Jóügy-kutatás
Újszerű, közös kutatást végzett a Positive Adamsky reklámügynökség, az OPTEN céginformációs szolgáltató és a szövegelemzéssel és médiafigyeléssel foglalkozó Neticle. 2022-ben egy egész éven át követték vállalatok nyilvános kommunikációját és a fogyasztók reakcióit az online térben – a közösségi médiában, blogokon és fórumokon. Arra voltak főként kíváncsiak, hogy hisznek-e a fogyasztók a márkák „világmentő” kommunikációjának, vagy felismerik-e a „greenwashing”-ot.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
A fogyasztók sok csatornát használnak, hogy – direkt, vagy indirekt módon – üzenjenek a márkáknak, de nehéz azonosítani az adott vállalat termékére vagy kommunikációjára vonatkozó visszajelzéseket. A felmérés készítői az intelligens szövegelemzést használták, hogy minimalizálják a kommunikációs zajt, és kiszűrjék a valóban releváns tartalmakat.
A főbb megfigyeléseik: a legstabilabb cégek megítélése is megrendül, ha negatív gazdasági hatások érik a piacot és a fogyasztókat – még akkor is, ha az független a márkától. Továbbá, hogy a fogyasztók egyre inkább érzékelik, ha a vállalatok a „jó ügyeket” csak marketingeszköznek használják. Ugyanakkor az is látszik, hogy a termékek nehezebben átlátható részei esetében könnyebben elhiszik a fogyasztók a cégek állításait.
Az elemzők szerint leáldozóban van a féligazságokon alapuló sikerkommunikáció. Az a vállalat kommunikálhat sikeresen, amely az emberek mindennapi életét érintő ügyek felkarolásával bizonyítja, hogy tevékenysége illeszkedik a társadalom életébe, és valóban fenntartható termékekkel van jelen a piacon.
A cél ezért egy rendszeresen jelentkező „jóügy-térkép” létrehozása, amely felméri és segíti a cégeket, hogy milyen témákra nyitottak a magyarok, mi a fontos a fogyasztóknak.
– A valós kép kialakítását nagymértékben segíti, hogy egyre többen lesznek kötelesek ESG (Environment, Social, Governance) jelentést készíteni. A CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) irányelv kifejezetten a mérhető eredményekre fókuszál, így az adatok összehasonlíthatóak lesznek – mondta dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója. //
Kapcsolódó cikkeink
Csökkenő cégszám, lassuló megszűnések – merre tart a magyar vállalkozói szektor?
A társas vállalkozások száma idén már több mint kétezerrel csökkent.…
Tovább olvasom >Árrésstop Magyarországon: Kik az érintettek, és valóban indokolt a kormányzati beavatkozás?
A magyar kormány március 17-től – egyelőre május 31-ig –…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a fenntartható élelmezési rendszerek támogatása: megjelent a Nestlé közös értékteremtési összefoglalója
A Nestlé elhivatottan dolgozik azon, hogy világszerte fenntartható, kiegyensúlyozott és…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság az uniós borágazat versenyképességének erősítésére tett javaslatot
Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az európai borágazat versenyképességének, ellenálló…
Tovább olvasom >Jägermeister Orange: jéghideg újdonság a szicíliai narancs aromájával
1400 órányi szicíliai napfény, 56 gyógynövény és három narancs aromája…
Tovább olvasom >