Magazin: Inkább az árharcot választották az energiaital-forgalmazók
Népegészségügyi termékadó ide vagy oda, egyelőre nem nőttek az energiaitalok árai a polcokon. A cégek többsége ugyanis árakciók fokozásával próbálja inkább pozícióit őrizni a piacon. Ugyanakkor egyre többen változtatnak az összetételen, hogy a NETA által kipécézett alapanyagokat lecseréljék. Ez sok márkának egyben alapot jelent a megújulására, imázsfrissítésre is.
A kiskereskedelem éves bevétele energia- és sportitalból meghaladja a 15 milliárd forintot. Figyelemre méltó, hogy eladásukban viszonylag nagy a kis üzletek súlya. Sőt, a tendencia növekvő.
Amíg ugyanis a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória értékben mért forgalmából a 400 négyzetméteres és az alatti szegmensre 35 százalék jutott 2010. december–2011. novemberben, addig az energia- és sportital mutatója 45 százalék. A kereskedelmi márkák korábbi gyors felfutása után tavaly csökkent a súlyuk. A kategória értékben mért eladásából 2010. december–2011. július során a gyártói márkák 80 százalékkal részesedtek. Ez 1 százalékponttal magasabb, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban.
Megnőtt a promóciók szerepe
– Az átlagár nem nőtt, az árverseny még kiélezettebbé vált, megnőtt a promóciók szerepe: sokkal érzékenyebben reagálnak a fogyasztók az árakciókra – foglalja össze a legfontosabb történéseket Nagy Bernadett, a Red Bull Hungária Kft. kommunikációs menedzsere. – Van azonban olyan nagyobb kiszerelésű márka is a piacon, amelynek volumenértékesítése megszenvedte a NETA árba való beépítését. Nekünk az árunk változatlan maradt, amivel megőriztük a stabil fogyasztói bázisunkat.
– A piacon megfigyelhető az is, hogy a termékdíj-szabályozás változására és a NETA bevezetésére reagálva a gyártók márkáikon belül új termékvonalakat indítottak – teszi hozzá Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Ezek az új termékek egyelőre gyökeresen nem alakították át a piacot – igaz, jelenleg még a belistázás alatt, után vannak, a polchelyekért küzdenek az üzletekben. Az idei évben eldől, hogy a fogyasztók hogy fogadják ezeket az újdonságokat. Részemről azt gondolom, nincs sok új a nap alatt.
Az átlagárak csökkenése nem rendezte át jelentősen a piaci erőviszonyokat, mivel mindig más márkatermékek kaphatók akciós áron az áruházakban. Ez időszakosan többletforgalmat generál az adott márka számára, de ez a „vetésforgó” összességében a márkahűség ellen hat.
– Ha a régi akciós árhoz képest 10-20 forinttal még olcsóbban kínálnak egy terméket, véleményem szerint nem hoz stabil növekedést a gyártónak – foglal állást Horváth Adrienn, a BUSZESZ Zrt. marketingmenedzsere. – Az egyszeri forgalomemelkedés tagadhatatlan, csak a márkát építi le hosszú távon.
A Watt Energy, tudjuk meg Horváth Adrienntől, jól szerepelt a 2011. évben, a novemberi Nielsen mennyiségi adatai alapján már stabil harmadik szereplője a piacnak. A termékcsalád értékét az is növelni fogja a cég várakozásai szerint, hogy egyre nagyobb fókuszt kap a külföldi piacokon, egyre jelentősebb az exportja.
Kiszerelésben újít a Red Bull
A forgalmazók számára a NETA alkalmat jelentett innovációs munkájuk, termékbevezetési koncepciójuk újragondolására is.
– Mindamellett, hogy jogkövető állampolgárként természetesen eleget teszünk a jogszabályi követelményeknek, tavasszal egy új, limitált kiadású, 185 ml-es kiszereléssel jelentkezünk majd. Ezzel a fogyasztók körében felmerült igényt szeretnénk kielégíteni, és olyanok számára is elérhetővé tenni a terméket, akik eddig nem engedhették meg maguknak – mondja a Red Bull kommunikációs menedzsere.
Tavaszi megújulása Watt Energy márkánál
A BUSZESZ Zrt., mint a magyarországi energiaital-gyártás meghonosítója, mindig is élen járt a termékfejlesztésben.
– A NETA-tól függetlenül tavaly tavasszal szerettük volna megújítani a Watt Energy termékcsaládot, amit pont az adó életbe lépése miatt halasztottunk el. A termékpalettánkon négy éve szerepel egy olyan összetételű energiaital, amely változtatás nélkül is megfelel az új törvényi előírásoknak, így ezt a terméket fejlesztettük tovább, és erre alapozzuk a márka jövőjét – árulja el Horváth Adrienn. – Ez a beltartalom már 4 éve bizonyít a fogyasztóknak, így az idén tavasszal várható designmegújulást már többek között ezzel az összetétellel tervezzük.
Fejlesztéseiket, mind a designt, mind az összetevőket illetően, a fogyasztói igényekre alapozzák, amelyekről piackutatással tájékozódnak. Visszafogás helyett optimalizálják és megújítják a marketingkommunikációs eszközeiket – például újszerű szponzorációkkal szólnak a közvetlen célcsoporthoz.
A V-Power listázottságát növelné a Gramex 2000
A Gramex 2000 termékújdonságra energiaital-vonalon nem készül az idén. Célja 2012-ben, hogy tovább növelje eladási volumenét a saját márkás termékek között, ahol már most is dominál. Emellett növelni szeretné márkaterméke, a V-Power listázottságát. Erre jók a lehetőségei, hiszen nemcsak az energiaitalok között, hanem más szomjoltó-kategóriákban is meghatározó saját márkás beszállító, így jó pozícióból tárgyalhat a láncokkal.
– A mi termékünk, a V-Power egy árharcos termék. Ahhoz, hogy árát a termékdíj és a forintgyengülés hatásain túl legalább a NETA miatt ne kelljen tovább emelni, módosítottunk az összetételén – mondja Gréczi János.
A cég másik termékének, a Bio Powernek is emelkedett az ára, de a termék prémium pozicionálásának köszönhetően forgalmát ez nem befolyásolta.
A saját márkás piaccal kapcsolatban Gréczi János még megemlítette: a kereskedelmi láncok a gyártókhoz hasonlóan keresik a lehetőségeket olyan összetételű termékek kifejlesztésére, amelyek ízben nem jelentenek nagy változást, de a NETA alól mentességet élvezhetnek.
Fékezésre felkészülni!
Az idei évvel kapcsolatban Gréczi úr azt gondolja, az energiaital-vásárlók még inkább az ár-érték arányt fogják nézni. A piac bővülése lassulhat, sőt, megállhat, viszont ebből a tortából egyre több termék kér majd részt – tehát a verseny fokozódhat, mondja a szakember.
A piac fejlődésének lassulására számít Horváth Adrienn is a BUSZESZ részéről.
– Már a 2011. év is kisebb mértékű növekedést hozott, mint a korábban megszokottak. Ennek ellenére úgy látom, a piac tovább fog fejlődni, hiszen az energiaitalra fogékony fogyasztói réteg nagysága, ha összehasonlítjuk a környező országokéval, eleve átlagon felüli, és még tovább bővíthető. A Watt Energy márka lesz a 2012. év egyik olyan termékcsaládja, amely a piacot húzni fogja.
– Az energiaital-piacon az elmúlt hónapokban felerősödött árérzékenység is alátámasztja, hogy az energiaitalok jövőbeni növekedését alapvetően meghatározza Magyarország gazdasági helyzete és a fogyasztók vásárlóereje – tekint előre Nagy Bernadett a Red Bulltól.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >