Magazin: Jövedéki ellenőrzés
Az MVI javaslatot készített a vendéglátóhelyek jövedéki ellenőrzésével kapcsolatos problémák kezelésére és a vállalkozásbarát hatósági tevékenység elősegítésére – ennek legfontosabb gondolatait ismertetjük.
A vendéglátó-vállalkozásoknak működésük során számos adóügyi és jövedéki előírásnak kell megfelelniük, amely kötelezettségek teljesülését rendszeresen ellenőrzi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Ugyanakkor a helyszíni ellenőrzésekhez kapcsolódóan sajnos számos esetben előfordul, hogy a hatóságot képviselő ellenőrök helyenként túlzott mértékű kivonulásával lényegében ellehetetlenítik az adott vendéglátóhely rendes működését.
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete felé érkeztek olyan megkeresések, amelyek a vendéglátóhelyek jövedéki ellenőrzése során tapasztalt hatósági fellépés negatív hatásaira hívták fel a figyelmet. A vendéglátó-vállalkozások részéről kifogásolható, hogyha csúcsidőben fegyveres, egyenruhás ellenőrök jelennek meg a vendéglátóhelyen, akik részben vagy teljes egészében lekötik a dolgozók figyelmét, és így akadályozzák a vendégek megfelelő kiszolgálását. Ezzel pedig akár jelentős bevételkiesést okozhatnak, valamint a vendéglátóhely hírnévrontását idézhetik elő. Úgy gondoljuk, hogy a vállalkozásbarát hatósági tevékenység kialakításával összhangban olyan ellenőrzési gyakorlatra lenne szükség, amely figyelembe veszi a vendéglátóhelyek érdekeit, és csak indokolt esetben korlátozza az üzletmenetet, illetve a vendégek kiszolgálását.
Néhány szó a probléma kezelésével összefüggő előzményekről! Pár évvel ezelőtt minisztériumi szinten már foglalkoztak a vállalkozásbarát hatósági tevékenység elősegítését célzó javaslatokkal, amelyek között szerepelt a vendéglátóhelyeket érintő hatósági ellenőrzések vállalkozásbarát módon történő lebonyolítása, illetve a felek érdekeit kölcsönösen figyelembe vevő ellenőrzési gyakorlat kialakítása. Ugyanakkor tudomásunk szerint végül nem született döntés a javasolt intézkedések megvalósításáról.
Erre is figyelemmel az MVI idén nyáron egyeztetést kezdeményezett a NAV Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóságán a fennálló probléma mielőbbi rendezése érdekében.
A vendéglátóhelyek jövedéki ellenőrzésével kapcsolatos problémák kezelése és a jogszabályi előírások gyakorlati szempontból történő értelmezése érdekében az alábbi javaslatokat tesszük.
– A helyes ellenőrzési gyakorlatról szóló kiadvány és/vagy szakmai etikai kódex elkészítése, amely a hatóság szakemberei számára rögzíti a jogszabályi alapelveken és rendelkezéseken (az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény, a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény IX. fejezet) kívül a fontosabb magatartási előírásokat is.
– A NÉBIH által kidolgozott, a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlatáról szóló útmutatóhoz hasonlóan az adóhatóság részéről is szükség lenne egy olyan útmutatóra, amely egységes szerkezetben tartalmazza a vendéglátó-vállalkozásokat érintő adóügyi és jövedéki előírásokat, valamint azok gyakorlati szempontból történő értelmezéseit.
Indoklás
Az MVI által megfogalmazott javaslatok azt a célt szolgálják, hogy egyrészt a vendéglátó-vállalkozások számára a NAV-ról egy vállalkozásbarát hatóság képe jelenjen meg, másrészt országos szinten egységes szempontok szerint megvalósuló és mindkét fél érdekeit szem előtt tartó ellenőrzési gyakorlat jöjjön létre. Ennek érdekében az MVI partnerként együtt kíván működni a NAV illetékes képviselőivel.//
Kapcsolódó cikkeink
Nébih: kolbászt hívott vissza a forgalomból a Kifli.hu
Szalmonella lehetséges jelenléte miatt mangalica kolbászt hívott vissza a forgalomból…
Tovább olvasom >Ez volt az idei Gundel-díj átadás – A nap képe
Október 27-én a Gundel Étteremben immáron 9. alkalommal adták át…
Tovább olvasom >Ingadozó munkaerő-állomány
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megugrik az európaiak utazási kedve: A 2024-es év őszi és téli szezonjának utazási trendjei
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) legújabb kutatása szerint jelentős növekedés…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >Közel 13 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma Romániában 2023 első kilenc hónapjában
Romániában 12,8 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma 2023 első…
Tovább olvasom >