Jól megy az amerikai whiskygyártóknak
Miközben sok amerikai iparág válsággal küszködik, a kentuckyi whiskygyártóknak jól megy a soruk, növelik alkalmazottaik számát és fejlesztenek, élvezve a whisky alapú koktélok amerikai reneszánszának és az amerikai whisky, a bourbon iránt világszerte növekvő keresletnek az áldásos hatásait.
A bourbon az a termék, amelyet Amerikában még mindig jobban csinálnak, mint bárhol máshol, és ez bizonyos értelemben örökké így is lesz. Az amerikai kongresszus ugyanis 1964-ben úgy határozott, hogy „a bourbon whisky az Egyesült Államok jellegzetes terméke”. Három dolog teszi egyedivé az italt: az amerikai kukorica, a tiszta, mészkőn átszűrt víz és az érleléshez használt új, tűzön pörkölt tölgyfa hordó.
Az Egyesült Államokban és máshol is az emberek manapság többet isznak, mint korábban. A kentuckyi bourbon és a Tennessee whisky eladásainak értéke tavaly elérte a 3,8 milliárd dollárt, míg 2010-ben még csak 3,7 milliárd dollár volt – jelezte az Euromonitor International. (Mivel a Tennessee whisky a bourbon egyik változata, együtt tartják őket számon.)
„A bourboneladások nagyobb ütemben emelkednek, mint a teljes égetettszesz-eladás, és a növekedési ütem felülmúlja a legtöbb egyéb égetett szeszét” – mondta Danny Brager, a piacelemzéssel foglalkozó Nielsen cég alkoholosital-részlegének alelnöke a The New York Timesnak. Az eladások dollárban mért értéke tekintetében azonban a bourbon még mindig csak a negyedik helyen áll a vodka, a rum és a gyógyfüves italok mögött.
A 2011-es Ital Kézikönyv (Liquor Handbook) adatai szerint a Brown-Forman 2009-2010-ben csaknem 15 millió dollárt költött vezető márkája, a Jack Daniel's reklámozására, kétszer annyit mint amennyit a Jim Beamre és az Evan Williamsre költöttek.
Az iparág irányítói arra törekszenek, hogy a hagyományos fogyasztókon, az idősebb fehér férfiakon túl új fogyasztókat nyerjenek meg, és ebben segítségükre van a termékek gyümölcsös ízesítése, illetve az érleléshez használt hordók pörkölésének új módszerei.
A Nielsen adatai szerint 2010-ben 36 százalékkal több ízesített whiskyt adtak el, mint egy évvel korábban: az 1,4 milliárd dolláros teljes bourbonpiac 3 százalékát adják ma már az ízesített bourbonök. Tavaly áprilisban megjelent az iparág vezető termékének, a Jack Daniel's Tennessee whiskeynek a mézes változata, a Tennessee Honey, amely az Old No. 7 whisky és 70 százalékos mézlikőr házasításából született.
Bár későn kapcsolódott be az ízesített bourbonök gyártásába, a Jack Daniel's gyorsan az élre tört. Néhány hónap kellett csak ahhoz, hogy a Tennessee Honeyból többet adjanak el, mint a versenytársakból – a Wild Turkey American Honeyból, valamint a méz és cseresznye ízesítésű Red Stagből és Evan Williamsből – összesen.
Michael J. Keyes, a Brown-Forman észak-amerikai területi igazgatója elárulta, hogy a cég kezdetben óvatosan bánt a Tennessee Honeyval, mert nem akarta, hogy felfalja a Jack Daniel's márkát. Örömmel tapasztalták azonban, hogy a mézes ízesítés tetszik az afroamerikaiaknak, a spanyol nyelvűeknek és a nőknek.
Hasonló a helyzet a Jim Beam 2009-ben piacra dobott Red Stag Black Cherry bourbonjével. „Azt érte el, amire gondoltunk, vagyis olyanokat nyert meg a bourbonfogyasztásnak, akik korábban nem hódoltak az italnak” – nyilatkozta Bill Newlands, a Beams észak-amerikai elnöke.
Ha újításról van szó, a whiskykészítés az autógyártáshoz hasonlít: hosszú idő alatt, sok próbálkozás és tévedés végeredményeként születik meg az új termék.
„Az Egyesült Államokban exportra gyártott, 1,1 milliárd dollár értékű szeszesital 70 százalékát a bourbon és a Tennessee whisky adja” – közölte Frank Coleman, az Egyesült Államok égetettszesz-gyártást felügyelő hatóságának (Distilled Spirits Council of the United States) illetékese. Ami a tavalyi amerikai eladásokat illeti, azok értékét Coleman hatmilliárd dollárra becsülte.
Egy elemző nemrégiben figyelmeztetett arra, hogy bár az ágazat jelenleg gyorsan fejlődik, a gazdasági klíma hirtelen leromolhat, vagy váratlan forgalmiadó-emelés sújthatja a szeszforgalmazást. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >