuk majd a vásárlókat. //

 

Húzzák magukkal a kiegészítőket is

Stefán-Takács Emőke, Chefmarket

Stefán-Takács Emőke
marketing manager
Chef Market

Habár otthoni környezetben egyre nagyobb trend, hogy a snackek esetében is szívesebben választanak az emberek egészséges alternatívát, az éttermekben hajlamosak a vendégek kicsit megengedőbben állni a snackkérdéshez.

Az utóbbi évek tapasztalata, hogy a mexikói ízvilág egyre nagyobb teret hódít magának ebben a kategóriában, amihez nyilvánvalóan hozzájárult a mozikból kiinduló tortilla chips trend. A tortilla chipsek kukoricalisztből készülnek, ropogósak, fűszeresek és mártogatóért kiáltanak, így népszerűségük magukkal hozta a különböző kiegészítők értékesítésnövekedését is, mint a cheddar sajt szósz, a salsa vagy a jalapeno paprika. A tavasz és a nyár közeledtével – pláne, hogy rengeteg magyar vonatkozású fontos sportesemény is lesz idén – mindig megnő az éttermek felől a snackek iránti kereslet. A Chef Market is éppen a napokban emelte be választékába a Granny’s tortilla chipseket és kiegészítőket, mivel ezek prémium minőséget képviselnek kedvező piaci áron, így az eddigi igények alapján arra számítunk, hogy egyre több pub, rendezvényhelyszín és étterem is felveszi a kínálatába ezeket a termékeket. //

 

A snack elsősorban kényelmi termék

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A snack kategóriában chipsek (burgonyás, kukoricás, illetve reform alapanyagokból), popcorn, extrudált termékek, ropi, perec, sós kekszek, magvak, illetve szárított gyümölcsök találhatóak meg a választékunkban.

Elsősorban kényelmi termékek érhetőek el a kategóriában, de a korunkat jellemző étkezési szokásokat és speciális táplálkozási igényeket is kielégítő termékek ugyancsak egyre nagyobb számban jelennek meg. A magyar fogyasztó általában szereti a jó ár-érték arányt a döntéseinél figyelembe venni, de ebben a kategóriában is látszik az egészségtudatosság trendjének térnyerése. //

Minden igényhez alkalmazkodunk

Pókecz Anna
marketingvezető
Cerbona

Snack kategóriába mi azokat a termékeket soroljuk, amelyeknek a fogyasztási alkalma a nassolás vagy on-the-go történik – tehát nálunk klasszikusan a müzliszeleteket és a zabszeleteket. Mindegyik terméktípusból több fajtát is forgalmazunk, legyen szó gluténmentes, csökkentett cukortartalmú, vegán vagy akár sport variációról.

Reszponzívak vagyunk a piaci igényekre, és olyan termékeket fejlesztünk, amelyek számos fogyasztói igénynek megfelelnek. Így számos szeletünk vegán, glutén- és laktózmentes, hozzáadott cukor nélküli és rostban gazdag, sport termékcsaládunkban pedig a fogyasztók proteinnel dúsított termékeket is találhatnak. Az íz nem lehet kompromisszum, ezért elsődleges célunk, hogy funkcionális és finom termékeket gyártsunk.

A fogyasztó egyre többet vár el a termékektől. Több kutatásból is látjuk, hogy számos szempont fontos, például az összetétel vagy a termék fenntarthatósága, azonban a legfontosabb az ár és az íz. Ha a termék ár-érték arányban nincs összhangban, akkor a többi szempont mellékes. Azonban, hogy egy termék igazán nagy siker legyen, jó árúnak, jó összetételűnek, finomnak kell lennie, ígéretes termékelőnyökkel. //

 

Fejlődés és preferencia

Kasza Ádám
kategóriamenedzser
Auchan

Az Auchan továbbra is széles kínálattal, kiváló minőséggel és kedvező árral várja vásárlóit a snack kategóriában is. Az elmúlt időszakban a snacktermékek nagymértékben fejlődtek, hogy igazodjanak a modern étkezési szokásokhoz és trendekhez az egészséges életmód, a kényelem, valamint a fenntarthatóság terén. Ez azt jelenti, hogy még inkább előtérbe kerültek a csökkentett zsír- és sótartalmú, a magas protein- és rosttartalmú termékek. Emellett a vásárlók egy része már olyan rágcsálnivalókat keres, amelyek mesterséges adalékanyagoktól, tartósítószerektől és színezéktől mentesek. Fontos szempont a fenntarthatóság is, hogy a csomagolás biológiailag lebomló és újrahasznosítható legyen. Az is elmondható, hogy a vásárlók nyitottak az új és egzotikus ízekre a világ minden tájáról.

A mostani időszakban mégis a legfontosabb szempont az ár-érték arány, azaz fontos, hogy a snack ára versenyképes legyen, mindemellett tükrözze a minőséget és a mennyiséget. Jelenleg a családi, az XXL kiszerelésű termékek a legnépszerűbbek, ugyanis ezek jobban megérik az árukat. Sokan keresik ezeket a különböző sporteseményekre, ilyen például a közelgő foci-EB vagy a nyári olimpia. //

 

Babaegészség

Makai Noémi
marketing manager
Hipp

A babasnack kategória az NIQ felmérése alapján 2023-ban értékben 40%-kal, mennyiségben 32%-kal nőtt. A kategóriában a drogéria a legerősebb csatorna, ahol a mennyiségi értékesítés 76%-a saját márkás termékekből adódik. A kategória növekedését leginkább az itt kapható, kedvező árú szeletes termékek iránti keresletnövekedés generálta.

A Hipp a legerősebb babasnackmárka a drogériákban is, a hipermarketekben pedig 35%-os piacrészével abszolút piacvezető 2023-ban. Legkedveltebb termékünk a Hipp Babakeksz.

A modern étkezési szokásokhoz és trendekhez jól illeszkednek a Hipp választékában megtalálható népszerű gluténmentes termékeink, a gyümölcsös rizskorongok és gyümölcsös csillagok, teljes kiőrlésű gabonával készülő habkönnyű állagú, egészséges nassolnivalók.

A piacon érzékelhető trendek alapján elmondható, hogy bár az elmúlt év gazdasági hatásai miatt a vásárlók lemondtak bizonyos termékek vásárlásáról, kárpótlásként a kényeztető finomságok vonatkozásában keresik a pénztárcabarát egészséges termékeket. //

 

Fogyasztói trendek mentén

Sebők István
értékesítési vezető
Liza Snack

A Liza Snack Kft. szortimentjében jelenleg extrudált kukoricapehely-család, snackek – klasszikus szekérkerék forma és szirom is –, továbbá sertésbőrből speciális eljárással készített pörcök és röfi ropi találhatók. Utóbbiak piacvezető gyártója Magyarországon a Liza Snack Kft.

A kukoricaalapú termékek gluténmentesek, amelyek lehetőséget adnak az erre érzékeny fogyasztóknak is nassolásra. A tepertőspecialitások legfőbb jellemzője a gyakorlatilag 0 g szénhidrát és magas fehérjetartalom! Kiemelkedik a röfi ropi sós 40 g-os termékünk mind közül azzal, hogy 100 g-ban 57 g-nyi fehérje található!

Amit a fogyasztó vár a snacktől, az a bűntudatmentes korlátlan fogyasztás lehetősége, az egészségi állapot befolyásolása nélkül. A termék változatlan, a már megszokott ízvilághoz illeszkedve, „egészségre ártalmatlan”, allergén anyagoktól mentesen készüljön, csak a legszükségesebb mennyiségű ízesítő és olaj felhasználásával. Lényegessé vált az ár, így talán kicsit háttérbe szorult a csomagolás minősége és a fenntarthatóság. //

 

Árban is versenyképesek vagyunk

Monori Anett
brand manager
Maresi Foodbroker

Sós snack kategóriában Maretti bruschette termékeket forgalmazunk, amire az idei évben kiemelt hangsúlyt fektetünk. 2024-ben rengeteg márkaaktivitást tervezünk, fogyasztói promóciókkal.

A mai rohanó világban fontos, hogy bármely üzletben elérhetőek legyenek olyan termékek, amelyek nem csak ár-érték arányban megfelelőek, de a fogyasztók különböző szempontjainak is megfelelnek. Legyen az akár többféle elérthető íz, természetes összetevők, GMO-mentes, színezék- és tartósítószer-mentes, vegetáriánus étrendbe is beilleszthető. Manapság a fogyasztóknak az is fontos szempont, hogy a termék ne tartalmazzon hidrogénezett zsírt. A Maretti termékek ezen igények és elvárások mindegyikének megfelelnek.

Fenntarthatóság tekintetében mind a gyártás, mind pedig a logisztika során mi is kiemelt figyelmet fordítunk a minél rövidebb ellátási lánc megvalósítására.

A snack kategóriában az elmúlt évek inflációja és gyártási, ellátási problémái bizonyos időszakokban egyes márkák esetében volumencsökkenést és készlethiányt eredményeztek. A Maretti esetében több újabb gyártósor beindítása miatt mi nem csak készletelérhetőségben, de árakban is versenyképesek tudunk lenni. //

 

Sokféle fogyasztói motiváció

Szabados Erhard
marketingvezető
Mogyi

A Mogyi márka abszolút vezető a hazai piacon a magvak kategóriában, ami a 30+ éves piaci jelenléten túl a széles és folyamatosan bővített szortimentnek köszönhető. Ez héjas és hántolt magvakat, natúr, pörkölt, pirított, fűszerezett és tésztabundával bevont variánsokat egyaránt tartalmaz. A kínálat részét képezik különböző popcornok és a liszt­alapú snacktermékek is.

A magvak típusonként eltérő mértékben jelenthetik kitűnő forrását például fehérjéknek, magnéziumnak, vasnak, cinknek, B3- és E-vitaminnak, de kitűnő megoldást jelentenek a főétkezések közötti energiapótlásra is.

A fogyasztói igények annak mentén válnak szét, hogy önjutalmazás, kényeztetés, vagy éppen éhségűzés, energiapótlás a fogyasztás indikátora. Előbbiek esetében az intenzív és változatos ízélmény, utóbbiaknál a funkcionális előnyök kerülnek fókuszba. Nő a kereslet az alacsonyabb zsír- és kalóriatartalmú, a természetes összetevőkből készült termékek iránt. Ezek az igények keltették életre az olyan termékeinket, mint például a nemrég bevezetett Fit Mix és Protein Mix magkeverékek, vagy a több magtípust felsorakoztató, olaj nélkül pirított termékcsaládunk. //

Étrendi szempontok és fenntarthatóság

Dr. Vereczkei László
termékfejlesztési és
engedélyeztetési vezető
BioTechUSA

A piac a snacktermékek tekintetében is egyre magasabbra teszi a mércét kiemelt figyelmet fordítva a különféle mentességekre, az étrendi szempontokra és a fenntarthatóságra. Mindezt persze megfelelő ár-érték arány mellett. Az elvárások között szerepel a magas fehérjetartalom, a cukor-, a laktóz- és a gluténmentesség. Gyakori igény a vegetáriánus, illetve vegán étrendi szükségleteknek megfelelő alternatíva. Előnyt élveznek azok a termékek, amelyek tanúsított kakaót használnak, nem tartalmaznak pálmaolajat, és újrahasznosítható csomagolásban kerülnek értékesítésre. Az adalékanyagok mellőzésére irányuló törekvések is egyre erősebbek, aminek köszönhetően a színezékek helyét egyre gyakrabban veszik át az úgynevezett színező élelmiszerek.

A BioTechUSA snacktermékei közül kiemelkednek a fehérjeszeletek. Legfontosabb képviselőik a Zero Bar, a Protein Bar és a Protein Dessert Bar. Mindannyian magas fehérje és rosttartalmúak, gluténmentesek. A Zero Bar pedig a piacon egyedülállóként laktózmentes is. //

 

 

Rohamra számítunk a foci-EB miatt

Tulkán Tímea
sajátmárka-vezető
METRO

Snackkínálatunkban három termékcsoportot különítünk el: édes, sós és egészséges snackeket. Bár METRO Chef magmixeink és tisztított csonthéjas termékeink snackként is fogyaszthatóak, bőséges saját márkás választékkal a klasszikus sós snack kategóriában rendelkezünk. Ez a termékcsoport nagyon ki van téve a sporteseményeknek: a foci-EB miatt 2024-ben nagy rohamra számítunk. ARO-rágcsáink közül top seller a diákcsemege, de népszerű a pörkölt sós földimogyoró, a sós perec és a sós pálcika, valamint a popcorn is. A popcorneladások dinamikusan növekednek a piacon – valószínűleg az otthoni moziélmény elterjedése miatt. Saját márkás snackkínálatunk újoncai a négy ízben január óta elérhető Fine Life chipsek, amelyek trader vevőink körében máris nagyon kedveltek, de a pubok, bárok is szívesen kínálják vendégeiknek.

A magyar fogyasztók körében a legnépszerűbb chips a hagymás-tejfölös ízesítésű – ez értékesítéseinken is látszik. Vendéglátóipari vevőink a köretként és rágcsálnivalóként egyaránt fogyasztható, nagy kiszerelésű METRO Chef tortillachipseket előszeretettel vásárolják – ezekhez négyféle ízben kínálunk mártogatósokat. //

A kényeztetés a lényeg

Matskási Zoltán
marketing- és
üzletfejlesztési igazgató
Pek-Snack

A Pek-Snack több mint 60 termékével, több mint 2000 magyar és régióbeli üzletben, helyben sütött snack pékáruival támogatja a snacking alkalmakat a fogyasztók életében. Ha a tízórai jut eszünkbe, akkor mindenki a gyermekkorunk kakaós csigájára vagy túrós táskájára gondol. Ha csak be akarunk kapni valami apró snacket, akkor a minitermékeink – pogácsák, rollok satöbbi – kiváló termékek az alkalomhoz. És természetesen délután, egy kávé mellé egy fánk (amelyik 2023-ban az index.hu tesztjén a legjobb nem kézműves fánk lett) vagy egy muffin is a kényeztetés része lehet.

A snacking a kényeztetés vagy az énidő megélésének a része. Ilyenkor talán kevésbé vagyunk árérzékenyek, de a 2023-as évben itt is előtérbe került az ár szerepe a döntésekben. Mivel kényeztetésről van szó, a legfontosabb, hogy jó ízű legyen, és erről nem vagyunk hajlandóak még az ár kedvéért sem lemondani. Ez nagy kihívás a gyártóknak, hogyan tudják a minőséget és a kedvezőbb árat egyszerre megvalósítani, hogy minél inkább kiszolgálják a vásárlói igényeket. //

Kapcsolódó cikkeink