Januárban 2,7 százalékkal nőttek az árak
Idén januárban a fogyasztói árak átlagosan 2,7 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, éppen úgy, mint tavaly decemberben – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.
Az egyszeri és szezonális hatásokkal érintett termékektől megszűrt úgynevezett maginfláció 3,2 százalékosra emelkedett a decemberi 2,8 százalékról és az októberi és novemberi 2,6 százalékról.
Egy hónap alatt, 2018 decemberhez képest, a fogyasztói árak átlagosan 0,3 százalékkal nőttek.
Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatok ismertetésekor elmondta: ennél magasabb legutóbb öt éve, 2014 januárjában volt a maginfláció, akkor 3,4 százalékot mértek. A szolgáltatások áremelkedése szintén 2014 januárjában, öt éve volt az idén januári 2,8 százaléknál magasabb, 3,1 százalékos. Januárban ellentétes hatások érvényesültek az infláció alakulásában, az üzemanyagok ára például lefelé húzta a mutatót, míg a szeszes italok, a dohányáruk és az élelmiszerek ára jelentősebben emelkedett – fűzte hozzá.
Tavaly januárhoz képest az élelmiszerek ára 4,2 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké átlagosan 20,5 százalékkal emelkedett, például a burgonya 66,1, a friss zöldség 33,5 százalékkal lett drágább, a gyümölcsök viszont 1,5 százalékkal olcsóbbak voltak, mint tavaly januárban.
A liszt ára 8,7, a kenyéré 5,8 százalékkal magasabb lett, ugyanakkor a tojásé 25,0 százalékkal, a cukoré 10,3 százalékkal, a tejé 8,4 százalékkal csökkent az ESL és az UHT tej áfakulcsának januártól bevezetett 5 százalékra csökkentése nyomán, amely egy hónap alatt 6,7 százalékkal nyomta le a fogyasztói árat.
A járműüzemanyagokért 3,0 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint egy éve, decemberhez képest 2,5 százalékkal csökkentek az üzemanyagárak a decemberi 6,9 százalékos és a novemberi 4,7 százalékos visszaesés után.
A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 6,9 százalékkal, ezen belül a dohányáruké 9,6 százalékkal, a szeszes italok ára 4,2 százalékkal emelkedett. A szolgáltatásokért 2,8 százalékkal kellett többet fizetni, mint 2018. januárban. A lakbérek 6,0 százalékkal emelkedtek, a taxizás 11,8 százalékkal került többe, a belföldi üdülés pedig 8,8 százalékkal. A postai szolgáltatások 3,0 százalékkal drágultak, a telefon és internet 0,4 százalékkal lett olcsóbb tavaly január óta, míg a tavalyi második fél évben 4-5 százalék között mozgott az éves árcsökkenés.
A háztartási energia 1,2 százalékkal drágult, ezen belül a palackos gáz 12,3, a tűzifa 7,8 százalékkal. A tartós fogyasztási cikkek ára 0,8 százalékkal emelkedett, de az új személygépkocsik ára 7,2 százalékkal nőtt, a használtaké viszont 7,1 százalékkal csökkent. A ruházati cikkek áremelkedése 1,5 százalékosra gyorsult a decemberi 0,7 százalékról.
Egy hónap alatt, 2018. decemberhez képest a fogyasztói árak átlagosan 0,3 százalékkal nőttek. Az élelmiszerek ára 1,0 százalékkal emelkedett, ezen belül az idényáras élelmiszerek, valamint a cukor 5,5-5,5, a csokoládé, kakaó 4,2, a liszt 3,7, a tojás 1,7 százalékkal lett drágább.
Tavaly decemberhez képest a szeszes italok, dohányáruk 2,2 százalékkal többe kerültek, ezen belül az égetett szeszes italok – a népegészségügyi termékadó mértékének emelése és kiterjesztése következtében – 4,2, a dohányáruk – jövedéki adójuk januári emelése nyomán – 2,1 százalékkal drágultak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: a kormány alacsony szinten tartja az inflációt, a hangsúlyt a termelékenység növelésére kell helyezni
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai alapján az infláció novemberben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >