Jöhet a QR-kódos fizetés Magyarországon
Magyarország a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, technológiai elmaradottsága okán, átugrotta a csekkes fizetést, közvetlenül a bankkártyás fizetés felé lépve. Szemben ezzel, más országokban, mint például Szlovénia, még a kilencvenes években is gyakori volt a csekkhasználat, ami jelentős adminisztrációs terhet rótt az emberekre.
Kína esetében hasonlóan kihagyott egy technológiai lépést, azonban ott a bankkártyás fizetés helyett a QR kódos fizetés vette át a vezető szerepet. A QR kódos fizetés elterjedése lehetővé tette, hogy kikerüljék a hagyományos bankkártya-társaságokat, így Kínában az Alipay és a Wechat dominál.
Magyarországon, noha a bankkártyás fizetés a domináns, jelentős költségekkel jár: a kereskedők akár 3% díjat is fizethetnek tranzakciónként, ami jelentősen csökkenti a profitjukat. Ez motiválta a Magyar Nemzeti Bankot (MNB), hogy 2023 szeptemberétől minden banknak kötelezővé tegye a QR kódos fizetési mód nyújtását, amely olcsóbb és tranzakcióadó-mentes alternatívát kínál.
A QR kódos fizetés, amely azonnali utalást tesz lehetővé a vásárló és az eladó között, nem csak gazdaságosabb, hanem gyorsabb is. A fizetési mód neve „qvik”, ami a gyorsaságra utal, és a vásárlóknak semmilyen plusz költséget nem számítanak fel használatakor. Ezáltal, ha a kereskedők csak 1.5%-kal is olcsóbban tudják ezt a módot használni, mint a hagyományos kártyaelfogadást, jelentős előrelépés várható a bevezetés gyorsaságában.
Végül, bár a qvik logója talán nem nyerte el mindenki tetszését, a fizetési mód maga ígéretesnek tűnik. A magyar piacra adaptált QR kódos fizetés, ha elég olcsón kínálják a kereskedőknek, akkor gyorsan elterjedhet, és hosszú távon a kártyás fizetést is visszaszoríthatja. Az innováció így nem csak a technológiát, hanem a mindennapi pénzügyi tranzakciókat is forradalmasíthatja Magyarországon.
Kapcsolódó cikkeink
A készpénzmentes fizetés iránti bizalom és használat is növekedett a Mastercard Digitális Fizetési Indexe szerint
A Mastercard legfrissebb, a pénzforgalmi digitalizáció fejlődését értékelő Digitális Fizetési…
Tovább olvasom >K&H: a fiatalok pesszimistábbnak tűnnek, ha a fizetésükről van szó
A dolgozó fiatalok között tízből nyolcan számítanak arra, hogy a…
Tovább olvasom >Adathalászok áldozatai is kérhetnek kártérítést a bankjuktól
Csak az idei második negyedévben több mint 8 milliárd forint…
Tovább olvasom >További cikkeink
„Út a gazdasági semlegességhez” – keleti vagy nyugati nyitás?
A kormányzat gazdasági stratégiájának és kommunikációjának lassan 15 éve fontos…
Tovább olvasom >Nevet vált a Rama és a Flora margarinok forgalmazója
Upfield Magyarország Kft.-ről Flora Food Hungary Kft.-re változtatta nevét a…
Tovább olvasom >A Henkel Magyarország idén is kitűzte a rózsaszín szalagot
Folytatódik a tavaly megkezdett „Pink Október” kampány. A „Pink Október”…
Tovább olvasom >