Ismeretlen vizeken
Milyen hatással van a járványügyi helyzet és az ennek kapcsán kialakult gazdasági környezet a felsővezetőkkel kapcsolatos elvárásokra? Melyek azok a vezetői jellemzők, amelyek most felértékelődnek és leginkább segíthetik a válságban történő sikeres üzleti navigálást? Melyek azok a szakmai területek, amelyek kiemelt jelentőséggel bírnak és üzleti eredményekre gyakorolt hatásukat tekintve akár hosszú távon is megerősödhetnek? Mire számíthatnak azok a vezetők, akik éppen karrier váltást fontolgattak vagy most vesztették el az állásukat? Mit tehetnek a jelenlegi helyzetben annak érdekében, hogy mielőbb megtalálják a számukra legalkalmasabb feladatokat és céges kultúrát?
Többek között ezekről a kérdésekről beszélgetünk cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judittal, a Boyden Executive Search magyarországi Partner-ével, a Boyden Globális Fogyasztói és Kereskedelmi Csapatának tanácsadójával.
- A váratlan üzleti kihívások megfelelő kezelése a vezetői ismeretek és képességek szempontjából jól ismert feladatkör. Vezetői tanácsadóként, hogy látod, milyen tanulságokkal szolgálhat a COVID-19 globális terjedése kapcsán kialakult helyzet a felsővezetőkkel kapcsolatos elvárások tekintetében?
Bár tanulságokról valószínűleg még korai lenne beszélni, de abban biztosak lehetünk, hogy a most megélt időszak a vezetőkkel kapcsolatos elvárások tekintetében sem fog nyomtalanul elmúlni – legyen szó ideálisnak tartott vezetői profilról, egyéni karrier tervekről, fejlesztési irányokról vagy akár szélesebb körű organizációs megfontolásokról. Sőt, én kifejezetten azt gondolom, hogy ez a helyzet egy új típusú vezető megjelenését is maga után vonhatja.
Általánosságban elmondható, hogy a váratlan szituációk kezelése, a komplex helyzetekben való eligazodás képessége, a hatékony döntéshozatal, a kitartás, mások bevonása és az involváló kommunikáció mind- mind olyan képességek, amelyeknek vezetőként meg kell felelnünk. Üzleti eredményeinket, cégünk reputációját, kollegáink biztonságát veszélyeztető speciális helyzetekre a legtöbb cég igyekszik proaktívan felkészülni. A válságtervek tökéletes implementálása alap elvárás a vezetőkkel kapcsolatban, sőt gyakran felmerülő interjú téma a felsővezetői keresések és kiválasztások során is.
Legtöbbünk cégének van hivatalosan elfogadott válság terve – tudjuk, hogy hogyan definiáljuk a válságot, szükség esetén kik alkotják a válság stábunkat, melyek a válság kezelés lépései, kit kell tájékoztatni, bevonni, informálni. Nyugodtan dőlünk hátra, embereink tréningelve vannak, nekünk pedig a file-jaink között lementve megvan a jóváhagyott tervünk, kontakt nevekkel, feladatkörökkel, sőt akár előre elkészített kommunikációs üzenetekkel is.
Viszont a mostani helyzet más. A vírus okozta egészségügyi és humanitárius helyzet olyan nagyfokú kiszámíthatatlansággal jelent meg mindennapjainkban és az üzleti életünkben egyaránt, amihez még hasonlóval sem találkoztunk. Az elmúlt hetek történései alapján azt gondolom, hogy a veszély időben történő észlelése volt a legnagyobb kihívás. Az idő tényező, a megfelelő sebesség és az agilitás, amellyel a szervezetek reagáltak, profitban és dolgozói elkötelezettségben egyaránt mérhető.
Természetesen az ismeretlenség és bizonytalanság által meghatározott környezetben felismerni a válság tényét, megbecsülni a válság esetleges hatásait, felvállalni a döntésünkkel járó üzleti kockázatot vagy akár veszteséget, valljuk be, nem könnyű. Különösen akkor nem, amikor vezetőként a befektetői elvárásoknak megfelelve, az üzleti eredmények maximalizálása a legfontosabb mérőszámunk békeidőben. Utólag persze könnyű okosnak lenni, de úgy gondolom, hogy a helyzetfelismerés és mindezzel együtt a megfelelő mértékek és arányok betartása az, ami vélhetőleg a legnagyobb különbséget jelenthette vezető és vezető között az elmúlt hetek során.
- Hogyan látod, melyek azok a vezetői képességek, amelyek most a fókuszba kerülnek és amelyek segítségével a cégek a körülményekhez képest a lehető leghatékonyabban tudják kezelni a kialakult helyzetet?
Ha a válsághelyzet felismerése megtörtént, akkor jön a bevonás, a tiszta és involváló kommunikáció, kollegáink biztonságérzetének a megteremtése, a csapatok összetartása, a vezetői empátia gyakorlásának a képessége.
Míg rutin szerű vészhelyzetek esetén legfontosabb vezetői érték a tapasztalat, addig a váratlanul kialakuló, ismeretlen és bizonytalan helyzetekben, mint most, az a vezetői karakter kerül előtérbe, aki képes arra, hogy egyetlen cél mögött egységesítse a csapatokat, kialakítsa a limitált információra épülő döntéshozatalt a megfelelő tagok bevonásával és jogkörrel történő felruházásával.
A most formálódó új típusú vezető empatikus, alázatos, de magabiztos; optimista, de realista; irányt szab, de bevon és felhatalmaz. A vezetőknek egy ilyen típusú válság alatt olyan viselkedésmódra és gondolkodásmódra van szükségük, amely megakadályozza őket abban, hogy túlreagáljanak bizonyos fejleményeket, de ugyanakkor megfelelően értékelve azokat, az üzletet stabilizálják, sőt előre tekintsenek. Mindez, ha nem is teljesen új vezetői képességeket, de határozottan és egyértelműen új hangsúlyokat jelent az optimális vezetői profilon belül.
A következő interjúban megbeszéljük, hogy milyen feladatok hárulnak most a vezetői csapatokra és első számú vezetőkre a kommunikáció, a bevonás és a hosszú távú munkavállalói elkötelezettség szempontjából? Hogyan működhet hatékonyan a motiválás, az eredmény orientált kommunikáció távoli csapatokkal, on-line?
Hogyan lehet fenntartani a vezető láthatóságot és befolyást a cégen belül és kívül a jelenleg rendelkezésre álló korlátozott interakciós lehetőségekkel?
Kapcsolódó cikkeink
Uniós bíróság: a biztosítóknak vissza kell téríteniük a koronavírus-járvány miatt lemondott szervezett utazások árát
A csődbe ment utazási irodák biztosítóinak vissza kell téríteniük azoknak…
Tovább olvasom >COFACE 2023-as CEE TOP 500 lista: Ismét dobogós a Mol
Bár a koronavírus-járvány negatív hatásaiból kilábaltak a cégek, az év…
Tovább olvasom >Nagy István: ha kell, a kormány nemzeti hatáskörben tiltja meg az ukrán gabonatermékek behozatalát
A kormány megvédi a magyar gazdákat, és ha kell, szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >Manpower: javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések
Javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések, a belföldi munkáltatók…
Tovább olvasom >