Intenzív árakciókkal közeledik a virsliszezon

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 11. 09. 01:22

Tavaly decemberben a virsli átlagára még éppen 1000 Ft/kg alatt volt – idén valószínűleg, tekintettel az év közbeni áremelkedésekre, túllépi ezt. Ugyanak­­kor az átlagérték mögött nagyon széles ársáv húzódik,
néhány száz forinttól a több ezerig. A piac meghatározó gyártói egyrészről intenzívebb akciós politikára kényszerülnek, másrészről viszont – ezt ellensúlyozandó – folyamatosan fejlesztenek a prémiumkategóriában.

A virsli továbbra sem vesztett népszerűségéből, tavaly mind értékben, mind mennyiségben növekedni tudott. A 2011-es év végi szezon novemberről decemberre mennyiségben 52, míg értékben 40 százalék pluszt hozott a Nielsen adatai szerint az eladásokban, tájékoztatta lapunkat Grabant Boglárka, a Sága Foods Zrt. marketing- és trade marketing vezetője, aki így folytatta:

– A virsliszegmens átlagára 2011 decemberében 989 Ft/kg volt, mely az előző év ugyanezen időszakához képest 5,2 százalékkal magasabb árszintet jelentett. Az év végén mind a promóciós, mind a standard virslitermékek ára nagyon széles sávban mozgott, pár száz forinttól a kilónkénti több ezer forintig válogathattak
a fogyasztók.

Megállíthatatlan árak

A húskészítmények fogyasztói árainak emelkedése az év eddig eltelt szakaszában 2011-hez képest mintegy 7,83 százalék volt, 2008-hoz képest pedig mintegy 14,1 százalék, tudjuk meg Szántó Zoltántól, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzserétől, aki szerint ez a trend folytatódik:

– A takarmány árának megugrása, illetve az ennek következményeként várható drasztikus sertésár-emelkedés, valamint az ágazatban kialakult súlyos helyzet miatt bejelentett áremelések következtében
a fogyasztói árak jelentős növekedésére lehet számítani az év hátralévő részében. Az árak emelkedése és a reálbérek csökkenése eredményeként vélhetően egyre inkább az olcsó termékek irányába tolódik el a kereslet.

– Az értékesítési oldalon ezek az áremelkedések csak részben, és jelentős késéssel érvényesíthetők, ezért sok gyártó belekényszerült az alapanyag- és gyártástechnológiai változtatásokba, a termék minőségének rontásába. Cégünk viszont elutasítja ezt a gyakorlatot, mert kizárólag olyan terméket állítunk elő, amely megfelel saját, nagyon szigorú minőségi standardjainknak, és tudjuk, hogy az egészségtudatos fogyasztóink ezért tartanak ki termékeink mellett – szögezi le Jens Hillebrand, a Zimbo Perbál Kft. délkelet-európai régiójának menedzsere.
– A minőség már az alapanyagoknál kezdődik. A teljes gyártási folyamat során a legszigorúbb minőségirányítási rendszereket alkalmazzuk, hogy a végtermék kiemelkedjen az átlagos termékek sorából.

Agresszívebb lett az akciós politika

Alapanyagokat tekintve a termékkör mintegy 60 százaléka baromfi alapú készítmény. A virslikategóriára ugyanaz jellemző, mint
a teljes piacra; a saját márkás termékek közel egyharmados részesedést hasítanak ki a szegmensből. Jelenleg tehát még mindig a piac közel 70 százalékát a márkázott virslik teszik ki.

– Nem a nehéz piaci helyzet dacára, hanem pont emiatt a gyártóknak sokkal inkább ismerniük kell a piacot és a fogyasztókat, a versenybe maradás érdekében termékeiket folyamatosan az igényeknek megfelelően kell fejleszteniük, alakítaniuk – mondja Grabant Boglárka a Sága részéről. – A virslikategóriában a minőség felé fordulás, az újdonságok kipróbálására való hajlandóság egyre inkább jellemzi a fogyasztókat, így az alaptermékek mellett mindig ott a kihívás egy új termék, vagy akár csak egy új ízvariáns kifejlesztésére.

A 2011-es és 2012. első félévi Nielsen-adatok összehasonlításában, az értékesítési csatornák fontosságában átrendeződés látszik: a diszkonthálózatok növelik fontosságukat.

– Már a megelőző években is tapasztalható volt, hogy az akciók fontossága felértékelődött, sokan vásárlásaikat kifejezetten az akciókra összpontosítva szervezik meg és bonyolítják le. A forgalmi elmaradások miatt mind
a kereskedők, mind a gyártók részéről agresszívebb akciós politika jellemezte az elmúlt időszakot – teszi hozzá Szántó Zoltán.

Meglepetést tartogat az év végére a Sága

Az árpromóciók „mindenek fölötti” hatását a fogyasztókra a Ságánál is érzékelik.
De Grabant Boglárka kiemeli: emellett ma már a termékminőség is kiemelkedő jelentőséggel bír a vásárlói döntések során. A fogyasztók nem csupán olcsó árakról, sokkal inkább
a megfelelő ár-érték arányról beszélnek.

– Az árakciók és az összecsomagolások népszerűsége az év végén továbbra is meghatározó lesz – beszél várakozásairól a marketingvezető. – Ugyanakkor idén a tavalyihoz képest magasabb akciós árakra számítunk, ez az emelés azonban semmiképpen sem tudja majd kompenzálni a gyártókat sújtó erőteljes alapanyagár-emelkedéseket. A Sága piacvezető virsligyártóként folyamatosan arra törekszik, hogy mind termékeit, mind pedig azok árait úgy alakítsa, hogy a fogyasztók igényeinek széles skálájára választ tudjon adni.

A cég az idei év végén is főként a 12 éve töretlen sikerű Füstli termékcsalád tagjaira összpontosít, mindemellett az év végére meglepetést is tartogat.

A szezon marketingtámogatása hasonló lesz a tavalyi évhez. Erőteljesen koncentrálnak a bolti jelenlétre, a megjelenés minőségére és
a szokásos árakciókon felül egyedi aktivitásokkal is készülnek.

Láncspecifikus árakciók a Pick Szegedtől

A Pick Szeged Zrt. a virslitermékek piacán továbbra is a minőségi virsli kategóriájában versenyez. Értékesítésében a prémium juhbeles-kategóriában a Pick Békebeli roppanós virslire fokuszál, a műbeles szegmensben a Pick tartós beles és Pick vákuumcsomagolt műbeles virsliket, míg a hámozott virslik közül a Pick Virsli 180 g-os és Frankfurter 180 g-os termékeket kínálja partnereinek.

Az olcsóbb, elsősorban baromfi alapú virslik iránti keresletnövekedés miatt a 2010-es évben Família márka alatt egy olcsóbb, baromfi alapú terméket vezettek be Família baromfivirsli néven, amellyel kifejezetten az árérzékeny vásárlókat célozták meg. A termék értékesítése elsősorban a területi értékesítési vonalon történik, marketingtámogatást nem kap. A 280 g-os kiszerelésű termék kedvező ár-minőség aránya miatt pozitív fogadtatásra talált mind a kereskedők, mind a fogyasztók körében.

– A Pick Szeged Zrt.-nél inkább intenzívebb akciós aktivitással próbáljuk meg a fogyasztókat elérni, illetve vásárlásra csábítani.
A virsli­értékesítés támogatásaként, hasonlóan a megelőző évekhez, láncspecifikus
árakciókat szervezünk, a hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve – beszél
a várható aktivitásokról Szántó Zoltán.

Különlegességet dob piacra a ZIMBO

A ZIMBO prémium minőségű virslijei a magasabb árkategóriában helyezkednek el.

– Az idei év általános piaccsökkenést hozott az élelmiszerszegmens egészében, így túlzás lenne a minőségi termékek forgalmának robbanásszerű növekedést prognosztizálni. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a prémiumtermékek piaca viszonylag kiegyenlített, és az új fejlesztésű termékeinktől jelentős forgalmi növekedést várunk – mondja Jens Hillebrand.

A cég fejlesztőcsapata több innovációs lehetőséget is vizsgál. Például: még magasabb hústartalom, allergénmentes összetevők, természetes, tiszta ízek és különleges, egyedi fűszerezés. Nagy hangsúlyt fektetnek a termékhez kapcsolódó szolgáltatások – így a minél kényelmesebb, visszazárható és aromamegőrző csomagolások – fejlesztésére is, hogy
a fogyasztóik a lehető legfrissebb és legjobb minőségű terméket kapják.

– Az idei évben indítjuk el partnereink és ügyfeleink részére szóló hírlevelünket, amelyben közvetlen információkkal és aktualitásokkal szolgálunk termékeinkről és cégünkről – mond egy másik példát a régióvezető. – Az idei virsliszezonra pedig ismét különleges, új ízesítésű termékekkel igyekszünk kedveskedni hűséges fogyasztóinknak.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink