Ismeretlen vizeken – A vezetői szerénységről és empátiáról

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 04. 23. 17:39

Milyen hatással van a járványügyi helyzet és az ennek kapcsán kialakult gazdasági környezet a felsővezetőkkel kapcsolatos elvárásokra? Melyek azok a vezetői jellemzők, amelyek most felértékelődnek és leginkább segíthetik a válságban történő sikeres üzleti navigálást? Melyek azok a szakmai területek, amelyek kiemelt jelentőséggel bírnak és üzleti eredményekre gyakorolt hatásukat tekintve akár hosszú távon is megerősödhetnek? Mire számíthatnak azok a vezetők, akik éppen karrier váltást fontolgattak vagy most vesztették el az állásukat? Mit tehetnek a jelenlegi helyzetben annak érdekében, hogy mielőbb megtalálják a számukra legalkalmasabb feladatokat és céges kultúrát?

Véleményed szerint mi jelentheti most a speciális kihívást a vezetőknek és a vezetői csapatoknak a kommunikáció, a bevonás szempontjából?

Már sokan és sokat beszéltek a home office-on lévő csapatagokkal való kommunikáció nehézségeiről, a fizikai jelenlét hiányából fakadó kihívásokról, a technikai eszközökről és a digitális képességekről… Elismerve a jelentőségét ezeknek a tényezőknek, én most egy más szempontból közelíteném meg a vezetői kihívások témakörét. Hogyan működhetünk hiteles vezetőként egy információ hiányos környezetben? Erről talán még kevesebbet volt szó, de hosszú távon jelentős tanulságokkal bírhat.

Szalóky Tóth Judit, Partner, Boyden

Vezetőként természetesen mindannyian tisztában vagyunk a rendszeres és transzparens kommunikáció jelentőségével. Azt is tudjuk, hogy krízis helyzetben ez még fontosabb. Néhány hete még tökéletes adatokkal, megbízható tényekkel és tiszta tervekkel álltunk ki kollegáink elé.

A meghasonlást most az okozhatja, hogy a gyorsan változó és bizonytalan környezetben számos olyan kérdést kapunk, amire egyszerűen nem tudjuk a választ. Azt gondolom, hogy a bizalmi légkör alapja most az, ha őszintén elmondjuk, hogy mi az, amit tudunk és mi az, amit nem. Mit teszünk és várhatóan mikor térünk vissza a témára. Nem terjesztünk spekulációkat, de nem is várunk addig a tájékoztatással, amikor már minden részlet 100%-ig és tökéletesen kikristályosodott, mert nem tudhatjuk, hogy az még meddig tarthat.

Bevallani azt, amit nem tudunk, nem a vezetői erőtlenség vagy bizonytalanság jele, sokkal inkább a belső erőé és magabiztosságé. Ha tisztában vagyunk saját magunk vagy a lehetőségeink korlátaival, ha elismerjük és felhatalmazzuk azokat, akik a tudásuk és tapasztalatuk révén hozzájárulhatnak a megoldáshoz, az minket, mint vezetőt is erősebbé tesz.

Mi az a vezetői képesség, amire most különösen szükségünk van a csapat összetartása és a munka megszervezése szempontjából?

Több mindent lehetne említeni, de gondolatébresztőként én most a vezetői empátiát emelném ki. Empatikus vezetőként most még több időt kell szánnunk mások meghallgatására, hogy tudjuk mi foglalkoztatja, esetenként mi aggasztja kollegáinkat.

Sokak élete változott meg gyökeresen egyik napról a másikra. Ki jobban, ki kevésbé, de azért általánosságban elmondható, hogy mindenki aggódik maga és családtagja egészségéért, az anyagi biztonsága, esetleg a karrierje vagy állása miatt. Matek tanárok lettünk kicsi gyerekek mellett, élelmiszer beszerzők 12 óra után, szakácsok naponta háromszor. Ellátjuk az öreg szülőket és persze igyekszünk mozogni, értelmesen kikapcsolódni, hogy megőrizzük testi-lelki egészségünket is.

El kell fogadni, hogy ez nagyon nagy terhet ró mindannyiunkra. Kollegáinknak is nagyobb rugalmasságra van szüksége ahhoz, hogy mindez működjön, így a meghallgatáson és az elérhetőségen túl, a belátás gyakorlásának a képessége is különös jelentőséggel bír.

Bár vannak kötelező programok, meetingek, amikor mindenkinek elérhetőnek kell lennie annak érdekében, hogy a munka haladjon, de empatikus vezetőként minden eddiginél jobban kell gyakorolnunk a beleérzést, a megértést és a rugalmasságot, ez utóbbit akár a saját időtervünket is módosítva, alárendelve a csapat érdekében.

Következő részben: Mit tudsz tanácsolni azoknak, akik éppen karrier váltást fontolgattak vagy sajnálatos módon most veszítették el az állásukat? Mit tehetnek a jelenlegi helyzetben annak érdekében, hogy mielőbb megtalálják a maguk számára legalkalmasabb vezetői feladatot és céges kultúrát?

Kapcsolódó cikkeink