Jövőbiztos stratégiák az Agóra konferencián
Az infláció letörése, a magyar gazdaság stabilitásának és fejlődésének biztosítása, valamint a hazai termelők és termékeik védelme jelenleg a kormány kiemelt feladatai között szerepel. Erről dr. Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára beszélt a Magyar Termék Nonprofit Kft. konferenciáján, az idén kilencedszer megrendezett Agórán. A rendezvényen a hazai kereskedelmi szektort érintő legaktuálisabb témákat járták körbe a szakemberek, köztük Hollósi Dávid, az MBH Bank Nyrt. Agrár és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója, aki az agrár-, illetve élelmiszerszektor versenyképességi és a hatékonysági fejlesztési lehetőségeit, illetve megőrzését elemezte.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
A Magyar Termék Nonprofit Kft. életében az augusztus a nagy sikerrel zárult Hazai Termékek Hónapja kampány mellett az Agóra konferencia miatt is kiemelkedő volt. A szervezet kilencedik alkalommal megrendezett szakmai eseményén ezúttal is védjegyhasználó partnereikkel közösen boncolgatták a hazai mezőgazdasági, kereskedelmi és FMCG-szektort érintő legaktuálisabb témákat. Az etyeki Rókusfalvy Birtokon tartott rendezvény ezúttal a Jövőbiztos stratégiák, vevőszerzés a robotok korában központi témát járta körbe.
A konferencia házigazdája, a Magyar Termék Nonprofit Kft. nevében Benedek Eszter ügyvezető mellett dr. Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára, Hollósi Dávid, az MBH Bank Nyrt. Agrár és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója, valamint Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos is szeretettel köszöntötte a csaknem 160 résztvevőt, a védjegyhasználó cégek képviselőjét, akik az idei esemény vendégei voltak.
Az Agrárminisztérium biztosítja a hazai termelők és termékeik védelmét
Dr. Nobilis Márton rövid távú prognózist adott arról, hogy mikor kerülhet ismét felszálló szakaszba a magyar kereskedelem. Az államtitkár beszélt a kormány legfontosabb feladatai közül az infláció letöréséről, a magyar gazdaság stabilitásának és fejlődésének biztosításáról, valamint a hazai termelők és termékeik védelméről, illetve az importpiac szabályozásáról is, amely éppen az előbbi érdekében szükséges.
„Folyamatosan azon dolgozunk, hogy az Önök által előállított termékek minél nagyobb számban jelen tudjanak lenni a boltok polcain” – jelentette ki, majd az agrárszektort érintő pályázatokról is említést tett. Az utóbbiakra vonatkozó elbírálások időpontját 2024 első felére prognosztizálta, illetve pozitív összegzéssel zárta beszédét: „Minden nehézség ellenére nem zárunk rossz évet!”
A magyar élelmiszer-gazdaság hatékonysága közelít a világátlaghoz
Hollósi Dávid a versenyképesség és a hatékonyság fejlesztését, illetve megőrzését elemezte a hallgatóság számára.
Többek között arra is kitért, hogy bár a magyar élelmiszer-gazdaság hatékonysági és versenyképességi alapjai adottak, amelynek köszönhetően az ágazat hazai zászlóshajói Európában megállják a helyüket, de a hatékonyan működő exportképes kisvállalkozások száma még relatív alacsony. Utóbbinak is következménye, hogy az itthoni ágazat súlya nemzetközi mércével mérve elmarad az elvárhatótól, ám az a fejlődési pályára utal, hogy a legfrissebb adataik szerint az élelmiszer-gazdaságunk hatékonysága egyre közelebb kerül a világátlaghoz.
A hazai termék-előállítók támogatása lendületet ad a gazdaságnak
Benedek Eszter hangsúlyozta, hogy a védjegyet viselő partnerekkel alkotott közösség sikerének kulcsát a közös működésben és tudásmegosztásban látja.
„A világgazdaságban zajló folytonos változások, az energiaárak ingadozása, valamint a hazai infláció mértéke továbbra is komoly befolyással bír a hazánkban működő vállalatok mindennapjaira. Mi azonban továbbra is hiszünk abban, hogy a magyar termék-előállítók támogatása lendületet ad a teljes hazai gazdaságnak” – fogalmazott az ügyvezető, aki azt is megosztotta a jelenlévőkkel, hogy a védjegyes termékek száma a tavalyi 5000-ről év végére 5500-ra, az ezeket előállító cégek száma pedig 220-ról 250-re növekszik.
A munkaadói oldal kivár, miközben a digitalizáció és az okoseszközök forradalma tart
A fent említetteken felül a hallgatóság további izgalmas előadásokon és fórumokon, valamint kerekasztal-beszélgetéseken vehetett részt.
Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója előadásában kifejtette, hogy milyen munkaerőpiaci trendek látszanak a hazai FMCG-szektorban. A szakember szerint továbbra is a kereslet által vezérelt toborzási piac a jellemző, de érezhető egyfajta bizonytalanság a vállalatok körében. Az idei év első félévében 19%-kal kevesebb állást hirdettek meg az előző év azonos időszakához képest, viszont az erősödő jelölt oldali kereslet miatt a meghirdetett állásokra átlagosan 63%-kal többen jelentkeztek, mint az előző év azonos időszakában.
Zala Mihály, az EY Magyarország IT- és technológiai tanácsadásért felelős vezetője az FMCG-cégek vezetőinek IT-biztonsági kihívásairól beszélt. Szerinte az újonnan megjelenő digitális alkalmazások miatt mind a felhasználók, mind a munkavállalók biztonságtudatosságának támogatása kiemelt kérdés, a kibertámadások elleni védelem pedig a digitális rendszerekben és az okoseszközöket tartalmazó hálózatokban kiemelt feladat. Ugyanakkor fontosak az adatvédelem és egyéb szabályozások témában az EU-s rendeletek, például a GDPR, NIS2, DORA betartása, valamint az ügyféladatok biztonságának védelme.
A digitalizáció és az okoseszközök ránk gyakorolt hatásáról, illetve minél hatékonyabb kiaknázásáról Arany János vázolta fel szakmai meglátásait. A digitális evangelista a magyarországi AI-robbanásról, valamint arról is beszélt, hogy milyen lehetőségeket kínál egy vállalkozás számára a mesterséges intelligencia, és általa nélkülözhetők-e bizonyos munkafolyamatokban az emberi erőforrások.
Steigervald Krisztián azt boncolgatta, hogy a digitális tér generációk között hogyan és mikor képez hidat, vagy adott esetben gátat. A generációkutató magával ragadó előadásában a hallgatósággal közösen keresett választ arra, hogy miért kiszámíthatatlan és szürreális a jövő, és mit kell megtanulnunk ahhoz, hogy az elkövetkezendő évtizedekben is versenyképesek maradjunk?
Szakmai fórumok gyártókkal, kereskedőkkel és elemzőkkel
Az első szakmai kerekasztal-beszélgetés résztvevői Szilágyi László, ActionCOACH Magyarország licenctulajdonos moderálása mellett Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök-ügyvezető igazgatója, Eszéki Zoltán, a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. kereskedelmi igazgatója, Budaházy Péter, a Helia-D Kft. ügyvezetője, valamint Vágyi Erik, az NIQ ügyvezető igazgatója arról beszélgettek, hogy milyen ármozgásokra lehet számítani az előttünk álló időszakban, és mikor térhet vissza a vevők vásárlási kedve.
A második szakmai fórum során a konferencia moderátora, Vécsey Zsadány, az ALEAS csoport társalapítója Bengyel Ádámmal, a Foxpost társalapító-vezérigazgatójával, valamint Koltányi Gergely digitális képzési és fejlesztési vezető szakértővel a digitalizációs forradalom munkaerőpiaci hatásait fejtegette. Arra is választ kaphattak a jelenlévők, hogy munkáltatói szemszögből nézve milyen képzéseket érdemes kínálni a kollektíva számára, hogy innovatívak és trendkövetők legyünk.
//
A rendezvényen átadták a 9. Agóra MT 17 díjait
MARY-KER PASTA KFT. – a Magyar Termék közösség kiemelkedő szakmai támogatásáért és a 2023. évi Hazai Termékek Hónapja integrált kampányban való aktív részvételért;
NASZÁLYTEJ TEJFELDOLGOZÓ ÉS KERESKEDELMI ZRT. – a Vedd a hazait! Védd a hazait! márkanevű termék létrehozásáért;
ABONETT KFT. és DETKI KEKSZ KFT. – a „Csobbanj a nyárba és nyerj az Abonettel és a Detkivel!” elnevezésű co-branding promócióért;
MAGYAR PISZKE PAPÍR KFT. és SOFIDEL HUNGARY KFT. – a Magyar Termék 2023. évi közösségi aktivitásainak egyik legaktívabb résztvevőinek;
SZATMÁRI KONZERVGYÁR KFT. – a 2023. évi Kiváló Termék védjegy pályázatok legaktívabb és a jelölést több árucikkével is kiérdemlő vállalatnak;
BOLD-AGRO KFT. – az MBH Bank Nyrt. Agrár- és Élelmiszeripari üzletág különdíja a magyar élelmiszer-gazdaságban végzett kimagasló értékteremtésért.
Kapcsolódó cikkeink
Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Megvannak az Év Kereskedője 2024 nyertesei
A Trade magazin idén már 10. alkalommal hívta versenyezni a…
Tovább olvasom >A bértárgyalásra készít fel a Profession.hu
A munkaadóval folytatott tárgyalási szituációk felkészülést igényelnek. Elengedhetetlen, hogy a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >