Jó szájízzel
Március 26-án bezárta kapuit a világ három legnagyobb
élelmiszer- és vendéglátó-ipari szakkiállításainak egyike,
a barcelonai Alimentaria. A rendezvény még az előzetes várakozásokhoz
képest is rendkívül sikeres volt, hiszen a rendezőknek egy olyan
időszakban sikerült irigylésre méltó eredményeket produkálniuk, amikor
a recesszió a világ vásárszervező cégeit is keményen sújtja.Az évtized végére nyilvánvalóvá vált, hogy Barcelonát nemcsak a világ legszebb városai, de legrangosabb vásárvárosai között is számon tarthatjuk. Kétévente ebben az időszakban egyre több – Spanyolország és a világ minden tájáról érkező – sötét öltönyös üzletemberrel telnek meg a 4-5 csillagos szállodák. Az Alimentaria jó néhány éve kinőtte már a Barcelona központjában álló „kisebbik” kiállítási központot, és kiköltözött a város nyugati szélén épített, új Fira de Barcelona’s Gran Via venue vásárcentrumba. Ez nem egyszerűen nagyobb, korszerűbb vásárterületet jelent,
hanem a látogatók fogadásának 21. századi módját is. Az egymástól távolabb fekvő pavilonok például a nagy repülőtereken megszokottakhoz hasonló mozgójárdákkal vannak összekötve, a megpihenni vágyókat pedig műfűvel borított nyitott dohányzóteraszok várják.
Több mint 140 ezer látogató
A méretek érzékeltetése miatt beszéljünk az egyébként talán száraznak tűnő adatokról is: az Alimentaria 2010 szakkiállításon mintegy 100 000 négyzetméteren
közel 4000 kiállító várta a látogatókat. Méltatlan lenne az adatokat a magyar piacon messze a legnagyobb Foodapest számaival összehasonlítani, de annyit mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a számunkra leghízelgőbb arány a kiállítási terület összehasonlításával mérhető, hiszen az Barcelonában alig hatszor nagyobb, mint a miénk. A kiállítás ötnapos nyitva tartása során több mint 140 ezer
látogató tekintette meg a standokat – ez 8 százalékkal több, mint amit a szervezők előre jelezni mertek.
Ami igazán elgondolkodtató, az mindenekelőtt a külföldi látogatók (és nem utolsósorban kiállítók) nagy száma. 36 ezer vendég másfélszáz országból – igazán meggyőző adatok! A választ feltehetően ott kell keresnünk, hogy Spanyolországban az élelmiszer-ipari ágazat jövőjét, a gazdasági krízisből kivezető utat a kereskedelem globalizálódásában látják. A kiállítást rendező Fiera de Barcelona cég igényes, és ma
már állítható: hatásos promóciós kampányokat folytatott otthon és külföldön egyaránt, példásan együttműködve a városi és tartományi hatóságokkal, valamint a kamarákkal és szövetségekkel. Profi szervező és kommunikációs munkát végeztek, jelentős (és folyamatos) sajtókampányt irányítottak – igaz, mindehhez a korábbiakhoz képest 30 százalékkal megemelt költségkeret állt rendelkezésükre.
A kiállítás ideje alatt a különféle szakmai programok mellett élelmiszer-ipari üzletemberek számára szerveztek találkozókat, ahol a részvevőknek lehetőségük
nyílt határokon átívelő üzleti kapcsolatok kiépítésére, de tárgyalhattak akár nemzetközi kutatási együttműködésekről, vagy éppen a meglévő kutatások eredményeire alapozott közös munkáról is. A spanyol élelmiszer-ipari és kereskedelmi szövetségek előzetes adatai szerint csak a kísérőrendezvényekként
szervezett konferenciákon 8000 kétoldalú és számos többoldalú üzleti megbeszélés zajlott.
Középpontban a márkák
A Fiera de Barcelona igazgatója, Josep Luís Bonet a sikert a komoly, kétéves előkészítő munkával is magyarázta, szerinte az Alimentaria 2010 az élelmiszeripar növekvő gazdasági jelentőségét bizonyította, és optimista jövőképet vetített a szakma
képviselői elé. A rendezvény deklarált célja a márkák és a márkaépítés előmozdítása volt. A brandek jelentik az értéket, a megbízhatóságot, a minőséget, a fejlődést – ez
volt a kiállítás alapgondolata. Mindeközben a szervezők nagy figyelmet szenteltek a stratégiai területek patronálásának is. Ennek megfelelően az élelmiszeripart szektorokra bontották, így az Alimentariat különböző területek szakkiállításának
gyűjtőrendezvényeként pozicionálták.
Ezek közül a legtöbb újdonságot talán a külön pavilonban megrendezett „Innoval
2010 – A tudás színei” hozta, amelyen, nevének megfelelően, az iparág legérdekesebb újdonságait mutatták be az alkoholmentes bortól a sajtos csokoládéig. Ennek keretei között foglalkoztak a jövővásárlási élményének témájával is: milyen lesz a holnap élelmiszerboltja a vásárló ésaz eladó perspektívájából, olyan területeket vizsgálva, mint a termékhez és az azzal kapcsolatos információhoz való hozzáférés, a vásárlóidő kihasználhatósága, a biztonság és a fenntarthatóság elemei. A diéta megreformálásától a konyhai színekig
Bár egy magyar mezőgazdasági szakember szemével talán lenyűgözőbbnek tűnhetett az Ibériai-félsziget minden tájáról felvonultatott sonkahegyeket bemutató (és gyakran kóstoltató) Intercarn, de az Alimentaria igazi attrakciója mégis inkább a 25 ezer négyzetméteres Intervin volt, ahol az ország valószínűleg minden jelentősebb
szakmai vállalkozása a kiállítástervezés Gaudijainak remekbe szabott standjain mutatta be legjobb (és legjobban marketingelt) borait, pezsgőit, és más, szőlő alapú termékeit.
A Nemzetközi Élelmiszer Fórumon belül a Mediterrán Diéta Konferencia vonzotta
a legtöbb érdeklődőt. Itt komoly vitákat folytattak az ismert diétamodellekről és az azokban ajánlott élelmiszerfajtákról. A tradicionális dietetikai élelmiszerpiramis megreformálása került a tanácskozás középpontjába. A BCNVanguardia elnevezésű gasztronómia konferencia során a világ élvonalába tartozó spanyol séfek mutatták
be a részvevők között osztogatott kóstolók segítségével elképzeléseiket a színek alkalmazásáról a konyhában – ez volt ugyanis ennek a rendezvénynek az alapmotívuma. Itt jelentette be Ferran Adria a Harvard egyetem és egy katalán alapítvány együttműködési megállapodását is, amelynek keretei között ismert spanyol szakácsok fognak kurzusokat tartani az ismert oktatási intézményben. Nem
csak vendéglátós szemszögből volt érdekes ugyanakkor a Restaurama hétezer négyzetmétere, és a „hozzá tartozó” kísérőrendezvény, a Nemzetközi Gasztronómiai
Konferencia.
Nemzetközi Pavilon – nélkülünk
Bár az Alimentaria szervezői kiemelt feladatként kezelik az új EU-tagországokkal,
köztük hazánkkal folytatott kereskedelem fejlesztését, a magyar részvétel a kiállításon sajnos jóval szerényebb volt, mint két évvel ezelőtt. Igaz, akkor az AMC közreműködésével jutott el 15 hazai cég a kiállításra. Ezúttal a Nemzetközi Pavilonban
hiába kerestük Magyarország nevét. Két magyar kiállító standjával találkoztunk a tematikus pavilonokban: a világszínvonalú csomagolástechnikájáról is híres Hungerit 18 négyzetméteren mutatta be termékeit, a Pickinfo Kft. pedig 9 négyzetméteren egy rendkívül egyszerű, könnyen felállítható kartonpapírstandot, valamint egy kreatív és praktikus reklámajándékfajtát. Mindkét cég munkatársai már a kiállítás első felében több üzleti érdeklődőről számoltak be.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Budapest ad otthont szeptemberben az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak
Idén Budapest ad otthont az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak (European Organic…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco…
Tovább olvasom >