Jön az olcsó, bárki számára elérhető műhús
A hústermelés és az ezzel járó kibocsátások egyre aggasztóbb méreteket öltenek, ugyanakkor a laboratóriumi hústermelésben potenciális megoldást jelenhet a problémára. Egy friss tanulmány szerint, melyet a Cell Reports Sustainability folyóiratban publikáltak, a laboratóriumi hús előállítása drasztikusan csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását azáltal, hogy az állatok levágása helyett őssejtkultúrákból nyerik az húst.

Eddig az ár volt a probléma
A Berkeley-i Kaliforniai Egyetem jelentése szerint a termesztett hús akár 96 százalékkal is csökkenthetné a kibocsátást, de jelenleg a fő probléma az ár. A laboratóriumi hús előállítása ugyanis rendkívül költséges, főként a növekedési faktorok nevű speciális összetevők miatt. Egy grammjuk típustól függően néhány száz dollártól akár a milliókig terjed.
A szarvasmarha izomsejtek módosításával végzett kutatások eredményeképpen azonban most sikerült megoldást találni a problémára. A Tufts Egyetem kutatói módosították a szarvasmarha izomsejteket, hogy azok képesek legyenek maguk is fibroblaszt növekedési faktorokat termelni. Ezáltal kikerülték azoknak a külső forrásból történő beszerzését, ami lényegesen csökkentheti a laboratóriumi hús előállításának költségeit.
A tanulmány vezető szerzője, Andrew Stout elmondta, hogy az így módosított izomsejtek egyszerűbbé és gyorsabbá tehetik a hatósági jóváhagyás megszerzését, így a laboratóriumban termesztett húsok könnyebben elérhetővé válhatnak a fogyasztók számára.
Ugyanakkor a szakemberek kiemelték, hogy a génszerkesztésen alapuló hústermesztési megközelítés még nem tökéletes, és vannak bizonyos korlátai. Például a módosított sejtekkel lassabb növekedést tapasztaltak, így további kutatásokra van szükség annak érdekében, hogy optimalizálni lehessen a folyamatot.
Kapcsolódó cikkeink
Fiatalok az agrár-élelmezési szektorban a FAO kutatása szerint
„A fiatalok helyzete az agrár-élelmezési rendszerekben” címmel tette közzé ma az…
Tovább olvasom >Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Henkel Magyarország: Karrier, értékek, időtálló bizalom
A világ egyik legátfogóbb munkáltatói márkakutatása, a Randstad Employer Brand…
Tovább olvasom >További cikkeink
WHO: 50 százalékos drágulást sürgetnek a dohány, az alkohol és a cukros üdítők esetében
A következő tíz évben legalább 50 százalékkal kellene növelni a…
Tovább olvasom >Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban
Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban az S&P Global…
Tovább olvasom >Így változnak a gyógyszerárak: árkorlátozást vezetett be a kormány
Július 1-jétől életbe lépett a Nemzetgazdasági Minisztérium gyógyszerekre vonatkozó árkorlátozása,…
Tovább olvasom >