Jóügy-kutatás
Újszerű, közös kutatást végzett a Positive Adamsky reklámügynökség, az OPTEN céginformációs szolgáltató és a szövegelemzéssel és médiafigyeléssel foglalkozó Neticle. 2022-ben egy egész éven át követték vállalatok nyilvános kommunikációját és a fogyasztók reakcióit az online térben – a közösségi médiában, blogokon és fórumokon. Arra voltak főként kíváncsiak, hogy hisznek-e a fogyasztók a márkák „világmentő” kommunikációjának, vagy felismerik-e a „greenwashing”-ot.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
A fogyasztók sok csatornát használnak, hogy – direkt, vagy indirekt módon – üzenjenek a márkáknak, de nehéz azonosítani az adott vállalat termékére vagy kommunikációjára vonatkozó visszajelzéseket. A felmérés készítői az intelligens szövegelemzést használták, hogy minimalizálják a kommunikációs zajt, és kiszűrjék a valóban releváns tartalmakat.
A főbb megfigyeléseik: a legstabilabb cégek megítélése is megrendül, ha negatív gazdasági hatások érik a piacot és a fogyasztókat – még akkor is, ha az független a márkától. Továbbá, hogy a fogyasztók egyre inkább érzékelik, ha a vállalatok a „jó ügyeket” csak marketingeszköznek használják. Ugyanakkor az is látszik, hogy a termékek nehezebben átlátható részei esetében könnyebben elhiszik a fogyasztók a cégek állításait.
Az elemzők szerint leáldozóban van a féligazságokon alapuló sikerkommunikáció. Az a vállalat kommunikálhat sikeresen, amely az emberek mindennapi életét érintő ügyek felkarolásával bizonyítja, hogy tevékenysége illeszkedik a társadalom életébe, és valóban fenntartható termékekkel van jelen a piacon.
A cél ezért egy rendszeresen jelentkező „jóügy-térkép” létrehozása, amely felméri és segíti a cégeket, hogy milyen témákra nyitottak a magyarok, mi a fontos a fogyasztóknak.
– A valós kép kialakítását nagymértékben segíti, hogy egyre többen lesznek kötelesek ESG (Environment, Social, Governance) jelentést készíteni. A CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) irányelv kifejezetten a mérhető eredményekre fókuszál, így az adatok összehasonlíthatóak lesznek – mondta dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója. //
Kapcsolódó cikkeink
Egyre élénkebben foglalkoztatja a hazai vállalkozásokat a generációváltás
Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a…
Tovább olvasom >Megújult a debreceni Auchan áruház
A jövőben megújult formában várja a vásárlókat a debreceniek egyik…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >