Itthon legtöbben a munkahelyük miatt aggódnak
Nőtt a magyar fogyasztói bizalmi index, bár még mindig a második legalacsonyabb Európában. A portugálok még nálunk is kevésbé optimisták.
A Nielsen piackutató vállalat 48 országban,
2007 novemberben készült online felmérése, a Globális Fogyasztói Bizalmi Index három
tényező megítéléséből áll. A munkalehetőségekről, a személyes anyagi helyzetről
és a szükséges, illetve kívánatos termékek megvásárlása számára kedvező
légkörről mondott pozitív és negatív véleményekből 0 és 200 pont között mozgó
indexet számítanak a kutatók és ezeket hasonlítják össze.
Magyarországon legkedvezőtlenebbnek a
következő tizenkét hónap munkahelyi kilátásait tartják a megkérdezettek (87
százalékuk). A vásárlásra alkalmas körülményeket 73, személyes anyagi helyzetét
pedig 71 százalék látja inkább borúlátóan a jövő évben.
Európa tizenkilenc országának átlagától
legnagyobb mértékben a munkahelyek perspektívájának megítélésében különbözünk.
A kontinensen a megkérdezettek átlag 52
százaléka borúlátó.
A vásárlásra alkalmas körülményeket a
többség, 66 százalék tartja kedvezőtlennek, míg személyes anyagi helyzetét az
európai válaszadók 48 százaléka ítéli meg negatívan a következő tizenkét hónap
során.
Az
öt földrészen vizsgált 49 ország közül legoptimistábbak a norvégok (Fogyasztói
Bizalmi Index: 135 pont), majd őket követik az indiaiak (133) és dánok (124).
A környező országok közül a Fogyasztói
Bizalmi Index európai ranglistáján tavaly ötödik Lengyelország most a nyolcadik
helyre került 102-vel. Csehország tizenharmadik a sorban, 90-es mutatóval.
Ausztria tizenegyedik, 92-vel. Németország 78-as indexével közvetlenül
Magyarország előtt áll, földrészünk országai között.
Figyelemre méltó az oroszok globális átlag
feletti, 103-as indexe. Kiemelkedik, hogy személyes anyagi helyzetére
derűlátóan tekint a következő tizenkét hónapban az orosz válaszadók 72
százaléka.
##
Táblázat. Néhány ország Nielsen Globális
Fogyasztói Bizalmi Indexe. 0-200 pont közötti skálán.
Ország |
2005 november |
2006 október |
2007 április |
2007 október |
Európai átlag |
|
|
|
|
Magyarország |
|
|
|
|
Norvégia |
120 |
134 |
133 |
135 |
India |
132 |
137 |
136 |
133 |
Oroszország |
|
107 |
104 |
103 |
Lengyelország |
103 |
113 |
100 |
102 |
USA |
103 |
108 |
106 |
100 |
Ausztria |
|
94 |
|
|
Csehország |
|
|
|
|
Németország |
|
|
|
|
Portugália |
|
|
|
|
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Néhány országban azok aránya,
akik 2007 októberben kedvezően ítélik meg az ACNielsen Globális Fogyasztói
Bizalmi Index elemeit a következő tizenkét hónap során. A válaszadók
százalékában. (Zárójelben a 2006 októberi
arány).
Ország |
A munkahelyek biztonságát pozitívan ítéli |
Személyes anyagi helyzeténél derűlátó |
A jelenlegi időszak alkalmas a szükséges |
Magyarország |
13 (16) |
29 (27) |
26 (31) |
Csehország |
56 (59) |
48 (52) |
36 (40) |
Lengyelország |
63 (79) |
63 (70) |
48 (57) |
Ausztria |
60 (52) |
55 (58) |
29 (35) |
Németország |
41 (20) |
44 (39) |
25 (27) |
Olaszország |
32 (39) |
45 (52) |
23 (31) |
Franciaország |
28 (29) |
43 (42) |
29 (33) |
Portugália |
8 |
25 (26) |
14 (13) |
Európai átlag |
48 (47) |
52 (54) |
33 (39) |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
###
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >