Júniusban nőtt a forgalom a szupermarketek országában
Az osztrák élelmiszer-kiskereskedelemben június már a negyedik hónap az idén, amikor nőtt a forgalom; 6 százalékkal, a tavalyi hatodik hónaphoz képest, értéket tekintve. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen osztrák vállalata, amely a havi konjunktúra-barométernél nem veszi figyelembe a Lidl és a Hofer (az Aldi ottani lánca) számait.Januárban mínusz 3 százalékkal kezdték az évet az üzletek nyugati szomszédunknál. Az utána következő három pozitív trendet felmutató hónap közül kiemelkedik március – plusz 7 százalékkal. Májusban mínusz 2 százalékot mértek, a tavalyi hasonló hónaphoz képest, szintén értéket tekintve. Ebben nyilván szerepet játszik a múlt év májusinál 30 százalékkal több csapadék és 2 fokkal alacsonyabb átlagos hőmérséklet.
Harmadannyi üzlet, mint nálunk
Összességében 2009. június–2010. május között 1,5 százalékkal nőtt Ausztriában az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, az előző hasonló időszakhoz képest, értékben, tájékoztat Sigrid Göttlich, a Nielsen Austria kereskedelmi kapcsolatok osztályvezetője. Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a 2 500 négyzetméternél nagyobb hipermarketek, valamint a 400–999 négyzetméter közötti szupermarketek mutatója; plusz 7, illetve plusz 4 százalékot regisztrált a Nielsen.
Csökkent viszont az 1 000–2 500 négyzetméteres, 250–399 nm-es, valamint a 250 nm-nél kisebb csatorna forgalma; 1, 10, illetve 6 százalékkal.
Figyelemre méltó trend Ausztriában, hogy az amúgy is erős koncentráció folytatódik. December végén 2 százalékkal, azaz 116-tal kevesebb élelmiszerüzletet regisztrált a Nielsen cenzusa, mint egy évvel korábban. Így tavaly összesen 5 833 üzlet bonyolította le az élelmiszer-kereskedelem 17 milliárdos forgalmát a 8,3 millió lakosú Ausztriában. (Magyarországon december végén 19 900 általános élelmiszerüzlet működött). Mivel közben az összes eladótér csak 0,3 százalékkal emelkedett Ausztriában, az egy négyzetméterre jutó forgalom, azaz a termelékenység nőtt.
REWE, Spar, Hofer (Aldi)…
– Jellemző a magas fokú koncentráltságra, hogy a legnagyobb forgalmat lebonyolító három kereskedelmi vállalat együttes piaci részesedése 79 százalék, értékben – állapítja meg Sigrid Göttlich.
Piacvezető a REWE-csoport 31 százalékos piaci részesedéssel, a múlt évi adatok tükrében. A Billa, Merkur, Penny Market és a Sütterlüty kooperációs partnerláncai együttesen 4,3 százalékkal növelték forgalmukat, az előző évhez képest. A Nielsen a REWE adatait az általa 2008-ban felvásárolt ADEG-lánc nélkül vette számba. (Csak az ADEG-lánc részaránya 4 százalék).
A SPAR szintén átlag felett, 2,5 százalékkal növelte forgalmát, ezzel piaci részesedése 28 százalékra növekedett. A rangsorban harmadik Hofer (Aldi) plusz 1,1 százalékot ért el, és piaci részesedése 20 százalék. A Markant-csoport piacrésze 5, a Zielpunkt és Lidl diszkontláncoké 4-4 százalék. A további 4 százalékon osztozik a piac többi résztvevője.
Legerősebb a 400–1 000 négyzetméteres csatorna
A Nielsen osztályvezetője rámutat: Ausztriában a bolthálózat koncentráltságát mutatja, hogy 3 235 üzlet tartozik a 400–1 000 négyzetméteres csatornába. Szupermarketek mellett a Hofer és a Lidl diszkontjai is. Együttesen az összes boltszámból 56 százalékkal részesednek, és elviszik a teljes forgalom 65 százalékát – 2009-ben. A 400 négyzetméter alatti üzletek száma 2 238, ami a bolthálózat 38 százalékát jelenti. Piaci részesedésük 11 százalék. (Magyarországon több mint 18 ezer bolt tartozik a 400 négyzetméternél kisebb szegmensbe).
Az 1 000 négyzetméternél nagyobb hipermarketek száma 360, ugyanannyi, mint egy évvel korábban. A bolttípus piaci részesedése 24 százalék.
Ezzel kapcsolatban Sigrid Göttlich megállapítja:
– Az osztrák területrendezési szabályozás következtében a nagy eladóterű üzletek ausztriai jelentősége, európai összehasonlításban, a rangsor alsó harmadába tartozik. Ugyanakkor a 400 és 1 000 négyzetméter közötti szupermarket üzlettípus dominál. Ezért Ausztriát, Európán belül „a szupermarketek országának” nevezhetjük.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >