Izgalmas Y férfiak
A 20. század végének gyermekei, az Y generáció első zsengéje mára az egyik legkívánatosabb vásárlói szegmens. Nagyfokú lojalitás, befolyásosság jellemzi őket, ráadásul szeretik hallatni a hangjukat, megosztani véleményüket. Az egyetlen hátulütőjük, hogy nagyon összetett vásárlói magatartást tanúsítanak. A POPAI mélyére ásott ennek az igazán trendi jelenségnek, amelyről több publikációban, például a design:retail hasábjain is beszámolt.
2014 forradalmasította a férfiaknak szóló reklámokat, gondoljunk csak a Hyundai „Apa hatodik érzéke” (Dad’s Sixth Sense) hirdetésére, amely az apáknak a gyermeknevelésben betöltött szerepét hangsúlyozza. A kampány nagy sikere elgondolkoztatta a marketingszakembereket és az ügynökségeket, hogy több férfiakra szabott üzenettel kellene megjelenniük.
A Mintel piackutató (USA) adatai szerint a 18–64 éves férfi korosztály több mint fele elsődleges bevásárlónak vallja magát a háztartásban. A hagyományos nemi szerepekben is elmozdulás tapasztalható, így az Y generáció férfi tagjai különösen megérdemlik a figyelmet.
A POPAI Vásárlói Kutatások (Shopper Study) sorozatában 2014-ben a tömegáru-kereskedelem – nálunk hipermarket csatorna – került sorra, amiből 4 érdekes tény derült ki erre a 18–34 éves, ezredfordulós férfi korcsoportra vonatkozóan.
Madarat tolláról
Először is nagyon fontosak számukra a külsőségek: a termék csomagolása legalább annyira, mint a termék minősége. A 2014-es POPAI-kérdőívek szerint sokan közülük eredeti elképzelésükhöz képest másik terméket választottak, olyat, amely megragadta őket. Hogy mit találtak vonzónak? Más tanulmányokból az derül ki, hogy a felhasznált anyagok, képek, színek, formák egyaránt számítanak.
A SymphonyIRI Csoport (USA) kutatásai szerint például a levesforgalom 10 éves hanyatlás után azért indult növekedésnek, mert a hagyományos konzervformátum helyett zacskós és dobozos kiszereléssel rukkoltak elő a gyártók. A Brand Amplitude (USA) vizsgálatai pedig alátámasztják, hogy ez a korosztály a kartonos kiszereléseket egészségesebbnek, a bennük lévő terméket ízletesebbnek tartja, és az újrahasznosíthatóságot is értékeli.
Akcióérzéketlenek
Nem is olyan takarékosak, mint amilyeneknek a média bemutatja őket. Bár az átlagnál kevesebb hitelkártyájuk és több megtakarításuk van, így mértékletesebbnek tűnnek, mégsem csak a spórolás motiválja őket.
A POPAI kutatása szerint nem igazán tájékozódnak a vásárlás előtt. Az Y férfiak 69 százaléka nem olvassa a hálózatok akciós újságjait, hírleveleit, nem tölt le kuponokat vagy más elektronikus ajánlatokat, és a tv-hirdetéseket sem figyeli a vásárlás megtervezésekor.
Impulzívak
A takarékoskodási előítélet ellen szól az is, hogy hajlanak az impulz vásárlásra. A POPAI 2012-es tanulmánya szerint az Y férfiak 50 százaléka nem tervezi előre a napi cikkek beszerzését. A 2014-es kutatás szerint ez az érték már 53%.
Az in-store marketing szakembereik hiszik, hogy mindez az egyre jobb, tudatosabban tervezett és kivitelezett POS, POP hatása is, hiszen a nem tervezett vásárlásokat a bolti jelenlét befolyásolja leginkább.
Mobilak
A vásárlások közben általánosságban egyre többen és többet használják okostelefonjukat. Ez tény, mégis a 2 év alatt megduplázódó arány – 17 százalékról 35-re való emelkedés – ékesen bizonyítja a mobilplatform kulcsfontosságát. Még beszédesebb adat, hogy az Y férfi vásárlók 35 százaléka tette ezt, negyedük konkrétan az adott vásárláshoz kötődően, például ár-összehasonlítás céljából.
Örök gyerekek?
Mivel ez a korcsoport annyi meglepő tulajdonsággal bír, még egy érdekesség kiemelhető a friss POPAI-kutatásból. A szegmensben (18–34 éves férfi) megkérdezettek többsége egyedülálló volt, és leggyakrabban a Disneyt említették mint konkrétan vásárolandó és megbízható márkát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >