Magazin: Ízletes pezsgés, minél természetesebben!
Bár továbbra is a hagyományos ízek állnak első helyen a kedvencek listáján, a szénsavas üdítők fogyasztói nyitottak az újdonságokra, szívesen próbálnak ki különleges ízeket, ízkombinációkat. Az egészségtudatos trend ezen a piacon is megmutatkozik, folyamatos növekedést mutat a természetes összetevőkre, cukormentes megoldásokra irányuló igény. A legdinamikusabban növekvő szegmenst a szénsavas üdítőitalokon belül a cukormentes termékek adják.
Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője elmondása szerint 2019-ben egyértelműen két hatás volt megfigyelhető a piacon: az értékesített mennyiség növekedési ütemének lassulása, illetve a piac további dinamikus értékbeli növekedése.
– A piac volumenének növekedése a 2018-as évet követően megtorpant, mindössze 1,3% volt, amiben jelentős szerepet játszott a májusi rendkívül gyenge időjárás is. Ebben a hónapban az előző évhez képest 8,8%-kal kevesebbet vásároltak a fogyasztók. Mindemellett a piac értékének növekedése továbbra sem lassult, a vásárlók éves összevetésben 9,1%-kal többet költöttek szénsavas üdítőitalokra 2019-ben – jelzi a szakember a Nielsen 2018–2019 teljes éves adatok a szénsavas üdítőitalok piacán történt felmérésének (Retail+Petrol+Horeca) adataira hivatkozva.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy az eladási csatornák közül kiemelkedik a diszkont és a petrol növekedése, mind értékben, mind pedig volumenben. A diszkont csatorna ezzel értékben is megelőzte a hipermarketeket, nemcsak eladott mennyiségben – ezt a növekedést pedig egyértelműen a nemzetközi márkák vezérelték.
Bara Boglárka, a Szentkirályi Magyarország senior brand managere is az elhangzott információkat erősíti meg, kiegészítve azzal, hogy a vállalat nemzetközi márkáinak szénsavas üdítő portfóliója a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján jócskán a piaci átlag fölött teljesített, ezzel közel 3 százalékponttal erősítve piaci pozícióját.
– A piaci növekedés hátterében olyan tényezők állnak, mint a javuló gazdasági körülmények, a fogyasztás korábbi szintre való visszarendeződése és a hazai üdítőital-gyártók cukorcsökkentési vállalásai nyomán megjelent új, alacsony kalóriatartalmú és kalóriamentes termékinnovációk, melyeket pozitívan fogadtak a hazai fogyasztók – fejti ki Bara Boglárka.
Úgy látja, egyre nagyobb teret kapnak a kisebb kiszerelések, a dobozos és 0,5 literes PET-palackok értékesítésének aránya folyamatosan nő.
– A prémium márkák szerepe tovább erősödik, elsősorban a kólapiacon látványos a két nagy márka további térnyerése. A nem kólaízesítésű szénsavas üdítők piacán a B márkák jelentősége is nagy – avat be a Szentkirályi Magyarország senior brand managere.
Egyre környezettudatosabb a piac
Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója a MAGYÜSZ adatait elemezve arra mutat rá, hogy a 2019-es év a szénsavas üdítőitalok piacának 2,7%-os növekedést hozott. Ennek mozgatórugói meglátásuk szerint a még mindig pozitív irányban elmozduló vásárlói bizalmi index, és a korábbiaknál is még inkább szokatlanul hosszú nyár és a mondhatni elmaradt téli időjárás.
– Mindezek, kiegészülve felsőlajosi üdítőgyárunk újabb töltőgépsorának beüzemelésével, újabb exportpiacokon való térnyerésünkkel a Márka üdítők esetén, a szénsavas kategóriában kb. 35%-os növekedést eredményeztek – mondja Horváth Adrienn.
A vállalatnál úgy vélik, az elmúlt évek trendje továbbra is, sőt, egyre inkább érzékelhető, mely szerint nagyon fontos tényező a jó ár-érték arány az FMCG-termékek, ezen belül az üdítők kiválasztása esetén. Mindamellett, hogy a félliteres kiszerelésű üdítőik iránt (is) évről évre egyre nagyobb a kereslet, a nagyobb, családi 2 és 2,5 literes termékeik hozzák még mindig a forgalom túlnyomó többségét.
– Az egyértelműen látható, hogy a piac egyre környezettudatosabb, és a 100%-ban újrahasznosítható alumíniumkiszerelés is egyre népszerűbb, hála a felelősen gondolkodó vásárlóknak – fűzi hozzá Jenei Tamás, a Hell Energy Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.
Hódítanak a mentesek
A Márkánál úgy tapasztalják, hogy az újdonságok és az újszerű megoldások továbbra is a termékfejlesztések mozgatórugói.
– Nem véletlen, hogy egyre különlegesebb gyümölcsök vagy azok keresztezése kerülnek be a választékba. Ez természetesen egybeesik a fogyasztók mind kíváncsibb ízlésvilágával. Az energiaszegény és -mentes üdítők iránti érdeklődés növekedése továbbra is töretlen, ugyanakkor még mindig van egy széles fogyasztói réteg, akik a „hagyományos cukros” üdítőket keresik és részesítik előnyben. Ebben a kategóriában is újra fontos szerepet játszik a természetesség és a gyümölcstartalom. A szénsavas limonádék reneszánsza továbbra is erősen él. A Márka Limonádék még mindig két számjegyű fejlődést mutatnak, a bodza és a szamóca ízek ráadásul évről évre töretlenül hozzák a több mint 50%-os növekedést – ismerteti Horváth Adrienn.
A Hell Energy Magyarország Kft. nemzetközi kereskedelmi igazgatójától megtudjuk, hogy egyre többen nyitnak a korszerű összetevők irányába, és a fogyasztók nagy része már tudatosabb, így nem feltétlen az ízt keresi, hanem a csomagolással járó fenntartható, környezetkímélő választásokat.
– Tapasztalataink szerint és a fogyasztói visszajelzések alapján a zero termékeket preferálják a fogyasztók, illetve a tartósítószer-mentes termékeket választják inkább, amilyenek a Xixo termékei is. Továbbá az emberek igenis értékelik azokat a termékeket, melyek reagálnak a mai kor kihívásaira, például összetételükkel vagy csomagolásukkal. Azt gondoljuk, ez a legnagyobb elvárás a szénszavas üdítőkkel kapcsolatban – hangsúlyozza Jenei Tamás.
A Coca-Cola HBC Magyarországnál is arra a megállapításra jutottak, hogy az elmúlt időszakban tovább növelték részesedésüket a cukormentes termékek. Folyamatosan bővülő választékban érhetőek el a boltok polcain, és adják a legdinamikusabban növekvő szegmenst a szénsavas üdítőitalokon belül.
– Ez a növekedés elsősorban az ízesített kóláknak köszönhető, melyek mindkét nagy nemzetközi szereplő portfóliójában fókuszterületet képeznek. A kis kiszerelésű termékek is gyorsabban növekedtek értékben a piacnál, a fogyasztók egyre nagyobb összeget költenek el ezekre – jegyzi meg Palkó András.
– Várhatóan nagyobb szerepet kapnak majd a karakteresebb, úgynevezett felnőtt ízek, ami egy természetes velejárója az idősödő társadalomnak és a long drink kultúra fejlődésének. Már sokan készítenek és fogyasztanak ilyen italokat otthon is, nemcsak vendéglátóhelyeken – teszi hozzá a marketing-üzemeltetési vezető.
Bara Boglárka az ízek tekintetében azt látja, egyértelműen a kóla ízű szénsavas üdítőitalok a legkedveltebbek, ezt követik a narancs- és citromízesítésűek, majd egyéb gyümölcsös ízek.
– Noha a márkahűség jellemző a kategóriában, a hazai fogyasztók egyre tudatosabban választanak. A márkaimázs és a termék íze mellett ma már az összetétel is mind nagyobb hangsúlyt kap – emlékeztet a Szentkirályi Magyarország senior brand managere.
Bővülő portfóliók
A fiatalok kedvelt gyümölcslémárkája, a Topjoy márciustól szénsavas, fémdobozos üdítővel bővítette a kínálatát.
– A márka fogyasztói a különleges ízeket részesítik előnyben, ami a szénsavas termékek portfóliójában is visszaköszön: az üdítők kaktusz, mangó és görögdinnye ízekben kaphatóak. A termékek mesterséges édesítőszer és tartósítószer hozzáadása nélkül készülnek. A Topjoy-tól már megszokott üzenetek pedig a fémdobozos termékekről sem hiányozhatnak: az üzenetek a nyitófül alatt találhatóak – nyilatkozza Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
Peres Patrícia, a vállalat brand managere az Apenta márka vonatkozásában arról ad hírt, hogy az Apenta Light portfólióját idén új, limitált kiadású ízzel bővítik. Ahogyan a többi Light termék, a görögdinnye ízű is 0% hozzáadott cukorral készül, és már kapható a boltokban.
A piaci trendeket, igényeket szem előtt tartva a Szentkirályi Magyarország sok újdonsággal készül.
– A fogyasztás mindinkább a cukormentes termékek irányába mozdul el, így ezekre a variánsokra fókuszálunk a továbbiakban is. A 2020-as évben tovább bővítjük a Pepsi portfóliót. A 2018-as bevezetése óta töretlen népszerűségnek örvendő Pepsi Lime mellett legújabb Mango ízünkre koncentrálunk kommunikációs tekintetben és eladáshelyen egyaránt.
A szénsavas üdítőitalok fontos szerepet játszanak vállalatunk életében. Több termékünk is jelentős márkatámogatásban részesül. Várhatóak további új termékek, különböző tematikájú integrált marketingkampányok és izgalmas partneri együttműködések is – vázolja Bara
Boglárka.
Tradíció és innováció
A Coca-Cola HBC Magyarország életében 2019 is mozgalmas év volt, a nyári promóciójukat követően az év vége a Star Wars aktivációjukról, valamint a karácsonyi kihelyezéseikről szólt, élén az ikonikus Coca-Cola kamionok bolti másaival.
– Az év első pár hónapja nálunk is elsősorban a termékinnovációkról szól. A fogyasztói és piaci igényekkel összhangban idén egy új, narancsízű cukormentes variánst vezettünk be márciusban, mely három kiszerelésben érhető el a boltok polcain, és 360 fokos marketingkampánnyal támogatjuk. Ezenkívül szeretném kiemelni 6 új Kinley ízünk bevezetését: mind a retail, mind a horeca csatornában 3-3 új íz jelent meg márciustól. A nagy expanzió oka, hogy a Kinley a felnőtt szénsavas üdítőitalok piacvezető márkájaként szeretné építeni a kategóriát, hiszen az emelkedő átlagéletkor más európai országokban is a kategória növekedését eredményezte, erre szeretnénk mi is építeni – tájékoztat Palkó András.
A vállalatnál az egyre erősebb digitális fókusz mellett továbbra is hangsúlyos marad a TV-ben való hirdetés.
A Márkánál, mind a működésben, mind a termékfejlesztésekben fontos szerepet játszik a tradíció, és legalább ekkora hangsúlyt fektetnek az innovációra is. Ennek fényében 2019-ben két, úgymond hagyományos ízt fűszereztek meg újjal, így vezették be a Körte-zsályát és a Málna-citromfű Limonádét. Mivel ezek a vártnál is nagyobb sikert arattak, mára már mindkét ízt 0,5 literes kiszerelésben is palackozzák.
– 2020 nyarára is hasonló koncepcióval készülünk, mind a klasszikus, mind a limonádécsalád bővítésénél: tradicionális gyümölcsökkel, valamint azok kombinációjával rukkolunk elő, némi csavarral. Idén is többszöri kampányt tervezünk, a számunkra jól bevált TV és rádió megjelenések mellett még nagyobb hangsúlyt fektetünk a digitális jelenlétünkre és aktivitásunkra, valamint vásárlói promóció mellett új reklámszpotot is „bevállalunk”, hogy a Márka üzenetét még többekhez tudjuk eljuttatni. Nem titkolt célunk, hogy további fiatal(abb) fogyasztókat is megnyerjünk, amellett, hogy a meglévők Márka-hűségét is még tovább erősítsük – tudjuk meg Horváth Adrienntől.
A Xixo is meglepetéssel készül a nyárra, új termékek és fogyasztói promóciók is várhatók a Hell Energy Magyarország Kft. részéről ebben az időszakban.
Budai K.
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Monster Ultra Strawberry Dreams
Úgy tartja a hiedelem, hogy amikor két eper egybenő és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >