Javult a fogyasztói bizalom

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 07. 31. 10:04

Szlovéniában négy ponttal, 48 pontra javult idén az első negyedévben a fogyasztói bizalmi index, a tavalyi negyedik negyedévhez viszonyítva. Ez főleg annak köszönhető, hogy a 2 millió lakosú országban a korábbinál többen látják személyes pénzügyi helyzetüket kedvezően a következő tizenkét hónap során, és a vásárlási kedv is nagyobb lett.

Mit csinálnak szintén EU-tag délnyugati szomszédaink azzal a pénzzel, ami megmarad nekik, miután kifizették megélhetésük költségeit? Tíz válaszadó közül háromnak nem marad szabadon elkölthető pénze.

A többiek legnagyobb arányban a következőket mondták: félretesz 30 százalék, hitelt vagy kölcsönt törleszt, továbbá nyaral 23-23 százalék, míg otthonát újítja fel vagy teszi szebbé 15 százalék. Új ruhára 14 százalék költ.

Legnagyobb gondjuk a munkahelyek biztonsága (27 százalékos említés), az egyre nagyobb energiaszámlák (14), a hitel, kölcsön és a gazdaság helyzete (10-10), a munka és a magánélet egyensúlya (8).

Javult ugyan a szlovén fogyasztók bizalma, de ami az élelmiszer kiskereskedelmi eladását illeti, idén egyelőre folytatódott a negatív trend. Értékben 5, mennyiségben 6 százalékkal csökkent az eladás ez év február–március során, a tavalyi hasonló időszakhoz képest.

Ezzel egy időben az átlagárak 1 százalékkal emelkedtek.

Növekvő forgalmat látunk például sós rágcsálnivalók mellett édességnél, babaételnél és alkoholos italnál.

Ami a háztartási vegyi árut és kozmetikumot illeti, értékben 3, mennyiségben 4 százalékkal kevesebbet adtak el a boltokban legutóbb január–februárban, mint tavaly az első két hónap során. Az átlagárak itt is 1 százalékkal nőttek.

Pozitív forgalmi trendjével említést érdemel a mosogatószer és a szájápolási kategória.

Kapcsolódó cikkeink