ITM: a webáruházak tizedét a magyar fogyasztóvédelem ellenőrizte az uniós akcióban
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi szakterülete a legtöbb ellenőrzést végzők között volt abban az európai uniós szintű ellenőrzéssorozatban, amelynek eredményeként az online oldalak üzemeltetői több millió, a koronavírus-járvánnyal összefüggő félrevezető hirdetést és termékreklámot távolítottak el vagy tiltottak le honlapjaikról – közölte a szaktárca szerdán az MTI-vel.
Tájékoztatásuk szerint az akció keretében a tárca IT Laboratóriuma a koronavírussal kapcsolatos online termékértékesítést vizsgálta. A résztvevő társhatóságokhoz hasonlóan az ITM is számos kétes ajánlatra és hirdetésre bukkant olyan, a járvánnyal összefüggésben piacra dobott termékeknél, amelyeket az érintett weboldalak megtévesztő módon kínáltak. Sok esetben találkoztak indokolatlanul magas árakkal és megalapozatlan állításokkal is, amelyek szerint a hirdetett árucikk képes megelőzni vagy hatástalanítani a koronavírus-fertőzést.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közlemény szerint elmondta, hogy a koronavírus-járvánnyal összefüggésben megindított ellenőrzés során február óta közel 700 hazai webáruház gyakorlatát vizsgálta a magyar fogyasztóvédelem, számos esetben próbavásárlásokkal. Így már az összehangolt uniós akció előtt is jelentős tapasztalattal rendelkeztek, célzottan tudtak nyomába eredni a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató cégeknek. Az online jogsértések miatt fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti eljárások is indultak, ezek során eddig mintegy 4,5 millió forint bírságot szabtak ki – tette hozzá.
Az uniós akcióban résztvevő 27 ország összesen 268 webáruházat ellenőrzött, ezek közül 206 esetben vált szükségessé további hatósági intézkedések megtétele. A magyar fogyasztóvédelem a vizsgált 27 webáruház mindegyikénél feltárt kisebb-nagyobb jogsértést, a tájékoztatási hiányosságoktól a megtévesztő állításokig. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt minden ellenőrzött céggel szemben hatósági eljárás is indult.
Az összehangolt online ellenőrzésből kiderült, hogy a tisztességtelen eszközökkel élő kereskedők új módszereket alkalmaznak, amelyek megnehezítik a leleplezésüket. A hazai tapasztalatok is alátámasztják, hogy a trükközők újabban például csak burkoltan állítják, képek vagy ábrák segítségével sugallják, hogy termékeik gyógyhatással rendelkeznek. Az úgynevezett sweep vizsgálat összességében azt mutatta, hogy a folyamatos nemzetközi információcsere a visszaélések kiszűrésének rendkívül eredményes eszköze.
Az ITM a jövőben is állandó hatósági jelenléttel, folytatódó ellenőrzésekkel cselekszik a piac tisztítása, a magyar fogyasztók biztonsága és a jogkövető vállalkozások védelme érdekében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
NGM: a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói jogok érvényesülését
A kormányhivatalok munkatársai a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Európai Kereskedelem Napja: átalakul a szektor
Huszadik alkalommal rendezték meg az Európai Kereskedelem Napját, amelyen a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >