Jó parti a grillparti a kereskedelemnek is
Bár a grilleladások volumenhozó alaptermékei már évek óta változatlanok, a piac dinamikus fejlődése jó lehetőségeket teremt a kategória határainak szélesítésére, a célcsoportok, fogyasztási helyzetek minél pontosabb lefedésére. Így idén is van miből válogatni, ha a szezon újdonságaiból szemezgetünk.Tartós trend a grillkészítmények fejlődése, hiszen már évek óta két számjegyű növekedést produkál. Habár pontos piaci adatok nem állnak rendelkezésre, a meghatározó gyártók 15-20 százalékos forgalomnövekedésről számoltak be a tavalyi évet tekintve.
– A gyártói és a kereskedelmi márkás grilltermékek választéka az elmúlt pár évben hihetetlen nagy mértékű bővülésen ment keresztül – állapítja meg Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Sajtos ízesítésből szinte már túlkínálat alakult ki, hiszen már minden gyártó kínál egy-vagy több ilyen ízesítésű grillt.
Szántó Zoltán az idei szezontól elsősorban a baromfialapú grillkészítmények bővülését várja, amelyekkel elsősorban a hölgyeket célozzák meg a gyártók.
A grillkolbászok piacán a PICK Szeged Zrt. által gyártott Délhús márkás grilltermékek vezető pozíciót foglaltak el tavaly a 2007. május–június időszakban 22,4 százalékos mennyiségi, és 23,5 százalékos értékben mért részesedéssel (forrás: Nielsen).
– A piac változatlanul szezonális, és, bár megpróbáljuk meghosszabbítani a szezont, a tavaly szeptember elején jött „téllel” szemben csatát vesztettünk – idézi vissza Kazai Zsolt, a Landhof Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
A grilltermékek kínálata mára nagyon összetetté vált. Az alapot jelentő borsos, sajtos, fokhagymás kolbászok és grillerek mellett a göngyölt virsliktől a marinádozott húsokon keresztül a saslikig beleértendő minden, ami szabadtéri lángon készíthető.
– Véleményem szerint a grilltermékek fogyasztása oly nagy mértékben növekszik, hogy eladásuk éves szinten az összes húskészítményhez viszonyítva már elérheti az 5 százalékos értéket is cégünknél – ad becslést Dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója. – A termékválaszték már 2007-ben is igen sokrétű volt, ezért nagyon sok újdonságra nem számítok. Inkább a csomagolások és kiszerelések módosítása várható idén, hiszen az íz mellett ezek befolyásolják döntően az értékesítést.
A gasztróra is gondolva
Ezt jól szemlélteti a gönyűi cég termékpalettája is, amely egyre szélesebb méretválasztékkal alkalmazkodik az eltérő fogyasztási szituációkhoz.
– Az utóbbi években jelentősen növekedett két alaptermékünk, a Bécsi hosszú virsli és a Puszta debreceni szerepe a grillpiacon. Fenti igénynek megfelelve fejlesztettük ki két új termékünket, a Prímás Frankfurtit és a Prímás Debrecenit, amelyeket különösen a gasztrovonalon ajánljuk a 20 páras (1,5 kilogrammos), igen tetszetős és praktikus kiszerelésben – említi meg az ügyvezető igazgató.
A Wiesbauer-Dunahús grilltermékei (sajtos, paprikás, fokhagymás és ketchupos Partygrill, valamint a Stuttgarti grillkolbász) is két méretben kaphatók: 300 grammos és 1 kilogrammos kiszerelésben, attól függően, hogy mekkora társaság kíván grillezni.
– Az eladás maximalizálásának elsősorban az a legfontosabb alapelve, hogy a termékek igen jók legyenek, mert akkor szívesen megveszik – húzza alá Dr. Tamás Endre. – Figyelemfelkeltésre a legjobb megoldás az újságos akció, de igen hasznosak a kóstoltatások is. Hiszen ekkor a vevő még a vásárlás előtt dönthet, melyik íz felel meg leginkább az ízlésének.
A szaftostól a könnyűig
– Mint a legnagyobb piaci befolyásoltsággal rendelkező gyártó, kiemelt fontosságú feladatként kezeljük a termékinnovációt, az újdonságok bevezetését mind a grillhúsok, mind a grillkészítmények szegmensében – hangsúlyozza Szántó Zoltán.
Előbbi kategóriába tartoznak a Délhús márka alá tartozó, olajos fűszerkeverékkel előkészített, marinált húsok. A termékek olajos fűszerkeverékkel, úgynevezett marináddal bevontak, amely biztosítja a hús szaftos és porhanyós állományát. Esetükben nincs szükség előkészületekre, többnapos pácolásra: grillezésre és sütésre azonnal alkalmasak.
A Délhús grillszortimentjének alappilléreit régi, bevált termékek alkotják. Egyfelől a Délhús Paprikás, Borsos, Sajtos grillerek, valamint e három ízesítés vegyes csomagolása, a Délhús Griller Mix. Másfelől a Sajtos és a Chilis grillkolbász, a Göngyölt Debreceni és a Göngyölt Rolli. A tavalyi sikeres termékek is újra kaphatók lesznek a 2008-as szezonban: a Délhús Vajas, zöldfűszeres, Magyaros és Fokhagymás ízesítésű tarja, illetve karaj.
– A szaftosabb húsok kedvelőinek a Karaj borda és Pácolt pléh oldalas termékek Barbecue és Borsos-fokhagymás ízváltozatai kerülnek bevezetésre vákuumcsomagolt, 700 grammos kiszerelésben – számol be az újdonságokról Szántó Zoltán. – Ezen kívül újdonság a Zöldfűszeres marha-feketepecsenye szeletelt védőgázas kiszerelése.
A grillkolbászok választéka az idei évben három új termékkel bővül. Az egyik a juhbélbe töltött Sajtos-fokhagymás grillkolbász. Szintén új fejlesztés a sonkába göngyölt grill, amely egy sajtos ízesítésű kolbász sonkaszeletekbe göngyölve. A harmadik újdonság a Pulyka grillkolbász, amelynek fő célcsoportját a hölgyek alkotják, hiszen enyhén fűszerezett, medvehagymával és petrezselyemmel ízesített pulykahús felhasználásával készül.
– A grilltermékek olyan nagy mértékű forgalmat tudnak már a nyári hónapokban generálni, hogy érdemes marketingtámogatásukra külön pénzt áldozni. Egyes hálózatok például egész oldalas hirdetésekkel vagy akár külön grillmellékletekkel jelennek meg a szezonra, amelyekben a grillezéshez nélkülözhetetlen eszközök és ételek is szerepelnek. Ezek mellett grillezési tanácsok, elkészítés módok, tippek és ötletek is megjelenhetnek, amelyek segíthetik a vásárlókat a döntésben – említi meg Szántó Zoltán. – Cégünk a 2008-as grillszezonban a szokásos internetes aktivitás mellett, június–július hónapokra még egy fogyasztói promóciót is szervez, amelyet fogyasztói és szaksajtóhirdetések fognak támogatni.
Készítmény kuponnal
A grillpiacon tehát tág tere nyílik az innovációknak, a kísérletezgetésnek. A Landhof tavaly például alapanyagban újított: bevezette a pulykagrillereket, egyértelmű sikerrel. Ezen felbuzdulva idén tovább bővíti a termékpalettát pulykahúsból készült grillkolbászokkal.
– Emellett új termékünk a baconszalonnába göngyölt zöldfűszeres fehér grillkolbász, 500 grammos kiszerelésben – teszi hozzá Kazai Zsolt.
De nem csupán egy új fűszerezettség vagy kiszerelés jelentheti az innovációt. A Landhof grillkolbászainak nagy része például – az egyre erősödő egészségtudatos táplálkozás jegyében – glutén-, laktóz- és színezőanyag-mentes, és nem tartalmaznak ízfokozót sem.
– Az élelmiszerláncok szórólapjaiban történő akciós megjelenést mi kiegészítjük egy fogyasztói promócióval, amely egyedülálló a húskészítmények piacán – jelzi az ügyvezető igazgató. – A kisorsolandó ausztriai nyaralások mellett a termékeken elhelyezett minden booklet tartalmaz egy 5000 forint értékű utazási kupont is, amely egy ismert utazási irodában váltható be.
Fél szemmel nyugatra nézve
Az ízvilágban továbbra is egymás mellett él a németes és a magyaros fűszerezettség.
– Mivel a magyar piacon elsősorban a markánsabb, fűszeresebb ízek a dominánsak, ezért mindezek mellett az ázsiai, mexikói csípős ízek is egyre közkedveltebbek – egészíti ki a képet Kovács Emese, a Master Good Kft. marketingvezetője.
A Master Good értékesítésében a nyugat-európai export kitüntetett szerepet kap, így a cég „képben van” az ottani trendek tekintetében. Sőt, igyekeznek az ott már kedvelt termékféleségeket nálunk is meghonosítani. Például a filézett egész csirkék, a Lemon & Pepper, illetve a Napérlelte paradicsomos termékek ennek hatására lettek kifejlesztve.
– Cégünk igyekszik palettáját tovább színesíteni. Ezért most öt különböző ízben magyaros, erdei gombás, fokhagymás, barbecue és mexikói ízesítésű csirketermékeket dobunk piacra. Sertés-, baromfi-, valamint bárányhúsból készített saslikjaink szintén az idei év meglepetéstermékei lesznek – számol be az aktualitásokról Kovács Emese.
Áruházi promóciókat és kóstoltatásokat nem szerveznek, inkább a nagyszabású élelmiszer-ipari kiállításokon és vásárokon igyekeznek találkozni a fogyasztókkal, és lehetőséget teremteni arra, hogy vásárlóik az elkészített grillkészítményeket megkóstolhassák.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >