Itthon is rohamosan terjed az online vásárlás
A Nielsen piackutató vállalat 48 ország internetezői körében végzett kutatása megállapítja: a magyarok vásárlási hajlandósága a neten megfelel 86 százalékos nemzetközi átlagnak.
A magyar internet-használók 82 százaléka vásárolt már valamit a világhálón. Legtöbben könyvet vettek, majd a számítógépes hardver következik, a ruházati cikk, továbbá a szórakoztató elektronikai eszköz. A felmérésből kiderül: a megkérdezett európaiak 26 százaléka vásárolt repülőjegyet a neten a kérdést megelőző három hónap során, ezzel szemben a magyarok mindössze 11 százaléka. Ennél csak a csehek aránya kisebb. A kontinensen a válaszadók 23 százaléka “vett zenét” a neten, az utóbbi három hónap során, Magyarországon csak 8 százalék.
A magyar online vásárlók a nemzetközi trendektől eltérően tájékozódnak. Nálunk legtöbben, tíz honfitársunk közül négyen valamelyik keresővel találnak rá olyan kínálatra, amely megnyeri tetszésüket. Második leggyakoribb beszerzési forrásuk a megszokott oldaluk. Harmadik legelterjedtebb információs forrás az ismerősök, családtagok tanácsa, negyedik pedig a weben talált ajánlás vagy hirdetés.
Ezzel szemben világszerte az internetezők többsége az általa ismert honlapokat részesíti előnyben. Második legelterjedtebb út az online vásárláshoz a szörfölgetés a világhálón, és csak harmadik valamelyik kereső program. Negyedik pedig egy valahol látott kedvező ajánlat,
– Az internet, mint vásárlási eszköz többé már nem csupán piaci résekre korlátozódó technológia, hanem tömegkommunikációs eszköz, és egyben teljes mértékben modern életünk részévé vált – állapítja meg a felmérés eredményeivel kapcsolatban Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. – Szinte az élet egyetlen vonatkozását sem hagyja érintetlenül az új médium. Ahogyan életünk egyre sokrétűbb és bonyolultabb lesz, nem meglepő, hogy a fogyasztók az internet utolérhetetlen kényelméhez fordulnak, ha valamilyen terméket keresnek, vagy meg szeretnének venni.
A modern élet másik fontos velejárója az újfajta pénzforgalom, amely szintén fellendíti a weben lebonyolódó kereskedelmi forgalmat. A fizetési módok közül az európai válaszadók többsége a hitelkártyát részesíti előnyben, majd csaknem fele-fele a PayPal online fizetési rendszert, továbbá az átutalást bankon keresztül. Ezzel szemben Magyarországon legkedveltebb a pénz utalvánnyal való elküldése megelőzi az utánvétet, valamint a vevő általi készpénzes fizetést, és csak ezután következik a banki átutalás.
Amikor azonban a piackutatók konkrétan rákérdeztek, hogy a legutóbbi három hónapban lebonyolított online vásárlásnál ki, hogyan fizetett, a következő sorrend született: Legtöbben utánvéttel egyenlítették ki az árat (38 százalék),utalvánnyal küldték el a pénzt (36 százalék), személyesen készpénzben egyenlítették ki a vételárat (34) bankon keresztül utalták át, (29), és csak ezután következik a hitelkártya (26).
A kutatás egyik legfontosabb eredménye Szalókyné Tóth Judit szerint, hogy rámutat arra, mekkora üzleti lehetőséget jelent az egyes vásárlói site-ok számára a több tízmillió potenciális vásárló. Amennyiben idejekorán elérik az új vásárlókat, és ők első vásárlásuk során pozitív élménnyel gazdagodnak, várhatóan visszatérnek, és újra költeni fognak.
– Amikor a Nielsen két évvel ezelőtt világszerte felmérte az internetes vásárlási szokásokat, akkor földünk lakóinak mintegy 10 százaléka, szám szerint 627 millió ember vásárolt a világháló révén. Mindössze két év alatt az online vásárlók aránya 40 százalékkal, körülbelül 875 millióra emelkedett.
##
Táblázat. Az elmúlt három hónap során milyen terméket vásárolt ön Interneten keresztül? A leggyakoribb említések. A válaszadók százalékában.
Termék |
Magyarország |
Európai átlag |
Könyv |
38 |
39 |
Ruházati cikk, kiegészítő és cipő |
22 |
37 |
Video/DVD/Számítógépes játék |
16 |
26 |
Repülőjegy/helyfoglalás |
11 |
26 |
Elektronikus szórakozató eszköz |
21 |
24 |
Zene |
8 |
23 |
Számítógép hardver |
23 |
21 |
Számítógép szoftver |
12 |
18 |
Utazás/szállásfoglalás |
17 |
18 |
Rendezvényre belépőjegy |
12 |
16 |
Kozmetikum / étrendkiegészítő |
15 |
13 |
Élelmiszer |
5 |
9 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A tíz legnagyobb forgalmú online kereskedő, a 2007 decemberi adatok alapján.
Cég |
Látogatók asma, személyenként 2007 decemberben |
Piaci hatókör, az Internethez hozzáférők százalékában |
eBay |
124,132,042 |
36.1% |
Amazon |
99,863,339 |
29.1% |
Target |
37,717,553 |
11.0% |
Wal-Mart Stores |
36,994,959 |
10.8% |
Best Buy |
24,089,267 |
7.0% |
Circuit City |
19,725,537 |
5.7% |
Sears |
17,651,868 |
5.1% |
ToysRUs |
17,610,395 |
5.1% |
Overstock.com |
17,192,765 |
5.0% |
JCPenney |
16,331,132 |
4.8% |
Forrás: Nielsen Online
Táblázat. Mire támaszkodik ön online vásárlásnál? A tíz leggyakoribb említés. A válaszadók százalékában.
Eszköz |
Magyarország |
Európai átlag |
Általam ismert honlap |
39 |
55 |
Általános szörfölgetés |
21 |
36 |
Kereső program |
41 |
34 |
Különleges ajánlat, amit láttam valahol |
26 |
30 |
Ismerős, családtag ajánlása |
32 |
25 |
Weben a vásárlási lehetőségek összehasonlítása |
20 |
21 |
Neten látott ajánlás |
29 |
15 |
Annak a boltnak a honlapja, ahol rendszeresen vásárolok |
11 |
15 |
Online reklám |
15 |
11 |
TV/nyomtatott/más reklám |
12 |
8 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Az online vásárlók által előnyben részesített fizetési módszerek. A válaszadók százalékában. A leggyakoribb nyolc említés. A válaszadók százalékában.
Fizetési módszer |
Magyarország |
Európai átlag |
Hitelkártya |
31 |
61 |
PayPal online fizetési rendszer |
12 |
49 |
Banki átutalás |
43 |
48 |
Utánvét |
51 |
32 |
Bankkártya |
9 |
27 |
Átutalás utalvánnyal |
54 |
10 |
Vevőkártya |
4 |
9 |
Személyesen, készpénzzel |
47 |
9 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >