Jóízű lehet az év vége
Az év végi sütés-főzés nem csupán a „karácsonyi” édesfűszerek forgalmát lendíti fel, hanem a december az egész fűszerpiac főszezonja. Hiszen ilyenkor készülnek a hagyományos magyar konyha ételei is. A tavaly év vége hosszú idő után először hozott növekedést, nem kis részben az infláció mérséklődése miatt. A pozitív trend az első félévben is megmaradt, így a piaci szereplők optimistán várják az idei főszezont.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
Volumen tekintetében stabilnak mondható a fűszerek összértékesítése.
– Inkább a struktúra átalakításával és a beszerzés helyének megválasztásával válaszolnak a fogyasztók a növekvő kihívásokra – mondja Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere. – A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az elmúlt időszakban a mixek kaptak lendületet az értékesítésen belül, a fekete bors viszont vesztese volt ugyanennek az időszaknak. A zöldfűszerek és egyéb monofűszerek részesedése pedig stabilnak mondható az értékesítésen belül.
Az értékesítés csatornáit nézve a fogyasztók egyértelműen letették a voksukat a diszkontok mellett, fűzi hozzá Szűts Ágnes. Míg korábban a hipermarketekből fogyott a legtöbb fűszer, mostanra azonban a diszkontokban való vásárlás alkalmával egy füst alatt megveszik a fűszert is. A diszkontok limitált választéka okán a fogyasztók – gyakran szükségszerűségből – a saját márkás termékeket is kosarukba teszik, így ezek aránya a teljes értékesítésből mára meghaladja a 40%-ot is mennyiségben. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a legszélesebb választékot továbbra is a hiper- és szupermarketek nyújtják.
– Kiszerelés tekintetében a fűszereket jellemzően tasakban vásárolják a fogyasztók, de a Kotányi számára fontos szegmens még a fűszermalom kategória is, amelyben folyamatos bővítéssel is őrizzük vezető helyünket – jegyzi meg a Kotányi Hungária Kft. marketing managere.
Óvatosabb, tudatosabb vásárlók
Az év vége tehát egyszerre tartogat kihívásokat és lehetőségeket a fűszerpiac számára.
– Az ünnepi időszakban hagyományosan megnövekedik a főzés és sütés iránti igény, és mi is keresletnövekedésre számítunk – mondja Bruszt László, a Lacikonyha Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – Az eddigi tapasztalatok alapján azonban arra is felkészülünk, hogy a fogyasztók óvatosabban vásárolnak majd, nagyobb figyelmet fordítva az árakra, és bizonyos szegmensekben a gazdaságos kiszereléseket választják.
A cégnél az utóbbi időszakban tapasztalták, hogy a fogyasztók ebben a kategóriában is egyre árérzékenyebbé válnak. Ez leginkább abban mutatkozott meg, hogy a tasakos kiszerelések voltak a legkeresettebbek, elsősorban kedvező áruk miatt. Ezzel szemben a malom kiszerelések népszerűsége jelentősen alacsonyabb volt.
A 2023-as év nem követte a korábbi évek gyakorlatai alapján megírt forgatókönyvet, tekint vissza Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója, amit így magyaráz:
– Nem várt időszakokban voltak magas, pozitív kiugrások, amiket a korábbi éveket alapul véve más időpontokra várt stagnálások követtek. A szezonális termékek sem csak az adott szezonra jellemző időszakokban fogytak, hanem már sokkal korábban, tudatosabban, ütemezve kezdték el beszerezni a vásárlók a termékeket. Tavaly az év végi ünnepi szezonban erőteljesebben volt érzékelhető, hogy többen maradtak otthon és készült mindenki a saját konyhájában a meghitt ünnepekre, ugyanakkor ez az idei húsvétkor már kevésbé volt jellemző, hiszen egyre többen utaznak el már ilyenkor, és inkább pihenéssel töltik ezeket a szabadnapokat.
A márka minőség
A piac stabilizálódásával a cégek innovációs kedve is visszatért.
A Kotányi mindig is fontosnak tartotta az inspirációt, amellyel fel tudja kelteni a fogyasztók vágyát új ízek megalkotására. Jól szerepelnek a piacon a gourmet fogyasztók örömére elmúlt években bevezetett füstölt só és bors termékeik, valamint az ezek felhasználásával készült, malomba zárt Ötbors keverék füstölt borssal, Chili és Fokhagyma mixek.
– A karácsonyi szezonra érkezik egy új, tubusos kiszerelésű vaníliapasztánk, amellyel könnyen és gazdaságosan lehet illatos süteményeket készíteni az ünnepekre – jelenti be Szűts Ágnes. – Jövőre pedig egy különleges termékfejlesztéssel is készülünk, amellyel a Kotányi a megszokott fűszerkategórián túlra kirándul.
A Kotányinál arra készülnek, hogy a márkás termékek előnyeit megfelelően kommunikálják, mind az offline és az online térben. A fűszerek világnapja – október 24. – apropóján ismertterjesztő anyagokkal jelentkeznek minőség és minőségmegőrzés témájában, továbbá ekkor fognak debültálni a Kotányi malmok profi használatát bemutató animációs kisfilmjeik is.
– Bár egyértelmű trend a saját márkás termékek térnyerése, a szezonban és különösen a fűszerkeverékek esetében elmondható, hogy a vásárlók szívesebben nyúlnak a márkás, megbízható gyártótól származó termékekhez. Az alapanyagok árának emelkedésével egyre fontosabb mindenkinek, hogy ne kockáztassa a főzés végeredményét egy ismeretlen fűszermix használatával – beszél a marketingkoncepciójuk hátteréről a Kotányi Hungária marketing managere. – Általánosságban elmondható, hogy a jobb minőségű alapanyagokból – különösen fűszerezés tekintetében – kevesebb is elég, így végül nem is biztos, hogy spórol, aki az olcsóbb terméket választja.
A cég a hagyományos médiatípusok közül a tévében, valamint vezető gasztro-magazinokban lesz jelen, online kommunikációban pedig social media, displaykampány és hagyományos hirdetések erősítik majd a márkáikat.
Innovációk a modernség jegyében
A Lacikonyha Magyarország Kft. széles termékválasztékkal tevékenykedik a fűszerpiacon, és tavaly számos termékük esetében volumennövekedést ért el az utolsó negyedévben.
– Portfóliónkban a saját márka aránya is folyamatos növekedést mutat, ami összhangban van a piaci trendekkel. Ezen a területen továbbra is enyhe emelkedésre számítunk, mivel a vásárlók egyre inkább keresik a jó ár-érték arányú termékeket – jegyzi meg Bruszt László.
Ugyanakkor márkatermékeik körét is folyamatosan bővítik, hiszen tudják, innováció nélkül nincs hosszú távú fejlődés. Az egyik kiemelkedő idei termékbevezetésük az Ízmester márka vonalán a dobozos-szórófejes fűszerkeverék termékcsalád, amelyet 80 g és 100 g kiszerelésben, 5 alapvető ízben (sült csirke, sült hús, tészta & pizza, zöldség & saláta, valamint sült krumpli) kínálnak.
– A COVID-járvány alatt indult el egy új, erősödő trend: a fiatalabb nemzedék is egyre inkább rászokik a főzésre. Ők azonban másképp közelítik meg a fűszerezést – nincs kedvük és idejük sok időt tölteni a konyhában, hanem az egyszerű, gyors és frappáns megoldásokat keresik. Gyakran utólag fűszerezik a kész ételeket, és számukra egyaránt fontos a jó ár, a minőség és az egészség – tekint a bevezetés mögé a Lacikonyha Kft. ügyvezető igazgatója.
Másik idei innovációjuk a kiemelten egészségtudatos, trendkövető és különlegességeket kereső fogyasztókat célozza. Az Ízmester fagyasztva szárított petrezselyem, metélőhagyma és kaporlevél termékeiket üveges kiszerelésben hozták forgalomba. Ezek a termékek a jelenleg ismert legmodernebb tartósítási eljárást használják, ami megőrzi a fűszerek eredeti ízét és tápanyagtartalmát.
Az Ízmester márka imázsának központi eleme a vörös szín, amely a szenvedélyt, energiát és rátermettséget jelképezi. Az idei évben ennek megfelelően a tasakos Ízmester fűszercsalád csomagolása is teljes arculatváltáson esik át, melynek során hangsúlyosabb szerepet kap a vörös szín és a terméket alkotó fűszerekhez illeszkedő képi világ.
– Újítunk kommunikációs stratégiánkon is, új online és közösségimédia-csatornákat, valamint kreatív POS-eszközöket tesztelünk. Átfogó digitális kommunikációs kampányokat tervezünk influenszerek bevonásával, hogy fogyasztóinkat elérjük szezonális ajánlatainkkal, és jobban megismertessük termékeinket – vetíti előre Bruszt László.
Minden igényt kielégítve
A Thymos Hungária többféle fogyasztói igényre kínál megoldást a szezonban, és szezonon kívül is.
A rendszeresen sütő-főző háziasszonyok fűszerből sokszor a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelést vásárolják meg, ezért továbbra is nagy sikernek örvendenek körükben a visszazárható csomagolású, családi Big Pack kiszerelésű termékeik.
Folyékony fűszerpácaik ma már teljesen beépültek az ízesítési rutinba, hiszen használatuk meggyorsítja az előkészítés idejét, és nem kell sokféle fűszert beszerezni: ezekben minden benne van, ami az ínycsiklandó ízek eléréshez kell. A Thymos Nátrium-glutamát és tartósítószer-mentes folyékony fűszerpácai 5 ízben és 2-féle kiszerelésben, visszazárható, állótasakban kaphatók.
A cég másik forgalmazott márkája a Marco Polo, amelynek folyékony fűszerpácait szintén visszazárható, állótasakban lehet megvásárolni 4 ízben.
A cég az ünnepi sütemény- és desszertkészítéshez is számtalan „segédeszközt” biztosít, termékpalettáján a kakaópor, a vanillincukor, a fahéjas cukor, a sütőpor, a szárított élesztő éppúgy megtalálhatók, mint a Forralt bor, Forró puncs és Mézessütemény fűszerkeverékek, vagy az aromák és az ételfestékek.
– Fontos megemlítenem, hogy a 20 ml kiszerelésű, visszazárható üvegű 7-féle (piros, sárga, kék, zöld, lila, barna, fekete) Thymos ételfestéket és 11-féle (puncs, rum, dió, mandula, citrom, vanília, meggylikőr, málna, eper, ananász, kókusz) Thymos aromát is többször lehet felhasználni. Az alkohol alap miatt igen intenzívek, csak kevés mennyiség kell az elvárt íz vagy szín eléréséhez, nem kell az egész üveggel felhasználni, éppen ezért gazdaságosak is – emeli ki Csicselyné Biró Henrietta.
Marketingmunkájuk során egyre inkább fókuszba kerülnek a partnereik online felületein és social mediában megjelenő hirdetések, de továbbra is támogatják a vásárlásokat ösztönző promóciókat, a partnerek által szervezett virtuális vásárokat, valamint fókuszban marad az üzletek másodlagos kihelyezések számának a növelése is, zárja az áttekintést a kereskedelmi igazgató. //
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nagyobb kihívások előtt áll a fűszeripar
Ahogy a klímaváltozás hatásai egyre érezhetőbbé válnak, a fűszertermesztés is…
Tovább olvasom >Beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok Magyarországon
Az előfizetéses hűségprogramok előnyei közül a legvonzóbb a vásárlás teljes…
Tovább olvasom >A menopauzában is segítő joghurtalternatívát dob piacra a Coconut Collab
Az új „sűrű és krémes” Protein Yog növényi eredetű, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >