Itthon legtöbben a munkahelyük miatt aggódnak

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 12. 20. 00:00

Nőtt a magyar fogyasztói bizalmi index, bár még mindig a második legalacsonyabb Európában. A portugálok még nálunk is kevésbé optimisták.

 A Nielsen piackutató vállalat 48 országban,
2007 novemberben készült online felmérése, a  Globális Fogyasztói Bizalmi Index három
tényező megítéléséből áll. A munkalehetőségekről, a személyes anyagi helyzetről
és a szükséges, illetve kívánatos termékek megvásárlása számára kedvező
légkörről mondott pozitív és negatív véleményekből 0 és 200 pont között mozgó
indexet számítanak a kutatók és ezeket hasonlítják össze.

Magyarországon legkedvezőtlenebbnek a
következő tizenkét hónap munkahelyi kilátásait tartják a megkérdezettek (87
százalékuk). A vásárlásra alkalmas körülményeket 73, személyes anyagi helyzetét
pedig 71 százalék látja inkább borúlátóan a jövő évben. 

Európa tizenkilenc országának átlagától
legnagyobb mértékben a munkahelyek perspektívájának megítélésében különbözünk.
A kontinensen a megkérdezettek  átlag 52
százaléka borúlátó. 

A vásárlásra alkalmas körülményeket a
többség, 66 százalék tartja kedvezőtlennek, míg személyes anyagi helyzetét az
európai válaszadók 48 százaléka ítéli meg negatívan a következő tizenkét hónap
során.

 Az
öt földrészen vizsgált 49 ország közül legoptimistábbak a norvégok (Fogyasztói
Bizalmi Index: 135 pont), majd őket követik az indiaiak (133) és dánok (124).

A környező országok közül a Fogyasztói
Bizalmi Index európai ranglistáján tavaly ötödik Lengyelország most a nyolcadik
helyre került 102-vel. Csehország tizenharmadik a sorban, 90-es mutatóval.
Ausztria tizenegyedik, 92-vel. Németország 78-as indexével közvetlenül
Magyarország előtt áll, földrészünk országai között.

Figyelemre méltó az oroszok globális átlag
feletti, 103-as indexe. Kiemelkedik, hogy személyes anyagi helyzetére
derűlátóan tekint a következő tizenkét hónapban az orosz válaszadók 72
százaléka.

##   

Táblázat. Néhány ország Nielsen Globális
Fogyasztói Bizalmi Indexe. 0-200 pont közötti skálán.

Ország

2005 november

2006 október

2007

április

2007 október

Európai átlag

 
92

 
93

 
90

 
89

Magyarország

 
90

 
74

 
66

 
69

Norvégia

120

134

133

135

India

132

137

136

133

Oroszország

 
99

107

104

103

Lengyelország

103

113

100

102

USA

103

108

106

100

Ausztria

 
85

  94

 
94

 
92

Csehország

 
97

 
96

 
93

 
90

Németország

 
89

 
75

 
76

 
78

Portugália

 
60

 
64

 
51

 
56

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Néhány országban azok aránya,
akik 2007 októberben kedvezően ítélik meg az ACNielsen Globális Fogyasztói
Bizalmi Index elemeit a következő tizenkét hónap során. A válaszadók
százalékában. (Zárójelben a 2006 októberi 
arány).

Ország

A munkahelyek biztonságát pozitívan ítéli
meg

Személyes anyagi helyzeténél derűlátó

A jelenlegi időszak alkalmas a szükséges
és kívánatos termékek megvásárlására

Magyarország

13 (16)

29 (27)

26 (31)

Csehország

56 (59)

48 (52)

36 (40)

Lengyelország

63 (79)

63 (70)

48 (57)

Ausztria

60 (52)

55 (58)

29 (35)

Németország

41 (20)

44 (39)

25 (27)

Olaszország

32 (39)

45 (52)

23 (31)

Franciaország

28 (29)

43 (42)

29 (33)

Portugália

  8
(12)

25 (26)

14 (13)

Európai átlag

48 (47)

52 (54)

33 (39)

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

###

Kapcsolódó cikkeink