Magazin: Irtó jó szezont zártak a gyártók
A rovarirtók piacát jelentős mértékben befolyásolja az időjárás, amely a tavalyi évben a korán beköszöntő és sokáig kitartó nyárral a gyártóknak kedvezett. Eladási csatornák tekintetében továbbra is a hiper- és szupermarketek állnak az első helyen, a kiszerelések közül pedig főként az aeroszolokat preferálják a fogyasztók. Leginkább a darazsakkal gyűlik meg az emberek baja, de a poloskák és a harlekinkaticák ellen zajló harc szintén folyamatos innovációkra motiválja a cégeket.
A rovarirtó és rovarriasztó szerek összforgalma 2018-ban a Nielsen piackutató cég által mért csatornákon több mint 5,68 milliárd forintot tett ki. Ez 37%-os növekedés a 2017-es adatokhoz képest. Az eladott darabszám is nőtt, de kisebb mértékben, mint a forgalmi értékek. Az év első hónapjainak eladásai elmaradtak a korábbi évek átlagától, de áprilistól robbanásszerűen érkezett a meleg, aztán pedig a nyár is elhúzódott, ami az átlagosnál jobb szezont eredményezett.
– A Bábolna Bio minden termékcsoportban jelentősen tudta növelni bevételeit 2017-hez képest. Mivel szezonális termékekről van szó, nagyon sok tényező befolyásolja ezt a piacot, de az egyik legfontosabb az időjárás. Az utóbbi pár évben azt tapasztaljuk, hogy elég nagy kilengések vannak az időjárásban. Van, hogy március első napjaiban már itt az igazi tavasz, és az is előfordulhat, hogy október végén az elhúzódó meleg miatt a kertek tele vannak darázzsal, a lakóépületek és környékük pedig például mezei poloskával. Hazai gyártóként ezekhez a kilengésekhez kell minél jobban alkalmazkodnunk, mind a gyártásban, mind a termékek elérhetőségének biztosításában – emeli ki Bajomi Gergely, a Bábolna Bio Kft. értékesítési vezetője.
A Brands and More Hungary Kft. Zig-Zag rovarirtó és rovarriasztó termékcsaládja a kezdeti sikerek után továbbra is növekedést mutat.
– 2018-ban közel megduplázódott a forgalmunk, ami két tényezőre vezethető vissza: több új üzletláncba is sikerült a termékcsaládot belistázni, valamint az is közre játszott, hogy a szezon kellően kiegyensúlyozott volt. Nagyobb áradások nem voltak, illetve az országos szúnyoggyérítési program mértéke a megelőző évhez képest, számottevően nem nőtt – tájékoztat Tóth Levente, a Brands and More Hungary Kft. marketing- és termékmenedzsere.
Kormanik Barbara, a Caola Zrt. pénzügyi igazgatója szintén úgy látja, hogy a 2018-as év időjárási viszonyai kedvezően hatottak a rovarirtó és rovarriasztó szerek kategóriájára. Elmondása szerint minden termékük forgalma jelentősen növekedett az előző évhez képest, különösen a Rovatoxx darázsirtó aerosol és a Rovatoxx Extra porzószer ért el kimagasló eredményeket.
Toronymagasan vezet az aeroszol
A Brands and More Hungary Kft. esetében változatlanul a hiper- és szupermarketekben történik az értékesítések döntő többsége, azonban folyamatos növekedést tapasztalnak az alternatív eladási csatornák, mint például a szaküzletek és a barkácsboltok körében is.
– A 2018-as év legkeresettebb termékei az aeroszolos darázsirtóink voltak. A fogyások alapján magasan a 600 ml-es volt a befutó, ebből úgy véljük fontos az ár-érték arány a mai tudatos vásárlók számára. Az árakciók ugyan látványos volumenváltozást nem eredményeznek az értékesítésben, azonban hatásuk kimutatható – tudjuk meg Tóth Leventétől.
Bajomi Gergely úgy látja, továbbra is a drogéria kategória a legerősebb ezen a piacon, de kis mértékben a diszkont és a független partnerek is erősödtek.
– A terméktípusokat általában 5 nagy csoportra szoktuk osztani: mászórovar-irtók, repülőrovar-irtók, molyirtók, elektromos készülékek és utántöltők, valamint a testre fújható termékek. A kiszereléseket tekintve toronymagasan az aeroszolok a legnépszerűbbek. A teljes piacon az aeroszolok adják az összforgalom közel felét. A csapdák forgalma is évről évre nő, ha erős a szúnyogszezon, akkor az elektromos készülékek és utántöltők forgalma is jelentős – jelzi a Bábolna Bio Kft. értékesítési vezetője. Hozzáteszi: az utóbbi időben azt látják ebben a szegmensben, hogy a drágább, prémiumtermékek forgalma nőtt jelentősebben. Mindemellett az árakció és egy megfelelő kihelyezés is nagymértékben befolyásolhatja az eladást.
Letisztultság, természetesség
Bajomi Gergely szerint főleg a rovarriasztó termékeknél figyelhető meg egyfajta letisztulás a megjelenésben. Az erőt sugárzó dizájn helyett megjelenik egy inkább kozmetikumokra hasonlító forma. Ezenfelül egyre több vásárló részesíti előnyben a természetes hatóanyagokat és az irtószermentes megoldásokat.
– Az idei évben a teljes szúnyog- és kullancsriasztó palettánkat megújítjuk. Mindegyik termékünk új csomagolást kap, követve a dizájntrendeket. Újdonság a kifejezetten gyermekek részére kifejlesztett Junior szúnyog- és kullancsriasztó pumpás termék, amely már 6 hónapos kortól alkalmazható. 2019-re megújítottuk Protect elektromos szúnyogirtó termékcsaládot, a lapkákkal kapható kombinált készülékünk folyadékkal is használható. Az egyre nagyobb darázsproblémára a 2019-ben megjelenő extra nagy méretű, 750 milliliteres darázsirtó aeroszolunk fog megoldást jelenteni. Mindemellett az idei évtől már széles körben megvásárolható két természetes alapanyagú termékünk, a Protect Natural vakondriasztó golyó és a Protect Natural pumpás nyestriasztó is – avat be Bajomi Gergely.
A Brands and More Hungary Kft. szortimentjében a repülő rovarok elleni aeroszolok generálták a tavalyi évben a legnagyobb forgalmat, második legsikeresebb termékeik pedig a mászó rovarok elleni aeroszolok voltak.
– Folyamatosan jönnek újabb és újabb fejlesztésű termékek, egyik legújabb ilyen termékünk az Olaszországban már bevált, szúnyog elleni karkötő, természetes illatanyaggal, amely kint már a gyerekek kedvence lett, ezért igyekszünk itthon is egy ilyen újítást a piacra hozni – ismerteti Tóth Levente. Azt is elárulja, hogy az idei év legnagyobb lehetőségét a poloskák elleni innovatív módszerekben látják, hiszen most is kell számítani egy újabb invázióra.
Terméknépszerűsítés kihelyezésekkel
A Bábolna Bio Kft.-nél 2019-ben kiemelten foglalkoznak a termékek minél szélesebb körben történő megismertetésével, illetve törekednek minél több vevő számára elérhetővé tenni azokat.
– Az idén minden eddiginél nagyobb POS- és POP-anyagokkal készülünk a szezonra. Az árakciókat és a kihelyezéseket folyamatosan támogatjuk figyelemfelkeltő táblákkal, plakátokkal. A már meglévő display-ink mellett lesznek speciális, külön rovarfajra (szúnyog, darázs) készítettek is – mondja Bajomi Gergely.
A Caola Zrt. trade marketing megoldásokkal, köztük másodlagos kihelyezésekkel tervezi támogatni az eladást, illetve a márkaismertség növelését, valamint a folyamatos áruházi promóciókra is nagy hangsúlyt fektet majd. Emellett a marketingkommunikációjukat print és online felületekre is kiterjesztik.
– A ZigZag márkánál továbbra is a BTL-marketing vonalat fogjuk erősíteni, azaz további kihelyezésekkel készülünk a különböző szezonokban, illetve a már jól megszokott újságos megjelenésekkel is tervezünk – jelzi Tóth Levente, a Brands and More Hungary Kft. marketing- és termékmenedzsere.
Kapcsolódó cikkeink
Arcápolás új szintre emelve
Az arcápolás piacán az innovációk soha nem látott ütemben formálják…
Tovább olvasom >A Caola Zrt. az egész országot képes ellátni fertőtlenítő- és tisztítószerekkel
A Caola Zrt. az egész országot képes ellátni fertőtlenítő- és…
Tovább olvasom >Mosogatás: öko módra kapcsolva
Az utóbbi években a fokozódó környezettudatosság és a technológiai innovációk hatására…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >