Jóügy-kutatás
Újszerű, közös kutatást végzett a Positive Adamsky reklámügynökség, az OPTEN céginformációs szolgáltató és a szövegelemzéssel és médiafigyeléssel foglalkozó Neticle. 2022-ben egy egész éven át követték vállalatok nyilvános kommunikációját és a fogyasztók reakcióit az online térben – a közösségi médiában, blogokon és fórumokon. Arra voltak főként kíváncsiak, hogy hisznek-e a fogyasztók a márkák „világmentő” kommunikációjának, vagy felismerik-e a „greenwashing”-ot.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
A fogyasztók sok csatornát használnak, hogy – direkt, vagy indirekt módon – üzenjenek a márkáknak, de nehéz azonosítani az adott vállalat termékére vagy kommunikációjára vonatkozó visszajelzéseket. A felmérés készítői az intelligens szövegelemzést használták, hogy minimalizálják a kommunikációs zajt, és kiszűrjék a valóban releváns tartalmakat.
A főbb megfigyeléseik: a legstabilabb cégek megítélése is megrendül, ha negatív gazdasági hatások érik a piacot és a fogyasztókat – még akkor is, ha az független a márkától. Továbbá, hogy a fogyasztók egyre inkább érzékelik, ha a vállalatok a „jó ügyeket” csak marketingeszköznek használják. Ugyanakkor az is látszik, hogy a termékek nehezebben átlátható részei esetében könnyebben elhiszik a fogyasztók a cégek állításait.
Az elemzők szerint leáldozóban van a féligazságokon alapuló sikerkommunikáció. Az a vállalat kommunikálhat sikeresen, amely az emberek mindennapi életét érintő ügyek felkarolásával bizonyítja, hogy tevékenysége illeszkedik a társadalom életébe, és valóban fenntartható termékekkel van jelen a piacon.
A cél ezért egy rendszeresen jelentkező „jóügy-térkép” létrehozása, amely felméri és segíti a cégeket, hogy milyen témákra nyitottak a magyarok, mi a fontos a fogyasztóknak.
– A valós kép kialakítását nagymértékben segíti, hogy egyre többen lesznek kötelesek ESG (Environment, Social, Governance) jelentést készíteni. A CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) irányelv kifejezetten a mérhető eredményekre fókuszál, így az adatok összehasonlíthatóak lesznek – mondta dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója. //
Kapcsolódó cikkeink
Feketelistán a zöldre festés?
A greenwashing (magyarul: zöldre festés) során környezetbarátabbnak állítanak be egy…
Tovább olvasom >A versenyképesség került előtérbe a fenntarthatósággal szemben az EU-ban?
Az Európai Unió fenntarthatósági (ESG) célkitűzései kiemelt prioritások voltak az…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: A versenyképesség került előtérbe a fenntarthatósággal szemben az EU-ban?
Az Európai Unió fenntarthatósági (ESG) célkitűzései kiemelt prioritások voltak az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Május 19-től jön az új árrésstop a drogériákban – több ezer termék lehet érintett
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter bejelentése szerint május 19-én hatályba lép a…
Tovább olvasom >Imádják a nyereményjátékokat a magyar vevők egy friss kutatás szerint
Szinte minden magyar vásárló hajlandó többet költeni, ha ezzel nyerési…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság felsőfokon: országos terjeszkedéshez érkezett a Rossmannban a Respray újratöltő automata
Országos méretűvé nőtte ki magát a világ első spray termékeket…
Tovább olvasom >