Innovációs tér korunk élelmiszer-kínálatával, annak hátterével és az emberekkel, akik mindezt megteremtik
A 79. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakkiállítás és Vásár (OMÉK) idén szeptember 26–29. között a magyar hagyományokban gyökerező, de innovatív tudást felhalmozó vidék kincseit és bővülő lehetőségeit mutatja be.
Ráirányítja figyelmünket az ultramodern irányba tartó agrárium sokszínűségére, gazdagságára, okoseszközeire, az IT-technológiára nyitott, szenvedélyes, fiatalos oldalára. Megismerteti a trendi agrárium nemzetközi térben is érvényesülő, erősödő üzleti életét, az exportban élen járó vállalkozások sikerének kulcsát, a termékfejlesztések csínját-bínját és az innovációhoz nélkülözhetetlen szaktudás megszerzésének és megtartásának know how-ját. Mindezt a 4. ipari forradalom korának eszközrendszerével, magyarságunk zsigereinkbe ivódó értékeinek megbecsülésével, a tudásra éhes, tenni akaró fiatalok lendületével. Ondré Pétert, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatóját kérdeztük az idei OMÉK előkészületeiről, terveikről és az abból fakadó feladatokról.
Miben tér el a 79. OMÉK a korábbiaktól?
– Csaknem két évszázada, a legnagyobb magyarként emlegetett, Széchenyi István gróf kezdeményezésére rendeztek hazánkban először modern értelemben vett mezőgazdasági kiállítást. Az OMÉK alapkoncepcióját megőriztük. A Kárpát-medencei, vidéki magyarság értékeit, munkáját és a magyar élelmiszergyártás kiváló minőségű termékeit mutatjuk be, miközben a termelők, a kereskedők és a fogyasztók közötti kapcsolatépítés fejlesztését, a kereskedelem élénkítését és a piaci információk terjesztését célozzuk. Rohamtempóban változó világunk olyan új kihívások elé állítja az emberiséget, amihez igazodva ösztönöznünk kell az ágazatot segítő technológiai fejlesztések, applikációk és innovációs eszközök alkalmazását, a fejlődésünket szolgáló tudásmegosztást, a precíziós gazdálkodásra való átállást, az élelmiszeripari csúcstechnológiák és csúcsteljesítmények ismertségét és elismertségét.
A Szakmai Nap megtartása két éve jó gondolatnak bizonyult, nagy érdeklődés övezte. Interaktív megoldásokkal indul az idei rendezvény is? Az OMÉK égisze alatt ismét aktiválják a kiállítókat és a szakmát?
– Igen, a kiállítás első napja a kiállítókra és az ágazat fő kérdéseire fókuszál, térben és időben a szakmaiság és a hatékonyság jegyében szerveződik. Előadások, üzletember-találkozók, vezetett hosted-buyer programok kíséretében arra törekszünk, hogy az agrár ágazatból minél több cég döntéshozó beszerzőjét, disztribútorát, a HoReCa-szektor képviselőit lássuk vendégül, főként azokból a célországokból, amelyeket a magyar agrártermékek kiemelt exportpiacaiként tartunk számon. A fennmaradó 3 nap a nagyközönség, a családok és a területen tanuló diákok megszólítását, behívását célozza.
Előtérbe kerülnek az OMÉK-on azok a témák, amelyek a hétköznapokban leginkább foglalkoztatják a közéletet?
– A fenntarthatóság, a fogyasztói tudatosság és a bizalom növelése, az egészséges, GMO-mentes élelmiszerek, az agrárdigitalizáció és az agrárpálya vonzóvá tétele, a magas feldolgozottságú élelmiszerek előállításának és exportálásának kérdése, valamint a bioélelmiszerek, a mentes ételek nem csupán a konferenciák tematikájában, hanem a kiállításon is megjelennek. Emellett a 79. OMÉK számos tekintetben jobban igazodik majd a közönség igényeihez, hiszen újszerűbb, programdúsabb lesz, mint a két évvel ezelőtti – tárgyalásokat folytatunk ez ügyben.
Melyek a fő hívószavak, amelyekkel el akarják érni a célközönséget?
– A kiállítás fókuszába a jó minőségű, egészséges, fenntartható, GMO-mentes élelmiszereket, a professzionalitást, a tudástranszfert, a nemzetköziséget és az innovációt emeljük. Az élelmiszer-innováció témakörét kiemelten kezeljük, a feldolgozóipart és annak alkalmazott technológiáit közelebb hozzuk a nagyközönséghez, ami által a fogyasztói bizalmat is erősíthetjük. Az élelmiszer-ágazat nagyvállalatai olyan technológiai/informatikai megoldásokat és újdonságokat – egyben magas hozzáadott értékű termékeket – állítanak elő, amelyek húzóerőként hatnak az agrárium szereplőire. Ennek megismerése a nagyközönség számára is érdekes és élvezetes lehet.
A 79. OMÉK előkészítésénél az üzleti szféra elérésébe bevonjuk az agrár- és külgazdasági attasékat azért, hogy nemzetközi értelemben véve is meghatározó kiállítássá tegyük az OMÉK-ot. Innovációs pályázatunk meghirdetésével és díjunkkal pedig a magyar élelmiszeripari gyártókat ösztönözzük az innovatív, nemzetközileg is versenyképes termékek előállítására.
A nagyállat- és a gépbemutatók most először vidéki kísérőrendezvényeken valósulnak meg. Mire számíthatnak a Budapestre érkezők?
– Idén az OMÉK előrendezvényeken, május 9–11. között a XXVI. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napokon, Hódmezővásárhelyen, és szeptember 4–8. között a Bábolnai Gazdanapokon túl, természetesen a fővárosból sem maradnak el a közkedvelt látványelemek, hiszen a felnövekő nemzedékben az állattartás és a precíziós géppark iránt Budapesten is felkelthető az érdeklődés.
Ezekkel az elemekkel megismertethető, megszerettethető és jól népszerűsíthető az ágazat. Az OMÉK-ra edukációs programokkal és „Élmény gazdaság” sátorral is készülünk, ahol szórakoztató eszközökkel, élményszerűen, innovatívan mutatjuk be a fiataloknak a modern agrárgazdaságot. Az OMÉK a tudásmegosztás színtereként pedig konferenciákra és workshopokra invitálja a fiatalokat és a szakma képviselőit.
A jövőkutatás az élelmiszeriparban olyan fontos kérdéseket vet fel, mint például a rendelkezésre álló erőforrások (vízkészlet, művelésbe bevonható földterületek) korlátozott száma, a népesség és megtermelhető élelmiszer-mennyiség kérdése (mesterséges hús), vagy éppen a klímaváltozás. Ebből a lépéskényszerből lehet előnyt kovácsolni?
– Az agráriumban egyre több az olyan hivatás, amely nem csupán biztos megélhetést, hanem emellett kiegyensúlyozott, természetközeli, megbecsülést hozó életpályát is kínál. A magyar mezőgazdaság jövedelemtermelő képességének hosszú távú megőrzéséhez és megerősítéséhez igen nagy szükség van a digitálisan is képzett munkaerőre. Mindannyian tudjuk, hogy a Föld növekvő népessége mellett kiegyensúlyozott és fenntartható élelmiszer-ellátás nélkül nincs jövőnk. Ezért világszerte, egyre többen állnak át a precíziós gazdálkodásra. Mi is tudjuk, hogy 4. ipari forradalom termésmegduplázást eredményező, robbanásszerű fejlődésével lépést kell tartanunk, a digitalizáció, a precíziós gazdálkodás felé kell haladnunk. Azonban az is világosan látható, hogy ehhez már kevés a gépek fejlesztése, orvosolnunk kell az agráriumban meglévő munkaerőhiányt, emelnünk kell a termelők tudásszintjét, és ki kell tudnunk használni az infokommunikációs eszközöket, az időt, munkaerőt, inputigényt megspóroló lehetőségeket.
Az OMÉK-ra vonatkozóan hol találhat további információkat az, akinek felkeltettük az érdeklődését?
– Már él a kiállítás honlapja, az omek.amc.hu, amelyet folyamatosan töltenek kollégáim aktuális információkkal. Elindult a kiállítói akvirálás is, ezen az oldalon a jelentkezési lapok mellett minden szükséges információ fellelhető. A kiállítóknak is csak ajánlani tudom, hogy csatlakozzanak hozzánk, hiszen minden eszközt megragadunk, hogy az OMÉK nemzetközi értelemben véve is meghatározó, exportkivitelünket is támogató közép-európai kiállítássá nője ki magát. Megtartjuk az OMÉK népszerű, hagyományos elemeit, kiváló családi kikapcsolódási lehetőségekről gondoskodunk, a szakmai tartalmat pedig újdonságokkal gazdagítjuk. Reméljük erről minél többen meggyőződnek majd a Hungexpón, szeptember 26–29. között. Tartsanak velünk! (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Az Élelmiszermentő Központ adventi jótékonysági akciója
Az Élelmiszermentő Központ Nonprofit Kft. (ÉMK) az Agrárminisztérium támogatásával az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >