Jóügy-kutatás
Újszerű, közös kutatást végzett a Positive Adamsky reklámügynökség, az OPTEN céginformációs szolgáltató és a szövegelemzéssel és médiafigyeléssel foglalkozó Neticle. 2022-ben egy egész éven át követték vállalatok nyilvános kommunikációját és a fogyasztók reakcióit az online térben – a közösségi médiában, blogokon és fórumokon. Arra voltak főként kíváncsiak, hogy hisznek-e a fogyasztók a márkák „világmentő” kommunikációjának, vagy felismerik-e a „greenwashing”-ot.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
A fogyasztók sok csatornát használnak, hogy – direkt, vagy indirekt módon – üzenjenek a márkáknak, de nehéz azonosítani az adott vállalat termékére vagy kommunikációjára vonatkozó visszajelzéseket. A felmérés készítői az intelligens szövegelemzést használták, hogy minimalizálják a kommunikációs zajt, és kiszűrjék a valóban releváns tartalmakat.
A főbb megfigyeléseik: a legstabilabb cégek megítélése is megrendül, ha negatív gazdasági hatások érik a piacot és a fogyasztókat – még akkor is, ha az független a márkától. Továbbá, hogy a fogyasztók egyre inkább érzékelik, ha a vállalatok a „jó ügyeket” csak marketingeszköznek használják. Ugyanakkor az is látszik, hogy a termékek nehezebben átlátható részei esetében könnyebben elhiszik a fogyasztók a cégek állításait.
Az elemzők szerint leáldozóban van a féligazságokon alapuló sikerkommunikáció. Az a vállalat kommunikálhat sikeresen, amely az emberek mindennapi életét érintő ügyek felkarolásával bizonyítja, hogy tevékenysége illeszkedik a társadalom életébe, és valóban fenntartható termékekkel van jelen a piacon.
A cél ezért egy rendszeresen jelentkező „jóügy-térkép” létrehozása, amely felméri és segíti a cégeket, hogy milyen témákra nyitottak a magyarok, mi a fontos a fogyasztóknak.
– A valós kép kialakítását nagymértékben segíti, hogy egyre többen lesznek kötelesek ESG (Environment, Social, Governance) jelentést készíteni. A CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) irányelv kifejezetten a mérhető eredményekre fókuszál, így az adatok összehasonlíthatóak lesznek – mondta dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója. //
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai szintre lép a TEVA és a Positive Adamsky PDKY együttműködése
A Positive Adamsky frissen megújult márkaneve és arculata, a PDKY…
Tovább olvasom >ESG-kérdőív vár a nagyobb hiteligénylő cégekre júliustól
2025. július 1-jétől új ESG-adatszolgáltatási kötelezettség lép életbe a vállalati hitelfelvevők…
Tovább olvasom >Új környezetvédelmi bírságok: a cégeknek mostantól mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk
2025 májusától az engedélyeztetési, levegővédelmi, zajvédelmi, hulladékgazdálkodási bírságokat szabályozó, valamint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >