Jó kezekben!
Január 30-án került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 14. Díjkiosztó Gálája. A gálaest a hazai szakma legjelentősebb eseménye, ahol évről évre az elmúlt időszak legkiemelkedőbb franchise-hálózatait és -átvevőit díjazzák – ennek kapcsán a franchise-piac aktuális helyzetéről, valamint a szervezet munkájáról kérdeztük a szövetség elnökét, Vidács Gyulát és főtitkárát, dr. Mandel Katalint.
A franchise mint üzleti modell népszerűsége folyamatosan nő a piacon, a vállalkozók könnyebben érvényesülnek egységes rendszerekben, szívesen csatlakoznak már bevált koncepciókhoz, népszerű brandekhez – mutat rá Vidács Gyula. – A válság jelei azonban sajnos a franchise világában is érezhetők. Az egyik legnagyobb gond a szakképzett munkaerő kérdése – különösen szembetűnő ez az átvevői körben. Ennek megfelelően a szövetség egyre nagyobb hangsúlyt fektet a szakmai gyakorlati képzésekre, és ezt teszik a problémát hasonlóan látó átadó tagjaink is.
Biztos vagyok abban, hogy ha egy vállalkozás életképes, akkor a szövetkezés gazdasági előnyöket hoz számára. Növeli mind stabilitását, mind brandjének ismertségét és elfogadottságát, emellett a termelés, a beszerzés racionalizálása a gazdálkodásnak is előnyére válik.
Talán ezért is tartom magától értetődőnek a franchise területén mind erősebben érzékelhető tőkekoncentráció folyamatát. A nagy piaci súllyal rendelkező átadók és a felszabaduló tőkéjüket észszerűen befektetni kívánó átvevők egymásra találása a fejlődés nagyon is racionális iránya. Előfordulhat, persze, hogy az átvevő túlnövi az átadót, de nálunk még nem találkoztunk hasonlóval.
A franchise-piac növekedésének lehetőségét elsősorban a szolgáltatások területén látom – értékel Vidács Gyula –, illetve a szolgáltatást és a kereskedelmi tevékenységet kombináló koncepciókban; itt olyanra gondolok, mint például amikor a fodrász- vagy kozmetikai láncok szépségipari termékeket is értékesítenek ügyfeleiknek.
Úgy vélem, a legfontosabb, amit ma a szövetség tagjainak nyújt, az a nagyobb versenyképesség. Emellett rangot is jelent ide tartozni: a piac szereplői tudják, hogy olyan hálózatok léphetnek be ebbe a körbe, amelyek megfelelnek a pontosan meghatározott előírásoknak, elvárásoknak. Tagjaink száma folyamatosan nő. Rendszeresen tartunk oktatásokat, szervezünk franchise-akadémiát, klubdélutánokat, kerekasztal-beszélgetéseket. A tagok közötti információcserére is számos alkalom áll rendelkezésre.
Aktív szövetségi élet
A szövetség tagsága az elmúlt három évben 40 százalékkal nőtt; ez ma 80 láncot jelent az itthon 250-300-ra tehető, magát franchise-ként definiáló vállalkozás közül – elemez dr. Mandel Katalin. – Jóval nagyobb arány ez, mint az európai átlag, azt hiszem, ez mondható ideálisnak, sokkal többet nehéz is lenne kezelni. A franchise egyre népszerűbbé válásával értelemszerűen az érdeklődők száma is nő: a franchising.hu látogatottsága havi 7000 fő. A hazai franchise-gazdáknak becslésem szerint 15-20 százaléka gondolkodik a külföldi terjeszkedés lehetőségében.
Érezzük a válság szelét mi is; egyes partnereink már készülnek az esetleges visszaesés hatásainak mérséklésére. Az iparágban főként azokon a területeken várok visszaesést, ahol interneten is lehet vásárolni.
A szövetség minden lehetséges módon próbál tagjainak segíteni – szögezi le a főtitkár –, a Vidács úr által felsoroltak mellett még a munkaerő ellenőrzésében vállalt szerepünket, a franchise-díjak rendszerének folyamatos fejlesztését, valamint a Next Generation program gondozását emelném ki, valamint a nemzetközi szakmai életben, különböző jelentős rendezvényeken való részvétel támogatását. Konferenciák, kiállítások: ahová lehet, igyekszem minél több szövetségi tagot elvinni, ingyenes vagy kedvezményes jelenlétüket megszervezni. Ilyen volt például a januári Master és Multi-unit franchise-konferencia Bécsben. Tartunk fizetős képzéseket is – legutóbb februárban kezdődött előadás-sorozat az iparág legfontosabb kérdéseiről.
A franchise üzleti modellben gondolkodóknak mindenképpen érdemes a szövetség segítségét igénybe venniük, hiszen számtalan hibalehetőség adódik már egy szerződés megfogalmazásakor is. 10-20 egységet a terjeszkedés, működés lehetséges hátulütőit nem ismerve elindítani, vagy éppen egy jónak tűnő koncepcióval járó kötelezettségeket kellő információk nélkül elvállalni/megvásárolni – mindez vállalkozások bedőléséhez, perekhez, sőt, családok anyagi csődjéhez is vezethet. //
Kapcsolódó cikkeink
Dinamikus bővülés a SPAR franchise hálózatában: 19 új üzlet Magyarországon
A SPAR franchise hálózata 2024 első félévében 19 új üzlettel…
Tovább olvasom >Ebből a vállalkozásból csinálna nemzetközi franchise-t az első hazai McDonald’s tulajdonosa
Egy családi cégnek indult közösségi kert modellt vinne az európai…
Tovább olvasom >Egyre egységesebb, összehangoltabb a Reál
2023-ban a Reálnál folytatódott a már előző évben megkezdett strukturális…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >