Inkább a mennyiségből, mint a minőségből engednek a grillezők

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 07. 06. 21:43

Drasztikusan visszaesett tavaly a grillkészítmények eladása, mivel az amúgy is megfontoltabbá váló vásárlási kedvre a kiemelkedően csapadékos időjárás rátett egy nagy lapáttal. De korai lenne temetni ezt az amúgy jól profitáló termékkategóriát, hiszen termékelőnyei változatlanok, és a grillezés, mint kedvelt szabadidős tevékenység is újra régi fényében ragyoghat, ha az időjárás és a gazdasági környezet újfent normalizálódik.

Már 2009-ben elkezdődött a grillpiac visszaesése, de a mélyrepülés tavaly indult be igazán, derül ki a Pick Szeged Zrt. által rendelkezésünkre bocsátott Nielsen-adatokból.

– A gazdasági válság talán az egyik legsúlyosabban a grillkategóriát érintette. 2008-hoz képest mennyiségben mintegy 40 százalékos csökkenést, értékben 30,5 százalékos visszaesést látunk a Nielsen márciustól augusztusig tartó grillszezonra vonatkozó adatai alapján – mutat rá Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A visszaesés egyébként minden értékesítési csatorna esetében látható.

Mint mondja, ennek oka az, hogy az alkalmi fogyasztású készítmények esetében nőtt azok száma, akik egyáltalán nem, vagy csak ritkábban engedhetik meg maguknak a grillezést. A grillezés sok család esetében „luxus” lett. Ráadásul a 2010-es év (ezen belül is főként a május–június) kiugróan csapadékos időszak volt – az elmúlt 150 év legesősebb éve. Ezért a szezon eleve később kezdődött.

– Mindemellett jelentős teret nyertek a helyettesítő termékek – egészíti ki a képet Kazai Zsolt, a Landhof Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Ilyen például az otthon baconszalonnába tekert lecsókolbász, ami optikailag nem olyan rettenetes, de ízében messze jár a profi gyártók által készített baconszalonnás grillkolbásztól.

A Zimbo tapasztalatai szerint az idei grillszezon kicsit lassabban indul.

– A jó minőségű grillkolbászok árai elérték, néha meg is haladták a közkedvelt grillezhető húsrészek árszintjét, ami átcsoportosíthatja a fogyasztás egy részét a grilltermékként nem regisztrált termékek felé – jelzi Horváth Attila, a Zimbo Perbál Húsipari Termelő Kft. ügyvezető igazgatója és a délkelet-európai régió vezetője.
Akcióban
a minőség
kelendőbb

Mindezek dacára korai lenne még temetni a grillkészítményeket. A kényelmi termékek térnyerése továbbra is trend Nyugat-Európában. A grillkolbászok és egyéb előkészített húsok előnyei (változatos ízesítések, egyedi fűszerezés, időtakarékos elkészítés) elvitathatatlanok, és a grillezés, mint kikapcsolódási forma is minden bizonnyal közkedvelt marad. Ezért a gazdasági válság hatásainak enyhülésével és egy kiegyensúlyozottabb, szárazabb időjárással újra növekedési pályára állhat a termékkör – még ha az újdonság jelleg elmúltával ez nem is lesz olyan dinamikus, mint az elmúlt évtizedben.

– Mivel a termékeken jelentős árrés realizálható, az üzleteknek továbbra is érdemes grillkészítményeket tartani, illetve forgalmazni – hívja fel a figyelmet egy kereskedelmi szempontra Szántó Zoltán.

Ezt alátámasztja, hogy a piaccsökkenés mellett a Nielsen átlagárszínvonal-emelkedést regisztrált, valamint a gyártói márkák erősödését. Ez a kategória prémium felé mozdulásáról tanúskodik.

– Ennek nem mond ellent az árakcióban történő értékesítés erősödése – jegyzi meg Kazai Zsolt. – Ami talán megdönti a szabályokat, az az, hogy a változó piacon az erős gyártói márkák magasabb árfekvésű termékei is elsősorban akcióban kelendőek.

Mivel a grillezés általában társas összejövetel, a grillkészítmények beszerzője a megszokottnál jobban figyel arra, hogy mit tesz a vendégek elé. Ez lehet a magyarázata annak, hogy a bizonytalan minőségű, noname vagy PL-termékek helyett a vásárlók egyre nagyobb hányada részesíti előnyben a drágább, de akciósan elérhetőbb árú márkatermékeket, ami az átlagárak emelkedésében is tükröződik.
A harmonikus, hagyományos fűszerezés a legkelendőbb

A termékkiszerelések kisebbek lettek, beszél a válság egy másik hatásáról Jens Hillebrand, a Wiesbauer-Dunahús Kft. igazgatója. A cég viszont továbbra is marad a 300 g-os kiszerelésnél, amelyben 7 grillterméket kínál a fogyasztóknak.

– A grillezésben a változatosság a lényeg – szögezi le Jens Hillebrand. – A Wiesbauer-Dunahús Kft. tekintetében nem mindennapi élményt nyújtó termékekről beszélünk, mint például a Paprikás, a Fokhagymás, a Sajtos, a Ketchupos Partygrillek, a Pizza Grill, valamint a Country Grill, amelyet enyhe borsos fűszerezés jellemez.

Az ügyvezető igazgató úgy látja, hogy a túl intenzív fűszerezésű termékek kevésbé kedveltek a magyar piacon, inkább a harmonikus, enyhén domináns ízvilágot keresik a vevők.

Megjelent az igény a kisebb kiszerelésű, praktikusabban kezelhető, ezért takarékosabb grilltermékekre, így a Zimbo a családok számára optimális, 300 g-os, 4 darabos grillkolbászokkal lépett idén a piacra. De emellett, mivel a cég mindig is fontosnak tartotta, hogy új ízek kerüljenek a polcokra, 2011-ben is bővül a termékvonaluk. Idei grillkülönlegességük a magas hústartalmú Grill-Cabanossi, amely nemcsak különleges zamatával, de sokrétű felhasználhatóságával is újdonságot jelent.

– A grilltermékeken kívül folyamatosan fejlesztjük szortimentünket, és az idei nyár slágerei az ízesített bevonattal ellátott szalámik lesznek – árulja el Horváth Attila, – A közkedvelt Árpád szalámi, Paprikás szalámi és Sajtkabátos szalámi mellé az idén vezettük be a Borskabátos szalámit, és hamarosan egy különleges zöldfűszeres termékkel kedveskedünk vásárlóinknak.

– A tapasztalatok alapján itthon leginkább a hagyományos ízesítésű grilltermékeket keresik a fogyasztók, és ez vonatkozik természetesen a grilltermékekre is – beszél a további ízpreferenciákról Vasvári Anikó, a Kométa ’99 Zrt. marketingasszisztense. – Ilyenek a magyaros, a csípős, illetve a fokhagymás fűszerekkel ellátott termékek, ez alapján állítottuk össze mi is idei portfóliónkat.

A Kométa grillkolbászai az idei évben 240 g-os kiszerelésben kerülnek az üzletek polcaira, a már közismert és kedvelt ízesítéssel: Négyfűszer és Sajtos-fokhagymás. Ezek különlegessége, hogy többféle módon is elkészíthetőek: szabadtéri lángon, főzve, sütőben, valamint teflonserpenyőben, olaj nélkül sütve.

– Az idei grillszezonban előrepácolt húsokkal egészítettük ki a Kométa Finom Grillek kínálatát, amelyek a következők: Csípős pácolt császárszalonna, Csípős pácolt tarja, Magyaros pácolt császárszalonna, Magyaros pácolt tarja, Magyaros pácolt karaj – számol be az újdonságokról Vasvári Anikó. – Egy nagyobb kiszerelésű mixtál is csatlakozik a portfólióhoz, amelyben pácolt tarja, karaj és császárszalonna lesz magyaros ízesítéssel. Hoszteszpromócióval, eladáshelyi reklámanyagokkal, valamint hirdetésekkel támogatjuk grilltermékeink értékesítését.

Vegyes kartonokban is

A Pick Szeged sem változtat sokat a jól bevált termékvonalon: a tavalyi szezonra kialakított PICK grill szortimentet szinte teljes egészében megtartja.

A választék egyik részét a dekor fűszerkeverékkel készülő, 220 g-os, vákuumcsomagolt kiszerelésű Délhús Paprikás, Borsos és Sajtos grillerek, illetve azok vegyes csomagolása, a Délhús Griller Mix adja. A másik részét pedig a juhbélbe töltött, 160 g-os PICK grillkolbászok három ízben: Sajtos, Chilis és Mustáros-borsos grillkolbász, illetve a három íz vegyes csomagolása, a Grillkolbász Mix. Ezenkívül a két baconszalonnába tekert termék, a Göngyölt grill és a Göngyölt Debreceni is megmarad kínálatukban.

A termékek gyűjtőcsomagolása egyedi, felülnyomott kínálókarton.

– A legkedveltebb termékeinkből vegyes kartonokat hoztunk létre, így a Pick Sajtos és Chilis grillkolbász, valamint a Sajtos és Borsos griller 2×5 db-os gyűjtőkartonban is megvásárolható lesz a szezonban – informál Szántó Zoltán. – A PICK Grill termékek 60 napos minőségmegőrzési idővel rendelkeznek, aminek köszönhetően jóval hosszabb idő áll rendelkezésre a termékek eladására, és így esetleg két egymást követő esős hétvége esetén sem fog a termékek szavatossági ideje lejárni.

A cég a lehető legnagyobb disztribúció elérésére törekszik, emellett még intenzívebb akciós aktivitást tervez a szezonra amellett, hogy a PICK grilltermékeket 2011-ben is a tavalyi árakon kínálja. Marketingtámogatás elsősorban PR-vonalon lesz.
Újdonságok németes ízvilággal

A Landhof Hungária idén is Magyarország legszélesebb választékát kínálja a grillezni vágyóknak, jelzi Kazai Zsolt.

– Két termékkel egészítettük ki portfóliónkat – mondja az ügyvezető igazgató. – Aktuális újdonságaink az osztrák és német piacon nagyon kedvelt „Käsekrainer” sajtos grillkolbász, valamint egy fehér grillkolbász, a Grill csiga.

A Wiesbauer-Dunahús is folyamatosan fejleszti grillkészítményeit, de a hazai piacot pillanatnyilag a 7-féle grilltermékével el tudja látni. Jövőre azonban egy új ízesítésű grillterméket tervez bevezetni a piacra.

– Idén más, akár grillezésre is alkalmas termékeket dobunk piacra – árulja el Jens Hillebrand. – Tavasztól árusítjuk a Wiener Würstel 2×200 g-os, keményfóliás, kétkamrás csomagolású virslinket, valamint új fejlesztésként megemlíthetjük a Jausenwurst (500 g, egalizált) és a Kesselwurst (300 g, egalizált) termékeinket. Ezenkívül hamarosan megjelenünk a piacon a Gourmet Schinken újdonságunkkal is. n

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink