Jót tett a román kiskereskedelemnek az áfacsökkentés
Romániában 8,2 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene a tavalyi első tizenegy hónapban az előző év azonos időszakához képest – közölte csütörtökön a román országos statisztikai intézet. A munkanaphatással kiigazított adatok szerint a növekedés 7,6 százalékos volt.
A növekedés elsősorban az élelmiszerek, italok és dohánytermékek eladásnak köszönhető, amelyeknek az értékesítése 18,4 százalékkal bővült tavaly tizenegy hónap alatt. Az üzemanyag értékesítésének volumene 6,1 százalékkal nőtt, a nem élelmiszereké 1,8 százalékkal.
Novemberben a kiskereskedelmi forgalom 15 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz mérten.
Romániában azért ugrott meg a kiskereskedelmi forgalom, mert tavaly év közepétől kiterjesztették valamennyi élelmiszerre a 9 százalékos kedvezményes általános forgalmi adót a 24 százalék helyett. Az általános áfakulcs januártól 20 százalékra csökkent a korábbi 24 százalékról, ezért elemzők arra számítanak, hogy 2016-ban is a belföldi fogyasztás lesz a román gazdasági növekedés legfőbb hajtóereje.
A Világbank csütörtökön felfelé módosította a román bruttó hazai termék (GDP) tavalyi, idei és jövő évi várható növekedésére vonatkozó előrejelzését. A Világbank 2015-ben 3,6 százalékos román GDP-bővülésre számít a korábban közölt 3 százalék helyett. Az idén a román gazdaság várhatóan 3,9 százalékkal fog nőni a korábban közölt 3,2 százalék helyett, 2017-ben pedig 4,1 százalékos növekedésre számítanak a nyáron közölt 3,5 százalékkal szemben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Megnyílt a Żabka 100 Froo üzlete
A lengyel Żabka csoport megnyitotta 100. Froo márkájú kényelmi boltját…
Tovább olvasom >Áprilisban 0,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi árbevétel Romániában éves összevetésben
A nyers adatok szerint áprilisban 0,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Tavaly kilenc százalékkal nőtt a Lidl forgalma Romániában
A Lidl Romania 2024-ben erőteljes növekedést könyvelhetett el: az üzletlánc…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Riasztó jelek a földeken: aszály sújtja a kukoricát, a búzánál még van remény
A szakértők szerint a kukoricaállomány már most tragikus képet mutat,…
Tovább olvasom >