Jön az olcsó, bárki számára elérhető műhús
A hústermelés és az ezzel járó kibocsátások egyre aggasztóbb méreteket öltenek, ugyanakkor a laboratóriumi hústermelésben potenciális megoldást jelenhet a problémára. Egy friss tanulmány szerint, melyet a Cell Reports Sustainability folyóiratban publikáltak, a laboratóriumi hús előállítása drasztikusan csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását azáltal, hogy az állatok levágása helyett őssejtkultúrákból nyerik az húst.

Eddig az ár volt a probléma
A Berkeley-i Kaliforniai Egyetem jelentése szerint a termesztett hús akár 96 százalékkal is csökkenthetné a kibocsátást, de jelenleg a fő probléma az ár. A laboratóriumi hús előállítása ugyanis rendkívül költséges, főként a növekedési faktorok nevű speciális összetevők miatt. Egy grammjuk típustól függően néhány száz dollártól akár a milliókig terjed.
A szarvasmarha izomsejtek módosításával végzett kutatások eredményeképpen azonban most sikerült megoldást találni a problémára. A Tufts Egyetem kutatói módosították a szarvasmarha izomsejteket, hogy azok képesek legyenek maguk is fibroblaszt növekedési faktorokat termelni. Ezáltal kikerülték azoknak a külső forrásból történő beszerzését, ami lényegesen csökkentheti a laboratóriumi hús előállításának költségeit.
A tanulmány vezető szerzője, Andrew Stout elmondta, hogy az így módosított izomsejtek egyszerűbbé és gyorsabbá tehetik a hatósági jóváhagyás megszerzését, így a laboratóriumban termesztett húsok könnyebben elérhetővé válhatnak a fogyasztók számára.
Ugyanakkor a szakemberek kiemelték, hogy a génszerkesztésen alapuló hústermesztési megközelítés még nem tökéletes, és vannak bizonyos korlátai. Például a módosított sejtekkel lassabb növekedést tapasztaltak, így további kutatásokra van szükség annak érdekében, hogy optimalizálni lehessen a folyamatot.
Kapcsolódó cikkeink
Önvezető autók a nagyvárosban – ilyen algoritmusokon dolgoznak a magyar kutatók
Sokan azt gondolják, hogy az önvezető autók fejlesztésében a technológia…
Tovább olvasom >Nem a csillag számít: a negatív véleményt is látni akarja a magyar vásárló
A MediaMarkt friss kutatása szerint a vásárlók többsége maga is…
Tovább olvasom >Kié a bizalom? – így változik a hazai influencerpiac
A magyar internetezők kétharmada rendszeresen fogyaszt influencertartalmakat, de egyre tudatosabban…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: az előző év azonos időszakához mérten 4,9, májushoz képest 1,2 százalékkal mérséklődött az ipari termelés júniusban
2025 júniusában az ipari termelés volumene 4,9 százalékkal elmaradt az…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Továbbra is visszafogott az ipar teljesítménye
Az ipar továbbra is gyenge számokat produkál: júniusban az ipari…
Tovább olvasom >AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >