Javult a GfK novemberi német fogyasztói hangulatindexe
A várt romlás helyett összességében javult a GfK német fogyasztói hangulatindexe novemberre vonatkozóan, bár az index összetevői eltérő módon alakultak a jelentés alapján.
A novemberre vonatkozó fogyasztói hangulatindex 0,9 pontra emelkedett az októberi 0,4 pontról a várt mínusz 0,5 pont helyett. A novemberre vonatkozóan elért 0,9 pont a legmagasabb a 2020 áprilisi 2,3 pont óta.
Az index novemberi emelkedése a költekezési hajlandóság javulására és a megtakarítási hajlandóság gyengülésére támaszkodott, mivel a fogyasztóknak a gazdasági növekedéssel és a jövedelmük alakulásával szembeni várakozásai egyaránt romlottak.
Rolf Bürkl, a GfK fogyasztási szakértője szerint a költekezési hajlandóság emelkedése és a megtakarítási hajlandóság gyengülése az inflációs várakozásokra vezethetők vissza. Az árak várható emelkedése miatt ugyanis a fogyasztók hajlamossá váltak előre hozni nagyobb beszerzéseiket. „Amennyiben azonban az áremelkedés tartósnak bizonyul, az mindenképpen negatív hatással lesz a fogyasztói hangulatra és ezzel fékező hatást fejt majd ki a gazdasági növekedésre” – mondta.
A fogyasztók konjunkturális várakozásait számszerűsítő mutató 1,9 ponttal csökkent az előző havihoz képest, 46,6 pontra, ami még így is viszonylag magasnak számít, az egy évvel korábbi bázist pedig 40 ponttal haladja meg.
A jövedelmi várakozások mutatószáma 14,1 ponttal csökkent az előző havihoz képest, 23,3 pontra. Az egy évvel korábbit a mutató értéke 13,5 ponttal haladja meg.
A költekezési hajlandóság mutatószáma 6,0 ponttal 19,4 pontra, tíz hónapja a legmagasabbra emelkedett. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >