Jó parti a grillparti a kereskedelemnek is
Bár a grilleladások volumenhozó alaptermékei már évek óta változatlanok, a piac dinamikus fejlődése jó lehetőségeket teremt a kategória határainak szélesítésére, a célcsoportok, fogyasztási helyzetek minél pontosabb lefedésére. Így idén is van miből válogatni, ha a szezon újdonságaiból szemezgetünk.Tartós trend a grillkészítmények fejlődése, hiszen már évek óta két számjegyű növekedést produkál. Habár pontos piaci adatok nem állnak rendelkezésre, a meghatározó gyártók 15-20 százalékos forgalomnövekedésről számoltak be a tavalyi évet tekintve.
– A gyártói és a kereskedelmi márkás grilltermékek választéka az elmúlt pár évben hihetetlen nagy mértékű bővülésen ment keresztül – állapítja meg Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Sajtos ízesítésből szinte már túlkínálat alakult ki, hiszen már minden gyártó kínál egy-vagy több ilyen ízesítésű grillt.
Szántó Zoltán az idei szezontól elsősorban a baromfialapú grillkészítmények bővülését várja, amelyekkel elsősorban a hölgyeket célozzák meg a gyártók.
A grillkolbászok piacán a PICK Szeged Zrt. által gyártott Délhús márkás grilltermékek vezető pozíciót foglaltak el tavaly a 2007. május–június időszakban 22,4 százalékos mennyiségi, és 23,5 százalékos értékben mért részesedéssel (forrás: Nielsen).
– A piac változatlanul szezonális, és, bár megpróbáljuk meghosszabbítani a szezont, a tavaly szeptember elején jött „téllel” szemben csatát vesztettünk – idézi vissza Kazai Zsolt, a Landhof Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
A grilltermékek kínálata mára nagyon összetetté vált. Az alapot jelentő borsos, sajtos, fokhagymás kolbászok és grillerek mellett a göngyölt virsliktől a marinádozott húsokon keresztül a saslikig beleértendő minden, ami szabadtéri lángon készíthető.
– Véleményem szerint a grilltermékek fogyasztása oly nagy mértékben növekszik, hogy eladásuk éves szinten az összes húskészítményhez viszonyítva már elérheti az 5 százalékos értéket is cégünknél – ad becslést Dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója. – A termékválaszték már 2007-ben is igen sokrétű volt, ezért nagyon sok újdonságra nem számítok. Inkább a csomagolások és kiszerelések módosítása várható idén, hiszen az íz mellett ezek befolyásolják döntően az értékesítést.
A gasztróra is gondolva
Ezt jól szemlélteti a gönyűi cég termékpalettája is, amely egyre szélesebb méretválasztékkal alkalmazkodik az eltérő fogyasztási szituációkhoz.
– Az utóbbi években jelentősen növekedett két alaptermékünk, a Bécsi hosszú virsli és a Puszta debreceni szerepe a grillpiacon. Fenti igénynek megfelelve fejlesztettük ki két új termékünket, a Prímás Frankfurtit és a Prímás Debrecenit, amelyeket különösen a gasztrovonalon ajánljuk a 20 páras (1,5 kilogrammos), igen tetszetős és praktikus kiszerelésben – említi meg az ügyvezető igazgató.
A Wiesbauer-Dunahús grilltermékei (sajtos, paprikás, fokhagymás és ketchupos Partygrill, valamint a Stuttgarti grillkolbász) is két méretben kaphatók: 300 grammos és 1 kilogrammos kiszerelésben, attól függően, hogy mekkora társaság kíván grillezni.
– Az eladás maximalizálásának elsősorban az a legfontosabb alapelve, hogy a termékek igen jók legyenek, mert akkor szívesen megveszik – húzza alá Dr. Tamás Endre. – Figyelemfelkeltésre a legjobb megoldás az újságos akció, de igen hasznosak a kóstoltatások is. Hiszen ekkor a vevő még a vásárlás előtt dönthet, melyik íz felel meg leginkább az ízlésének.
A szaftostól a könnyűig
– Mint a legnagyobb piaci befolyásoltsággal rendelkező gyártó, kiemelt fontosságú feladatként kezeljük a termékinnovációt, az újdonságok bevezetését mind a grillhúsok, mind a grillkészítmények szegmensében – hangsúlyozza Szántó Zoltán.
Előbbi kategóriába tartoznak a Délhús márka alá tartozó, olajos fűszerkeverékkel előkészített, marinált húsok. A termékek olajos fűszerkeverékkel, úgynevezett marináddal bevontak, amely biztosítja a hús szaftos és porhanyós állományát. Esetükben nincs szükség előkészületekre, többnapos pácolásra: grillezésre és sütésre azonnal alkalmasak.
A Délhús grillszortimentjének alappilléreit régi, bevált termékek alkotják. Egyfelől a Délhús Paprikás, Borsos, Sajtos grillerek, valamint e három ízesítés vegyes csomagolása, a Délhús Griller Mix. Másfelől a Sajtos és a Chilis grillkolbász, a Göngyölt Debreceni és a Göngyölt Rolli. A tavalyi sikeres termékek is újra kaphatók lesznek a 2008-as szezonban: a Délhús Vajas, zöldfűszeres, Magyaros és Fokhagymás ízesítésű tarja, illetve karaj.
– A szaftosabb húsok kedvelőinek a Karaj borda és Pácolt pléh oldalas termékek Barbecue és Borsos-fokhagymás ízváltozatai kerülnek bevezetésre vákuumcsomagolt, 700 grammos kiszerelésben – számol be az újdonságokról Szántó Zoltán. – Ezen kívül újdonság a Zöldfűszeres marha-feketepecsenye szeletelt védőgázas kiszerelése.
A grillkolbászok választéka az idei évben három új termékkel bővül. Az egyik a juhbélbe töltött Sajtos-fokhagymás grillkolbász. Szintén új fejlesztés a sonkába göngyölt grill, amely egy sajtos ízesítésű kolbász sonkaszeletekbe göngyölve. A harmadik újdonság a Pulyka grillkolbász, amelynek fő célcsoportját a hölgyek alkotják, hiszen enyhén fűszerezett, medvehagymával és petrezselyemmel ízesített pulykahús felhasználásával készül.
– A grilltermékek olyan nagy mértékű forgalmat tudnak már a nyári hónapokban generálni, hogy érdemes marketingtámogatásukra külön pénzt áldozni. Egyes hálózatok például egész oldalas hirdetésekkel vagy akár külön grillmellékletekkel jelennek meg a szezonra, amelyekben a grillezéshez nélkülözhetetlen eszközök és ételek is szerepelnek. Ezek mellett grillezési tanácsok, elkészítés módok, tippek és ötletek is megjelenhetnek, amelyek segíthetik a vásárlókat a döntésben – említi meg Szántó Zoltán. – Cégünk a 2008-as grillszezonban a szokásos internetes aktivitás mellett, június–július hónapokra még egy fogyasztói promóciót is szervez, amelyet fogyasztói és szaksajtóhirdetések fognak támogatni.
Készítmény kuponnal
A grillpiacon tehát tág tere nyílik az innovációknak, a kísérletezgetésnek. A Landhof tavaly például alapanyagban újított: bevezette a pulykagrillereket, egyértelmű sikerrel. Ezen felbuzdulva idén tovább bővíti a termékpalettát pulykahúsból készült grillkolbászokkal.
– Emellett új termékünk a baconszalonnába göngyölt zöldfűszeres fehér grillkolbász, 500 grammos kiszerelésben – teszi hozzá Kazai Zsolt.
De nem csupán egy új fűszerezettség vagy kiszerelés jelentheti az innovációt. A Landhof grillkolbászainak nagy része például – az egyre erősödő egészségtudatos táplálkozás jegyében – glutén-, laktóz- és színezőanyag-mentes, és nem tartalmaznak ízfokozót sem.
– Az élelmiszerláncok szórólapjaiban történő akciós megjelenést mi kiegészítjük egy fogyasztói promócióval, amely egyedülálló a húskészítmények piacán – jelzi az ügyvezető igazgató. – A kisorsolandó ausztriai nyaralások mellett a termékeken elhelyezett minden booklet tartalmaz egy 5000 forint értékű utazási kupont is, amely egy ismert utazási irodában váltható be.
Fél szemmel nyugatra nézve
Az ízvilágban továbbra is egymás mellett él a németes és a magyaros fűszerezettség.
– Mivel a magyar piacon elsősorban a markánsabb, fűszeresebb ízek a dominánsak, ezért mindezek mellett az ázsiai, mexikói csípős ízek is egyre közkedveltebbek – egészíti ki a képet Kovács Emese, a Master Good Kft. marketingvezetője.
A Master Good értékesítésében a nyugat-európai export kitüntetett szerepet kap, így a cég „képben van” az ottani trendek tekintetében. Sőt, igyekeznek az ott már kedvelt termékféleségeket nálunk is meghonosítani. Például a filézett egész csirkék, a Lemon & Pepper, illetve a Napérlelte paradicsomos termékek ennek hatására lettek kifejlesztve.
– Cégünk igyekszik palettáját tovább színesíteni. Ezért most öt különböző ízben magyaros, erdei gombás, fokhagymás, barbecue és mexikói ízesítésű csirketermékeket dobunk piacra. Sertés-, baromfi-, valamint bárányhúsból készített saslikjaink szintén az idei év meglepetéstermékei lesznek – számol be az aktualitásokról Kovács Emese.
Áruházi promóciókat és kóstoltatásokat nem szerveznek, inkább a nagyszabású élelmiszer-ipari kiállításokon és vásárokon igyekeznek találkozni a fogyasztókkal, és lehetőséget teremteni arra, hogy vásárlóik az elkészített grillkészítményeket megkóstolhassák.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >