Intimhigiénia: csak kényelmesen!
Ebben a biztonsági és egyben kényelmi kategóriában a vásárlók többnyire ragaszkodnak a bevált márkákhoz, azonban napjainkban megfigyelhető tendencia, hogy a kedvezőbb ár miatt könnyebben váltanak és próbálnak ki új termékeket.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Az NIQ adatai szerint a teljes menstruációs piac mind értékben, mind volumenben növekedést mutat 2021-ről 2022-re. Az értékbeni növekedéshez az árak megemelkedése jelentősen hozzájárult.
– Az inkontinencia termékek forgalma évek óta két számjegyű növekedést mutat mind értékben, mind mennyiségben. Ennek oka egyfelől az idősödő társadalom, másfelől a TENA Lady márka által folytatott edukáció – avat be Hegedűs Eszter, az Essity Hungary Kft. senior brand managere.
A teljes intimhigiéniai piac közel fele a drogériákban realizálódik. Ez az értékesítési csatorna meghatározó pozícióját az elmúlt időszakban még tovább tudta erősíteni. Enyhe növekedés tapasztalható az online vásárlások terén is, de a személyes vásárlás még mindig jóval kedveltebb ebben a kategóriában.
– A legnagyobb kihívás jelenleg a profitabilitás fenntartása. Az energia- és az alapanyagárak emelkedése egy inflálódó környezetet eredményez, ahol óriási erőfeszítés a vevők megtartása, ugyanakkor lehetőség is egyben a más márkáktól elpártoló fogyasztók megszerzésére – teszi hozzá Hegedűs Eszter.
Fejlesztések a kényelem jegyében
Az Essity Hungary Kft. Libresse márkájának forgalma és piaci pozíciója is erősödött 2022-ben, szinte minden csatornában a piaci átlag felett tudott nőni.
A TENA Lady szintén piac felett nőtt mind értékben, mind mennyiségben. Az edukációs kampánynak köszönhetően egyre inkább a megfelelő termékeket használják a fogyasztók.
– A Libresse esetében a kiváló marketingkommunikáció is hozzájárult ahhoz, hogy még tovább erősítsük pozícióinkat. Egészségügyi betét terén az éjszakai szegmensre helyeztünk nagy fókuszt, termékeink megújultak, valamint a kommunikációs hangsúly is az éjszakai használaton van, ennek köszönhetően kiemelkedő növekedést tudtunk elérni. Tisztasági betét kategóriában a piac nagy részét kitevő nedvszívó szegmensben erősítettük a jelenlétünket új termékekkel, illetve kommunikációval – vázolja Kowalska Izabella, az Essity Hungary Kft. category managere.
Az idei évben az egészégügyi betéteket követően a Libresse nedvszívó tisztasági betétek is megújulnak. Ugyanazt az adaptív, Cour-V technológiát kapják meg, mint az egészségügyi betétek. Az újítás lényege, hogy a betét sokkal jobban idomul a használója testéhez, így kényelmesebb és biztonságosabb, mint az elődje, továbbá a tisztasági betétek nagy része szagsemlegesítő tulajdonsággal is fog rendelkezni.
A TENA Lady inkontinencia termékek csomagolása ugyancsak megújul, amivel a vállalat célja, hogy még jobban segítse a fogyasztók számára a tájékozódást, az eligazodást a termékek között.
Fontos a hűség, de még inkább az ár
Megfigyelhető, hogy az infláció minden fogyasztóra hatással volt, jövedelmi szinttől függetlenül. Mivel ebben a kategóriában a termék teljesítménye kiemelten fontos, ezért a vásárlók márka- és termékhűek. Ragaszkodnak a jól bevált, megfelelő védelmet, kényelmet biztosító termékekhez.
Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy egyre több vásárló vált nagyobb kiszerelésre. Az emberek hajlandóak egyszerre több pénzt is kiadni, ha az darabárban jobban megéri.
– Azt látjuk, hogy vásárlóink promócióérzékenyebbek lettek, jobban figyelnek az akciókra és a már jól megszokott terméket igyekeznek promócióban megvásárolni. A maximális biztonság és közben a kényelem biztosítását várják el, miközben egyre többük számára fontos a fenntarthatóság, illetve az is, hogy a termék illatanyaggal vagy éppen illatmentes verzióban is rendelkezésre álljon – jelzi Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.
Fenntarthatósági célok
A Procter&Gamble kínálatában az Always Ultra betétek töretlen népszerűségnek örvendenek, ahogy a higiéniában kompromisszumot nem kötők között a Tampax tamponok tarolnak.
– Növekvő nyitottságot látunk az applikátoros tamponok irányába, azok higiéniai előnyei számos fogyasztó számára jelentenek könnyebbséget, ha maximális higiéniai védelemre vágynak. Az enyhébb napokon pedig a Naturella betétcsaládot, a Discreet vagy az Always tisztasági betéteit választják – ismerteti Krubl Yvette.
A Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere azt is elárulja, hogy a könnyebb eligazodás érdekében új ikonrendszert vezettek be a csomagolásokon. Fontos, hogy a hölgyek megtalálják a nekik leginkább megfelelő terméket, ne kelljen kompromisszumot kötniük a teljesítmény tekintetében, és egyben felelős, fenntartható döntést is hozhassanak. Újdonságuk a maximális biztonságot nyújtó Always éjszakai betét, melynek értékesítése dinamikusan növekszik.
– A Tampax műanyagmentes verziója, valamint az Always termékek papírdobozos csomagolása is minden elemében fenntarthatóbb a korábbi változathoz képest. Kívül és belül is megújult a Naturella termékcsaládunk is, mely új magot kapott, a bőrrel érintkező felületek még inkább bőrbarátak lettek, és tisztán tartják a bőrt – zárja gondolatait a vállalati kommunikációs menedzser.//
Dominál a gyártói, de erősödik a saját márka
Az egészségügyi betét, a tisztasági betét és a tampon együttes piaca az NIQ (korábban NielsenIQ) kiskereskedelmi indexe szerint 2022. március és 2023. február között az előző, azonos időszakhoz viszonyítva 20%-os emelkedéssel meghaladta a 24 milliárd forintos forgalmat.
Ami az értékesítési csatornákat illeti, a drogériák dominálnak a piacon. A felsorolt női higiéniai kategóriák egy közös jellemzője, hogy mindegyikéből a drogériákban fogyott a legtöbb, valamint a legnagyobb értékbeli eladás is itt figyelhető meg. A kategórián belül egészségügyi betétekre költöttek a fogyasztók a legtöbbet, hiszen az értékbeli eladások 47%-át teszik ki. A tampon és a tisztasági betét értékbeli részesedése közel megegyezik, előbbi 28, utóbbi 25%-ot hasít ki a teljes piacból.
A trendek továbbá azt mutatják, hogy egyre inkább a nagyobb – darabárban gazdaságosabb – kiszerelések felé tolódik a piac. Mind a tampon, mind a tisztasági betét esetében a többdarabos csomagok nőnek a legdinamikusabban. Ez nem meglepő, hiszen az infláció a vegyiáru-kategóriákat sem kerüli el, így a női intimhigiéniai termékek piacán is jelentős drágulás figyelhető meg. A három kategória közül a legmagasabb árszínvonallal a tampon rendelkezik, amelynek az átlagos árszínvonala az előző időszakhoz képest 25%-kal nőtt. Az egészségügyi betét árszínvonala 22%-kal emelkedett, miközben a legolcsóbbnak számító tisztasági betétek árszínvonala 20%-kal növekedett.
Egészségügyi betét
A legnagyobb bevételt az egészségügyi betét generálta – több mint 11 milliárd forintos forgalmat ért el – a korábbi periódushoz képest, 20%-kal növekedve értékben. A kategória mennyiségi eladása azonban stagnált. A vizsgált 12 hónapban a fogyasztók leginkább a gyártói márkás termékeket vásárolták, értékbeli piaci részesedésük ugyanis 88%-os. A saját márkás termékek azonban dinamikusabban növekedtek, mint a gyártói márkás termékek. Értékben 32, mennyiségben 7%-kal fogyott több saját márkás egészségügyi betét, mint egy évvel korábban.
Tampon
Az NIQ által mért második legnagyobb női higiéniás kategória a tampon, melynek az értékbeli eladása meghaladta a 6 milliárd forintot 2022. március és 2023. február között. Az ezt megelőző 12 hónaphoz viszonyítva ez 22%-os forgalombővülést jelent. Mennyiségben azonban alacsonyabb fokú a növekedés mértéke, mindössze 2%. A tamponok esetén is előnyben részesítik a fogyasztók a gyártói márkás termékeket, melyek értékben a piac 87%-át teszik ki. Hasonlóan az egészségügyi betét kategóriához, mennyiségben itt is a saját márkás termékek növekedése a dinamikusabb. A saját márkás termékek 5%-kal, míg a gyártói márkás termékek 1%-kal bővültek mennyiségben az előző azonos időszakhoz viszonyítva.
Tisztasági betét
A tisztasági betét esetében értékben 18, mennyiségben 2%-kal bővült a piac az elmúlt évben. A növekedésnek köszönhetően az éves piac már meghaladta a 6 milliárd forintot a 2022. március és 2023. február közötti időszakban. A három női higiéniás kategória közül itt a legalacsonyabb a gyártói márkás termékek részesedése, értékben a piac 78%-át teszik ki. Ahogy a többi kategóriánál, a növekedési ütem itt is a saját márkás termékek esetében erőteljesebb, hiszen értékben 30%-os növekedés figyelhető meg, míg a gyártói márkás termékek esetében 15%-os emelkedés történt. Mennyiségben is hasonló a helyzet, a saját márkás termékek 5%-os bővüléséhez képest a gyártói márkák mindössze 1%-kal gyarapodtak az előző év ugyanezen időszakához képest. //
Kapcsolódó cikkeink
Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >NIQ: Nem hátba veregetésre, mentorfigurákra van szüksége a fiataloknak
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >