Járványosban: az ingyenes parkolás a vásárlásban is segít
Az első Black Friday bomba pedig már robbant is. A koronavírus járvány alaposan átformálta a vásárlási szokásokat. Jó az az ingyenes parkolás, miközben félünk a próbafülkétől is. És még a végén megszokjuk a maszkos vásárlást?
Az első Black Friday bomba már robbant is. A legnagyobb webáruházak közül az elmúlt években a Extreme Digital nyitott, egy héttel korábban a hivatalos, amerikai mintára számolgatott Black Friday-hoz képest. Az eMAG kitartott az utolsó pillanatig, mosz kérdés, hogy tulajdonosként mit enged meg az ED-nek. Most például mindkettőnél kuponnapok vannak.. A Media Markt viszont tekerni kezdett, a múlt évben háromszor is rázendített a többi előzni szándékozó követésére Black Friday címén. Most viszont ő robbantotta elsőnek a Black Friday akciós bombáját, amit feltehetően követ majd több is. Akciózni persze mindenki akciózik.
A járvány első hullámában nagyot ugrottak a webáruházak, az áprilisi vásárlási stop idején kétszeresére a korábbinak. Most már látszik, hogy a második hullám erősebb szakaszától, szeptembertől újra gyorsítanak a vásárlók a webes vásárlásokban. A nyári hónapok 20-25%-os növekedési üteme szeptemberre 37%-ra csúszott fel.
És így azért egy rekord is várható, a webáruházak év végi havi forgalma jócskán túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. De úgy, hogy több lesz ez a spájzolós áprilisi 114 milliárdnál is. A korábbi években ennyi nem volt:
Ingyenes parkolás: jó az nagyon, a bolthoz is
Az ingyenes parkolás nem csak a munkába járást, a gyerekek iskolába cipelését, hanem a boltos vásárlást is segíti. A hagyományos üzletek egy jelentős része, sok kisebb kisebb is a forgalmasabb települési útvonalak mentén helyezkedik el. Bizonyára nem igényel magyarázatot, hogy a több száz forintos parkolási óradíjak mennyit jelentenek a vásárlóknak. Ráadásul a körúton bandukolva még biztonságosabb is a kirakat böngészése, mint egy zárt térben. A dugókat pedig előbb-utóbb megtanulják kerülgetni az autós vásárlók.
Bevásárlóturizmus: már el is felejtettük
A külföldi vásárlók nem jönnek, ez leginkább a budapesti boltok bevételeiben látszik, itt a legnagyobb a visszaesés a járványos időszakban a boltos világon belül a földrajzi megoszlást nézve. Budapesten júniustól szeptemberig 5-10% körüli mértékekben mozgott az elmaradás az előző évihez képest a boltos világban, miközben az országos átlag a 100% környékén tanyázott.
A bevásárlóturizmus, amikor kifejezetten bevásárlási céllal rugaszkodik neki az utazásnak a vásárló, teljesen leépült.
A járvány durvulásával egyre óvatosabb a vásárló, inkább hordja a tavalyi göncöt, de mást sem vesz többet
Több felmérés is jelzi, hogy aki teheti, ritkábban megy az élelmiszeres boltba, de egy alkalommal többet vásárol a szokásosnál (szaknyelven nagyobb a kosárérték). De itt nincs spórolás, az élelmiszeres boltok forgalma 3,5%-kal emelkedett volumenben az első kilenc hónapban (a pénztárcát nézve ezt még megfejeli a drágulás).
Az iparcikkes vásárlásokon spórolunk a legtöbbet, ez kitűnik a a statisztikából is. Ez egyébként érhető, hiszen jelentős részben halasztható vásárlásokról lehet szó.
A ruhavásárlás egyik tétje, tetszik-e, divatos-e. Ehhez persze célszerű felpróbálni is, de úgy tűnik, még a próbafülkétől is tart a vásárló. Maszkban ráadásul. Az első három negyedévben 390 milliárd forint volt a ruhabolti költekezés, a korábbi 512 milliárddal szemben, 122 milliárd a zsebekben maradt. Ezt több sajtóbeli híradás is kiemelte, nem véletlenül.
A bútor-műszaki boltokban 733 milliárdot költöttünk, egy évvel korábban 761 milliárd forintot. A heti monitoros adatközlések szerint 20-30% a híradástechnikai piac visszaesése, előbbieken belül.
Karácsonyi vásárok: törlődnek szépen
A külföldről korábban iderándult turisták körében népszerűek megtartásának törlése, szűkítése még a pénztárca oldaláról is érthető.
Kétélűek járványoldalról ugyanakkor a kisebbek, az ott lakókat szolgálók, hiszen valóban vonzóak, sok vásárló megfordult ezeken korábban. És szabad térben vannak. De hát ha ezek nem nyílnak meg, akkor mehet a vásárló a boltba be. Zárt térbe, ahol azért lehet tolongás is. (blokkk.com)
Kapcsolódó cikkeink
A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >Black Friday: Az egynapos akciótól az egész hónapos vásárlási lázig
A Black Friday, az Egyesült Államokból indult hatalmas leárazási hullám,…
Tovább olvasom >A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >