Intenzív árakciókkal közeledik a virsliszezon
Tavaly decemberben a virsli átlagára még éppen 1000 Ft/kg alatt volt – idén valószínűleg, tekintettel az év közbeni áremelkedésekre, túllépi ezt. Ugyanakkor az átlagérték mögött nagyon széles ársáv húzódik,
néhány száz forinttól a több ezerig. A piac meghatározó gyártói egyrészről intenzívebb akciós politikára kényszerülnek, másrészről viszont – ezt ellensúlyozandó – folyamatosan fejlesztenek a prémiumkategóriában.
A virsli továbbra sem vesztett népszerűségéből, tavaly mind értékben, mind mennyiségben növekedni tudott. A 2011-es év végi szezon novemberről decemberre mennyiségben 52, míg értékben 40 százalék pluszt hozott a Nielsen adatai szerint az eladásokban, tájékoztatta lapunkat Grabant Boglárka, a Sága Foods Zrt. marketing- és trade marketing vezetője, aki így folytatta:
– A virsliszegmens átlagára 2011 decemberében 989 Ft/kg volt, mely az előző év ugyanezen időszakához képest 5,2 százalékkal magasabb árszintet jelentett. Az év végén mind a promóciós, mind a standard virslitermékek ára nagyon széles sávban mozgott, pár száz forinttól a kilónkénti több ezer forintig válogathattak
a fogyasztók.
Megállíthatatlan árak
A húskészítmények fogyasztói árainak emelkedése az év eddig eltelt szakaszában 2011-hez képest mintegy 7,83 százalék volt, 2008-hoz képest pedig mintegy 14,1 százalék, tudjuk meg Szántó Zoltántól, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzserétől, aki szerint ez a trend folytatódik:
– A takarmány árának megugrása, illetve az ennek következményeként várható drasztikus sertésár-emelkedés, valamint az ágazatban kialakult súlyos helyzet miatt bejelentett áremelések következtében
a fogyasztói árak jelentős növekedésére lehet számítani az év hátralévő részében. Az árak emelkedése és a reálbérek csökkenése eredményeként vélhetően egyre inkább az olcsó termékek irányába tolódik el a kereslet.
– Az értékesítési oldalon ezek az áremelkedések csak részben, és jelentős késéssel érvényesíthetők, ezért sok gyártó belekényszerült az alapanyag- és gyártástechnológiai változtatásokba, a termék minőségének rontásába. Cégünk viszont elutasítja ezt a gyakorlatot, mert kizárólag olyan terméket állítunk elő, amely megfelel saját, nagyon szigorú minőségi standardjainknak, és tudjuk, hogy az egészségtudatos fogyasztóink ezért tartanak ki termékeink mellett – szögezi le Jens Hillebrand, a Zimbo Perbál Kft. délkelet-európai régiójának menedzsere.
– A minőség már az alapanyagoknál kezdődik. A teljes gyártási folyamat során a legszigorúbb minőségirányítási rendszereket alkalmazzuk, hogy a végtermék kiemelkedjen az átlagos termékek sorából.
Agresszívebb lett az akciós politika
Alapanyagokat tekintve a termékkör mintegy 60 százaléka baromfi alapú készítmény. A virslikategóriára ugyanaz jellemző, mint
a teljes piacra; a saját márkás termékek közel egyharmados részesedést hasítanak ki a szegmensből. Jelenleg tehát még mindig a piac közel 70 százalékát a márkázott virslik teszik ki.
– Nem a nehéz piaci helyzet dacára, hanem pont emiatt a gyártóknak sokkal inkább ismerniük kell a piacot és a fogyasztókat, a versenybe maradás érdekében termékeiket folyamatosan az igényeknek megfelelően kell fejleszteniük, alakítaniuk – mondja Grabant Boglárka a Sága részéről. – A virslikategóriában a minőség felé fordulás, az újdonságok kipróbálására való hajlandóság egyre inkább jellemzi a fogyasztókat, így az alaptermékek mellett mindig ott a kihívás egy új termék, vagy akár csak egy új ízvariáns kifejlesztésére.
A 2011-es és 2012. első félévi Nielsen-adatok összehasonlításában, az értékesítési csatornák fontosságában átrendeződés látszik: a diszkonthálózatok növelik fontosságukat.
– Már a megelőző években is tapasztalható volt, hogy az akciók fontossága felértékelődött, sokan vásárlásaikat kifejezetten az akciókra összpontosítva szervezik meg és bonyolítják le. A forgalmi elmaradások miatt mind
a kereskedők, mind a gyártók részéről agresszívebb akciós politika jellemezte az elmúlt időszakot – teszi hozzá Szántó Zoltán.
Meglepetést tartogat az év végére a Sága
Az árpromóciók „mindenek fölötti” hatását a fogyasztókra a Ságánál is érzékelik.
De Grabant Boglárka kiemeli: emellett ma már a termékminőség is kiemelkedő jelentőséggel bír a vásárlói döntések során. A fogyasztók nem csupán olcsó árakról, sokkal inkább
a megfelelő ár-érték arányról beszélnek.
– Az árakciók és az összecsomagolások népszerűsége az év végén továbbra is meghatározó lesz – beszél várakozásairól a marketingvezető. – Ugyanakkor idén a tavalyihoz képest magasabb akciós árakra számítunk, ez az emelés azonban semmiképpen sem tudja majd kompenzálni a gyártókat sújtó erőteljes alapanyagár-emelkedéseket. A Sága piacvezető virsligyártóként folyamatosan arra törekszik, hogy mind termékeit, mind pedig azok árait úgy alakítsa, hogy a fogyasztók igényeinek széles skálájára választ tudjon adni.
A cég az idei év végén is főként a 12 éve töretlen sikerű Füstli termékcsalád tagjaira összpontosít, mindemellett az év végére meglepetést is tartogat.
A szezon marketingtámogatása hasonló lesz a tavalyi évhez. Erőteljesen koncentrálnak a bolti jelenlétre, a megjelenés minőségére és
a szokásos árakciókon felül egyedi aktivitásokkal is készülnek.
Láncspecifikus árakciók a Pick Szegedtől
A Pick Szeged Zrt. a virslitermékek piacán továbbra is a minőségi virsli kategóriájában versenyez. Értékesítésében a prémium juhbeles-kategóriában a Pick Békebeli roppanós virslire fokuszál, a műbeles szegmensben a Pick tartós beles és Pick vákuumcsomagolt műbeles virsliket, míg a hámozott virslik közül a Pick Virsli 180 g-os és Frankfurter 180 g-os termékeket kínálja partnereinek.
Az olcsóbb, elsősorban baromfi alapú virslik iránti keresletnövekedés miatt a 2010-es évben Família márka alatt egy olcsóbb, baromfi alapú terméket vezettek be Família baromfivirsli néven, amellyel kifejezetten az árérzékeny vásárlókat célozták meg. A termék értékesítése elsősorban a területi értékesítési vonalon történik, marketingtámogatást nem kap. A 280 g-os kiszerelésű termék kedvező ár-minőség aránya miatt pozitív fogadtatásra talált mind a kereskedők, mind a fogyasztók körében.
– A Pick Szeged Zrt.-nél inkább intenzívebb akciós aktivitással próbáljuk meg a fogyasztókat elérni, illetve vásárlásra csábítani.
A virsliértékesítés támogatásaként, hasonlóan a megelőző évekhez, láncspecifikus
árakciókat szervezünk, a hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve – beszél
a várható aktivitásokról Szántó Zoltán.
Különlegességet dob piacra a ZIMBO
A ZIMBO prémium minőségű virslijei a magasabb árkategóriában helyezkednek el.
– Az idei év általános piaccsökkenést hozott az élelmiszerszegmens egészében, így túlzás lenne a minőségi termékek forgalmának robbanásszerű növekedést prognosztizálni. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a prémiumtermékek piaca viszonylag kiegyenlített, és az új fejlesztésű termékeinktől jelentős forgalmi növekedést várunk – mondja Jens Hillebrand.
A cég fejlesztőcsapata több innovációs lehetőséget is vizsgál. Például: még magasabb hústartalom, allergénmentes összetevők, természetes, tiszta ízek és különleges, egyedi fűszerezés. Nagy hangsúlyt fektetnek a termékhez kapcsolódó szolgáltatások – így a minél kényelmesebb, visszazárható és aromamegőrző csomagolások – fejlesztésére is, hogy
a fogyasztóik a lehető legfrissebb és legjobb minőségű terméket kapják.
– Az idei évben indítjuk el partnereink és ügyfeleink részére szóló hírlevelünket, amelyben közvetlen információkkal és aktualitásokkal szolgálunk termékeinkről és cégünkről – mond egy másik példát a régióvezető. – Az idei virsliszezonra pedig ismét különleges, új ízesítésű termékekkel igyekszünk kedveskedni hűséges fogyasztóinknak.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >