Járványosban: az ingyenes parkolás a vásárlásban is segít
Az első Black Friday bomba pedig már robbant is. A koronavírus járvány alaposan átformálta a vásárlási szokásokat. Jó az az ingyenes parkolás, miközben félünk a próbafülkétől is. És még a végén megszokjuk a maszkos vásárlást?
Az első Black Friday bomba már robbant is. A legnagyobb webáruházak közül az elmúlt években a Extreme Digital nyitott, egy héttel korábban a hivatalos, amerikai mintára számolgatott Black Friday-hoz képest. Az eMAG kitartott az utolsó pillanatig, mosz kérdés, hogy tulajdonosként mit enged meg az ED-nek. Most például mindkettőnél kuponnapok vannak.. A Media Markt viszont tekerni kezdett, a múlt évben háromszor is rázendített a többi előzni szándékozó követésére Black Friday címén. Most viszont ő robbantotta elsőnek a Black Friday akciós bombáját, amit feltehetően követ majd több is. Akciózni persze mindenki akciózik.
A járvány első hullámában nagyot ugrottak a webáruházak, az áprilisi vásárlási stop idején kétszeresére a korábbinak. Most már látszik, hogy a második hullám erősebb szakaszától, szeptembertől újra gyorsítanak a vásárlók a webes vásárlásokban. A nyári hónapok 20-25%-os növekedési üteme szeptemberre 37%-ra csúszott fel.
És így azért egy rekord is várható, a webáruházak év végi havi forgalma jócskán túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. De úgy, hogy több lesz ez a spájzolós áprilisi 114 milliárdnál is. A korábbi években ennyi nem volt:
Ingyenes parkolás: jó az nagyon, a bolthoz is
Az ingyenes parkolás nem csak a munkába járást, a gyerekek iskolába cipelését, hanem a boltos vásárlást is segíti. A hagyományos üzletek egy jelentős része, sok kisebb kisebb is a forgalmasabb települési útvonalak mentén helyezkedik el. Bizonyára nem igényel magyarázatot, hogy a több száz forintos parkolási óradíjak mennyit jelentenek a vásárlóknak. Ráadásul a körúton bandukolva még biztonságosabb is a kirakat böngészése, mint egy zárt térben. A dugókat pedig előbb-utóbb megtanulják kerülgetni az autós vásárlók.
Bevásárlóturizmus: már el is felejtettük
A külföldi vásárlók nem jönnek, ez leginkább a budapesti boltok bevételeiben látszik, itt a legnagyobb a visszaesés a járványos időszakban a boltos világon belül a földrajzi megoszlást nézve. Budapesten júniustól szeptemberig 5-10% körüli mértékekben mozgott az elmaradás az előző évihez képest a boltos világban, miközben az országos átlag a 100% környékén tanyázott.
A bevásárlóturizmus, amikor kifejezetten bevásárlási céllal rugaszkodik neki az utazásnak a vásárló, teljesen leépült.
A járvány durvulásával egyre óvatosabb a vásárló, inkább hordja a tavalyi göncöt, de mást sem vesz többet
Több felmérés is jelzi, hogy aki teheti, ritkábban megy az élelmiszeres boltba, de egy alkalommal többet vásárol a szokásosnál (szaknyelven nagyobb a kosárérték). De itt nincs spórolás, az élelmiszeres boltok forgalma 3,5%-kal emelkedett volumenben az első kilenc hónapban (a pénztárcát nézve ezt még megfejeli a drágulás).
Az iparcikkes vásárlásokon spórolunk a legtöbbet, ez kitűnik a a statisztikából is. Ez egyébként érhető, hiszen jelentős részben halasztható vásárlásokról lehet szó.
A ruhavásárlás egyik tétje, tetszik-e, divatos-e. Ehhez persze célszerű felpróbálni is, de úgy tűnik, még a próbafülkétől is tart a vásárló. Maszkban ráadásul. Az első három negyedévben 390 milliárd forint volt a ruhabolti költekezés, a korábbi 512 milliárddal szemben, 122 milliárd a zsebekben maradt. Ezt több sajtóbeli híradás is kiemelte, nem véletlenül.
A bútor-műszaki boltokban 733 milliárdot költöttünk, egy évvel korábban 761 milliárd forintot. A heti monitoros adatközlések szerint 20-30% a híradástechnikai piac visszaesése, előbbieken belül.
Karácsonyi vásárok: törlődnek szépen
A külföldről korábban iderándult turisták körében népszerűek megtartásának törlése, szűkítése még a pénztárca oldaláról is érthető.
Kétélűek járványoldalról ugyanakkor a kisebbek, az ott lakókat szolgálók, hiszen valóban vonzóak, sok vásárló megfordult ezeken korábban. És szabad térben vannak. De hát ha ezek nem nyílnak meg, akkor mehet a vásárló a boltba be. Zárt térbe, ahol azért lehet tolongás is. (blokkk.com)
Kapcsolódó cikkeink
Tovább szárnyal az online kereskedelem Romániában
Az online költések összege Romániában tavaly elérte a 11,7 milliárd…
Tovább olvasom >Vizsgálja a GVH az eMAG vállalkozástámogatási vállalásainak teljesítését
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálja, hogy az eMAG vállalásának megfelelően…
Tovább olvasom >Megérkeztek az okos asszisztenssel felvértezett telefonok
Eljött a mobiltelefonok új korszaka: a mesterséges intelligencia (MI) beépítése…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >