Jelentős forgalomnövekedést hozhatnak a fogyasztói elismerések

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 03. 10. 11:45

Átlagosan 40 százalékos forgalomnövekedést hozhat a márkáknak az Év Terméke Díj (Product of the Year – POY) elnyerése, de jelentősen bővülhet az elért fogyasztói kör is. Az idén 6-ik alkalommal adták át a POY elismeréseket a legjobb termékeket. Az elismeréseket a magyar fogyasztók döntései alapján ítélik oda, így a tényleges felhasználói, vásárlói tapasztalatok döntik el, hogy kik kapják meg az elismerést. A felmérést végző GfK kutatása során a fogyasztók az attraktivitás, az innováció és az elégedettség mentén értékelik a márkákat, a végső sorrendet pedig az előző három szempont alapján összesített, ún. POY index határozza meg. A termékek 2017-ben már 21 kategóriában versenyeztek a díjért.

ev termeke
Átadták az Év Terméke Díjakat, az idén összesen 21 kategóriában osztották ki az elismerést. A díj nem csak az adott márka megítélése miatt lehet fontos, de a felmérések azt mutatják, hogy jelentős üzleti előnnyel is járhat. A GfK elemzése szerint azok az FMCG szektorban tevékenykedő nyertesek, amelyek az elmúlt években tudatosan gondozták a márkájukat, forgalomnövekedést értek el a díj megszerzését követő egy év során. A forgalom bővüléséhez minden esetben jelentősen hozzájárul a penetráció bővülése, azaz komolyabb mértékben emelkedett a vizsgálatba bevont FMCG márkák vásárlóinak száma az előző évhez képest. A GfK adatai alapján átlagosan 40 százalék körüli volt a forgalomnövekedés ebben a szegmensben az elmúlt években.

A GfK Háztartáspanel adatokon alapuló elemzés a díjazott márkák teljesítményét vetette össze úgy, hogy a díj odaítélését követő egy évet hasonlította a megelőző év eredményeihez és a magyar háztartások vásárlási szokásaiban bekövetkezett változásokat elemezte ki a két év viszonylatában. Az elemzés alapján kijelenthetjük, hogy a díjazott FMCG márkák vásárlási mutatói kedvező irányban fejlődtek, összesített forgalmuk jelentősen nőtt az előző évhez képest. Mivel alapvetően új bevezetésekről van szó, ennek is köszönhető a jelentős mértékű bővülés, azonban fontos megemlíteni, hogy a díjazottak évről évre egyre intenzívebben használják a márka elismeréssel járó díjak, így a Product of the Year logót is, a kommunikációban.

Az innovatív megoldásokat keresik a fogyasztók

Az Év Terméke Díj programban pályázó termékeket és márkákat a magyar fogyasztók döntései alapján díjazzák, így a tényleges felhasználói, vásárlói tapasztalatok döntik el, hogy kik kapják meg az elismerést. A felmérést végző GfK kutatása során a fogyasztók az attraktivitás, az innováció és az elégedettség mentén értékelik a márkákat, a végső sorrendet pedig az előző három szempont alapján összesített, ún. POY index határozza meg. Az elmúlt évek összesítései folyamatosan javuló eredményeket mutatnak, a pályázók évről évre újszerű, innovatív megoldásokkal keresik a fogyasztók kegyeit. Fontos tendencia, hogy az elismerésben részesülő újdonságok a fogyasztók igényeire adnak választ, mert nem csak az attraktivitás és az innováció kap egyre magasabb értékeket, de a fogyasztói elégedettség tekintetében is egyre kedvezőbb eredmények születnek.

Összesített eredmények 2014 – 2015 – 2016 – 2017

Attraktivitás Innováció Elégedettség Összesített POY index
2014-ben díjazott termékek átlaga 57 48 77 60
2015-ben díjazott termékek átlaga 52 69 89 71
2016-ban díjazott termékek átlaga 65 69 93 76
2017-ben díjazott termékek átlaga 62 66 93 74

 

Innováció tekintetében igen nagy a verseny a kategóriákban, az élelmiszer kategóriacsoportban induló márkák minden évben stabilan jó megítélést érnek el, bizonyítva a folyamatos megújulás szükségességét, ugyanakkor a fogyasztók is elismerik, értékelik ezeket az újdonságokat. Bár szinte minden kategóriacsoportban magas az összesített POY Index értéke, az élelmiszer kategóriacsoport indulói évről évre az egyik legmagasabb értéket érik el.

„Évről évre bővül a Product of the Year versenyben díjazott márkák száma, 2017-ben már 21 kategóriában versenyeztek a termékek. Az elmúlt években nem csak a kategóriák száma, de azok köre is sokat változott. Míg az induláskor jellemzően az FMCG kategóriák uralták a versenyt, szinte csak élelmiszer, ital, háztartási vegyi áru és személyes higiéniai márkák szálltak be a versenybe, azóta színesebb lett a kép, megjelentek az OTC termékek, ruházati márkák, illetve a szolgáltatás, valamint a lakásdekoráció területéről is beléptek a versenybe brandek” – mondta el Fekete Zoltán, az Év Terméke Díj zsűrijének elnöke.

Az Év Terméke Díjat az alábbi termékek nyerték a fogyasztók döntése alapján 2017-ben. 

Termék kategória
dmBio Bio élelmiszer
Castello Bio termékcsalád Bio sütési alapanyag
Watt energiaital Energiaital
Héra Prémium Clean Falfesték
Pikok Pannónia termékcsalád Felvágott
Castello Gluténmentes termékcsalád Gluténmentes termékcsalád
Hey-Ho termékcsalád Gyümölcsital
CalciTrio pezsgőtabletta Kalciumos pezsgőtabletta
Riska laktózmentes termékcsalád Laktózmentes tejtermék
Hajdú Parenyica Parenyica
Azon melegében mini olivás baguette Pékáru
Riceland Quinoa Quinoa termékek
Castello Fit&well termékcsalád Reform élelmiszer
Azon melegében Chia magos rombusz Reform pékáru
Bluedino laktózmentes trappista Sajt
Pécsi Sör Prémium Lager Sör
Just Veg! Termékcsalád Szendvicskrém
Ági szörp Szörp
Kokárdás termékcsalád Tejtermék
XL-S Medical tabletta Testsúlycsökkentő készítmény
Béres Vita-D3 Forte 3000 NE tabletta Vitaminkészítmény