Jeges hűsítők
Az egészség- és környezettudatos trend megfigyelhető a jegesteák piacán is, előbbit a zöld teák és a zero termékek, míg utóbbit az újrafelhasználható alumíniumdobozos csomagolások térnyerése mutatja. A fekete teák között továbbra is a barack és a citrom a fogyasztók kedvence, de szívesen próbálják ki az új ízeket, ízkombinációkat is, ezt tapasztalva a gyártók pedig szívesen és határtalan kreativitással kísérleteznek.
Az elmúlt évek tendenciáját követve a jegestea kategória további növekedése figyelhető meg. 2018-ban ez a bővülés az előző évekhez képest is, mind értékben, mind mennyiségben gyorsuló ütemet mutatott.
– Eladásaink az elmúlt években – értékben és mennyiségben is – jelentősen nőttek, aminek köszönhetően a Lipton Ice Tea az egyik legdinamikusabban fejlődő jegesteamárka a piacon – avat be Horváth Zsófia, a Szentkirályi Magyarország brand managere, aki szerint eladási csatornákat tekintve legnagyobb súllyal a hiper- és szupermarketek bírnak, de a diszkontokban is látványos növekedés volt megfigyelhető. Azt is megemlíti, hogy a piacot a gyártói márkák uralják, és bár a kereskedelmi márkák jelenléte ebben a kategóriában is érzékelhető, jelentősnek nem nevezhető.
A FUZETEA tavalyi bevezetése felrázta és megújította a jegestea kategóriát: 2018-ban két számjegyű növekedést ért el mind volumenben, mind pedig értékben.
– A FUZETEA a bevezetést követő harmadik hónapban piacvezető márka lett a kategóriában – ismerteti Pessenlehner Dóra, a Coca-Cola HBC Magyarország vásárlói marketing vezetője.
A HELL ENERGY Magyarország Kft. a XIXO új ízeinek és a zöld teának köszönhetően két számjegyű növekedést realizált a tavalyi évben.
– Márkánkkal folyamatosan piacvezetői szerepre törünk, ami már csak azért is figyelemreméltó, mert nagy nemzetközi márkákat előztünk meg az elmúlt években – jelzi Jenei Tamás, kereskedelmi igazgató. – Megfigyeléseink szerint a márkázott termékek eladása közel 20%-ot nőtt, mely növekedésnek a saját márkás termékek sem tudnak az útjába állni. Ez arra enged következtetni, hogy a fogyasztók a minőségi, jó ár-érték arányú termékek felé orientálódnak.
A jegesteák 2009 óta tagjai a Márka üdítőcsaládnak. Az elmúlt években a piaci trendeket követve változott valamelyest a receptúra, a csomagolás, valamint a fogyasztói trendeknek megfelelően folyamatosan bővül az ízpaletta és a disztribúció, nemcsak belföldön, hanem már az export piacokon is.
– Ennek és természetesen a fogyasztói kereslet növekedésének is köszönhetően, tavaly is közel 30%-kal sikerült felülmúlni a 2017-es év értékesítési eredményét, mind értékben, mind mennyiségben. Így a jegestea szegmens a Márka márkacsalád eladásának 10%-át teszi ki stabilan – fejti ki Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.
Cikkünk készülése idején érkezett az információ, hogy a számos fogyasztó által kedvelt és hiányolt Nestea márka visszatér a magyar piacra.
– A kategória egyik meghatározó szereplőjének termékei júliustól elérhetőek a közkedvelt alapízekben: citrom és őszibarack ízben – adja hírül Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
Alumíniumdoboz, a környezetbarát megoldás
A HELL ENERGY Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója azt tapasztalja, kibontakozóban lévő trend az alumínium csomagolóanyag elterjedése. Környezetvédelmi szempontból ugyanis ez a leghatékonyabb csomagolási eljárás, mivel ezek a dobozok 100%-ban újrahasznosíthatóak.
– Ezenkívül úgy gondoljuk, hogy a „zéró” termékek további terjedése lesz megfigyelhető. Ezen trendek tekintetében a XIXO abszolút élen jár a kategóriában, köszönhetően a saját alumíniumitaldoboz-gyárunknak és töltőüzemünknek. Bár tapasztaljuk a fogyasztók márkahűségét ebben a kategóriában, de meggyőződésünk és egyben stratégiánk is a XIXO termékekkel, hogy a kitűnő minőség mellett – melyet a minőségi alapanyagok, a csúcstechnológiás gyártósorunk és a magas minőségbiztosítási rendszer segítségével érünk el – a jó ár-érték arány a mérvadó, melynek kiváló példája a XIXO termékek gyors terjeszkedése a piacon. Jellemzően a 1,5 literes kiszerelés a legnépszerűbb a fogyasztók körében, de a dobozos teák megjelenése óta egyre nagyobb teret hódítanak a 250 milliliteres, alumíniumdobozos termékek is. Egyre nagyobb igény mutatkozik az aszpartám- és cukormentes, úgynevezett „zéró” termékekre, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy minden gyártó folyamatosan újabbnál újabb fejlesztésekkel rukkol elő ebben a szegmensben – mondja Jenei Tamás.
Pessenlehner Dóra szintén azt erősíti meg, hogy az egészség- és környezettudatos gondolkodás fontos trenddé nőtte ki magát az utóbbi időszakban. Ezzel egy időben a fogyasztók egyre inkább igénylik és keresik a minőségi, prémium termékeket is.
– A FUZETEA a bevezetést követő harmadik hónapban már piacvezetővé vált a jegesteák piacán, 2019 márciusában pedig Az Év Terméke díjat is elnyerte, ami azt mutatja, hogy a termékinnováció tekintetében is élen jár a kategórián belül, valamint a fogyasztók is elkötelezettek a termék felé – mutat rá a Coca-Cola HBC Magyarország vásárlói marketing vezetője.
Meglátása szerint a fogyasztók egyre inkább erősödő egészségtudatos hozzáállása, illetve az új, izgalmas ízek iránti érdeklődése hozzájárul a kategória folyamatos növekedéséhez. A kategóriában az alap fekete teák eladása folyamatos növekedésben van, azonban a dinamikus fejlődésért a zöld tea szegmens felel. A zero termékek aránya is egyre inkább növekszik, az emberek az egészséges, prémium propozíciókat keresik.
Fontos a márka a fogyasztónak
A Márka Üdítőgyártó Kft. 2019 elején jegestea termékcsaládját is bővítette cukormentes verziókkal, elsőre a két vezérízt fejlesztették ki zéróban. Ezeket nemcsak belföldön, hanem már a környező országokban is örömmel fogadták, fogadják és folyamatos növekedést produkálnak eladási számaik.
– Tapasztalatunk szerint az alkoholmentes ital kategóriában továbbra is a jegesteák számítanak a legimpulzívabb termékeknek. Mindamellett, hogy a teljes kategóriára elmondható az árérzékenység, a teáknál ragaszkodnak leginkább a márkához, illetve leginkább tea ízhatásához, fogyasztási élményéhez – jelzi Horváth Adrienn.
Ízben a Márka teáknál a barack- és a citromízek továbbra is a két fő zászlóshajó – ez a két „jól bevált” íz adja a kategória 63%-át. Mindemellett a „kiegészítő” ízek is szépen fejlődnek évről évre – a szilva például 45%-kal tudott nőni az elmúlt egy évben. A termékkategóriát uraló 1,5 és 0,5 literes, „széles szájú”, PET-palackos verziók találhatóak meg a Márka palettájában is.
– 2019-ben a cukormentes szegmens további erősödését várjuk, a jövőre nézve a kategóriában egyre nagyobb szerepet kap a természetesség és a valódi tea tartalom – hangsúlyozza Horváth Zsófia, a Szentkirályi Magyarország brand managere. – Azt látjuk, hogy a kereskedelmi márkák fogyasztói is hajlamosak márkázott termékre váltani, amennyiben promócióban meg tudják azt vásárolni. Az egészségtudatos trend, illetve a kalória- és cukormentes termékek irányába történő elmozdulás érzékelhető egyfelől a zöld tea szegmens kiugró növekedésében, amely termékek klasszikusan az egészségtudatosabb életmódot követők választása, másfelől erőteljes növekedést mutat a cukormentes jegestea szegmens is.
Cholnoky Anna elárulja, hogy az újra polcokra kerülő Nestea termékekhez felhasznált tealevelek 100%-a India egyetlen meghatározott termőterületéről származik: az itt található, szigorúan ellenőrzött, a fenntartható fejlődés jegyében működő gazdaságok megfelelnek a Rainforest Alliance Certified™ minősítésnek. A Maspex Olympos Kft. a márka újrabevezetését médiatámogatással kíséri.
Idei újdonságok
– Az igazán nagy meglepetéssel, amely véleményünk szerint nemcsak újdonság lesz, de új trendet is generál majd a piacon, meg kell várnunk második gépsorunk telepítését, ami kapacitásunk bővítését is jelenti egyben. Annyit árulhatunk el, hogy eredendően új alapokra helyezzük a jegesteákat – avat be Horváth Adrienn.
A vállalat kommunikációjában 2019-ben az „esernyő-MÁRKÁ-juk” kapja a főszerepet.
– Tavasszal, húsvét előtt megismételtük az őszi sikeres TV- és online kampányunkat, illetve először a Márka életében, rádióban is kommunikáltunk a reklámdal pozitív fogadtatására alapozva. A következő, szintén nagyobb lélegzetvételű kommunikációt idén is őszre időzítettük, viszont új csatornák és eszközök felé is nyúlunk most. Büszkék vagyunk rá, hogy még beruházási időszakban is tudtunk, illetve tudunk idén is marketingbüdzséhez nyúlni, és azt eredményesen felhasználni – emeli ki a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.
A Szentkirályi Magyarország legnépszerűbb terméke a zöld tea, de a klasszikus citromos és barackos fekete tea is rendkívül kedvelt ízek. Kiszerelésben a 1,5 literes és a 0,5 literes termékeik vezetik az eladásaikat.
– A trendekre reagálva 2018-ban a Lipton Ice Tea portfóliója a kalóriamentes Lipton Zero termékcsaláddal bővült, egy citromos zöld tea és egy barackos fekete tea ízváltozatban. A pozitív piaci visszajelzések nyomán 2019-ben egy harmadik ízzel gazdagítottuk kínálatunkat, immáron citromos fekete tea ízben is elérhető a kalóriamentes Lipton Zero. Zöld teáink tavasztól megújult csomagolásban kaphatóak – tájékoztat Horváth Zsófia.
A vállalatnál idén még nagyobb hangsúlyt fektetnek zöld tea portfóliójuk támogatására, így már a nyári jegesteaszezon előtt, tavasszal elindították ATL-kampányukat. Tévé- és digitális kampány mellett influencer aktivitással erősítik márkakommunikációjukat. A szezon alatt, júniustól pedig a fekete tea portfólió kerül középpontba. Mindkét kampány során hangsúlyos a Lipton Zero portfólió erősítése, emellett számos áruházban szerveznek kóstoltatásokat új termékükkel a fókuszban.
Bővülő zero-paletták
A FUZETEA februárban két új izgalmas ízvilággal jelentkezett 0,4 és 1,25 literes kiszerelésben. A Kínából származó Oolong félig fermentált tea a szőlő felnőttes karakterével és a licsi ízével hoz egzotikumot a receptúrába, míg a gránátalmás-acai bogyós, kenyai mezőkről származó zöld tea különleges ízpárosításával biztosít egyedi ízélményt.
– Az egyre erősödő zero portfóliónkat május közepén hozzáadott cukor nélkül készült rózsa-barack ízű fekete teával egészítettük ki, amely kellemes hangulatba ringatja a fogyasztót, függetlenül attól, milyen körülmények között fogyasztja. Idén a HoReCa is egyéni fókuszt kap, hiszen május végétől a megszokott ízek egy új, letisztultabb, prémium üvegben érhetők el – tudjuk meg Pessenlehner Dórától.
Ahogy a legtöbb márkájuk, a FUZETEA is 360 fokos marketingtámogatást kap az év során, különös figyelemmel arra, hogy az ATL és BTL aránya egyensúlyban legyen. ATL-oldalról TV- és rádiós reklám, közösségi média, illetve közterületi megjelenés lesz idén is előtérben, BTL-oldalról a hangsúly az in-store kampányokra, élményalapú megvalósításokra és másodlagos kihelyezésekre, dedikált hűtők kihelyezésére, illetve széles körű kóstoltatásra tevődik majd.
A HELL ENERGY Magyarország Kft. az elmúlt időszakban megújította teljes jegestea-portfóliójának csomagolását. A XIXO ice teák 0,25 literes CAN, 0,5 literes PET és 1,5 literes PET kiszerelésekben érhetők el.
– Cégünk alapelve a folyamatos megújulás és innováció. A tavalyi évben bevezetett XIXO Citrus Green Tea és Zero változata hatalmas sikert aratott, így a fogyasztói visszajelzések alapján megállapítottuk, hogy vásárlóközönségünk nyitott további zöldtea-fejlesztésekre. Idén bevezettük a XIXO Mango Green Tea ZERO-t, amely – a többi termékünkhöz hasonlóan – nem tartalmaz sem aszpartámot, sem mesterséges színezéket, ezenkívül gyümölcslével, cukor hozzáadása nélkül készül – mondja Jenei Tamás.
A HELL-nél továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek a célzott marketingkommunikációra, így egyedi tartalomfejlesztéssel és célcsoportra optimalizált kampányokkal szeretnék tovább erősíteni piacvezető pozíciójukat, valamint a közterületi médiában is új stratégiát követnek.
– A XIXO esetében mindig kiemelt jelentőséget kaptak a POS-ek és az in-store felületek. Minden évben finomhangolunk és változtatunk a stratégiánkon, hogy a lehető legoptimálisabb elérést biztosítsuk a márkáinknak. Ez idén sem változik, emiatt került be a médiamixünkbe jó néhány digitális felület és egyedi járműdekor is – teszi hozzá a kereskedelmi igazgató.
Budai K
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >280 milliárd forintos piacon fejleszti a reggelizés kultúráját a Caffè Vergnano és a Félegyházi Családi Pékség
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
30 százalékos kedvezmény kell a sikerhez a Black Friday-on
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak…
Tovább olvasom >Burgonyahelyzet Magyarországon: olcsóbb, de nem problémamentes
A burgonya, mint alapvető élelmiszer, minden évben reflektorfénybe kerül, különösen…
Tovább olvasom >Idén is a tavalyi áron kaphatjuk a karácsonyi halat
A tavalyinál kedvezőtlenebb időjárási körülmények hatására a haltermelők idén összességében…
Tovább olvasom >