Ingyenes e-learning programmal segíti a magyar vállalkozónőket a WINGATE projekt
Magyarországon is egyre jelentősebb a tisztán női tulajdonosokkal rendelkező vállalkozások súlya: miközben 2021-ben az összes bejegyzett hazai cég 14%-át irányították hölgyek, egy év alatt ez az arány 17%-ra kúszott fel.
Bőven van viszont hova fejlődni, hiszen a pusztán férfiak vezette vállalkozások száma még mindig dupla ennyi, a WINGATE projekt tavalyi felmérése szerint pedig leginkább a konkrét pénzügyi ismeretek bővítésére és üzleti kapcsolatrendszerre lenne szükségük a hölgyeknek a fejlődéshez. A több mint 755 millió forintos keretösszegből megvalósuló WINGATE projekt nemzetközi vállalkozásélénkítő program a kutatási eredményeket felhasználva képzésekkel és kapcsolatépítő eseményekkel támogatja a nőket üzleti céljaik megvalósításában, novemberben pedig elindították edukációs platformjukat, mely ingyenesen elérhető tematikus tananyagokkal segíti a kezdő és haladó vállalkozókat, valamint angyalbefektetőket.
Folyton változó, bizonytalan és krízisekkel teli világunkban egyre inkább előtérbe kerülnek az üzleti életben azok a képességek és készségek, melyekben általánosságban inkább a hölgyek jeleskednek: ilyen az empátia, az önismeret vagy a szociális készségek, sőt, sokak szerint a klímaválság legyőzéséhez is a női vezetők segíthetik hozzá leghatékonyabban az emberiséget. Az Európai Parlament frissen elfogadott irányelve szerint 2026-ra a vállalatoknál betölthető összes vezetői poszt 33%-át nőknek kell elfoglalniuk, igaz, ez a 250-nél kevesebb főt alkalmazó cégekre egyelőre nem vonatkozik. Előrelépés tehát mindenképpen van, azonban továbbra is kevesen foglalkoznak azzal, hogy egyáltalán hogyan lehetne hatékonyan támogatni a nőket a cégalapításban, majd a fenntartható növekedésben, sőt, akár abban, hogy üzleti angyalként később maguk is segíthessék a kezdő vállalkozókat – holott a fentiekből jól látszik, ez közös érdekünk lenne.
Kézzelfogható ismeretek és kapcsolatépítés – ez kell a nőknek az induláshoz
A magyar SKC-Consulting Kft. vezetésével indult el 2020-ban a WINGATE projekt azzal a céllal, hogy tudásátadással, képzésekkel és kapcsolatépítési lehetőséggel támogassa a kezdő és tapasztaltabb női vállalkozókat. Az Európai Gazdasági Térség (EGT) és a Norvégia Regionális Együttműködési Alap több mint 755 millió forintos hozzájárulásából megvalósuló projekt hazánkon kívül Moldovában, Norvégiában, Romániában és Szerbiában segíti a hölgyeket üzleti ambícióik megvalósításában, méghozzá éppen azokon a területeken, ahol a leginkább szükségük van erre. Ennek első lépéseként 2021-ben egy átfogó nemzetközi kutatás is készült összesen közel 1.500 kitöltő részvételével, mely pontosan felmérte, hogy mely készségek és ismeretek fejlesztésével léphetne még több nő a vállalkozói lét kihívásokkal teli világába. A WINGATE projekt a beérkező válaszok mentén kezdte el a célspecifikus tudásanyagok és képzések összeállítását.
„A vállalkozónők egyöntetűen arról számoltak be, hogy az adminisztratív kötelezettségek, illetve a jogszabályi környezet jelenti/jelentette számukra a legnagyobb kihívást a cégalapításnál, ez pedig mindenképpen olyan terület, melyen megfelelő edukációval, az elérhető információk összegyűjtésével és érthető átadásával hatékony segítséget tudunk nekik nyújtani. Szintén bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogyan fordítható az ötletük a gyakorlatban is működő sikeres üzletté, és hogyan prezentálhatják mindezt adott esetben egy befektetőnek vagy egy üzleti angyalnak. A pénzügyi ismeretek elsajátítása tehát továbbra is kulcskérdés, ugyanakkor egyértelműen kiderült, hogy a soft skillek kapcsán is szükség van fejlesztésre: a kommunikáció, az önismeret vagy éppen a tárgyalástechnika nagyobb súllyal esnek latba a sikeres üzletépítés során, mint azt gondolnánk”
– osztotta meg Puskás Ágnes, a WINGATE projekt vezetője.
Kulcskérdés az edukáció: digitális tudásanyag várja a kezdőket, haladókat és üzleti angyalokat
A WINGATE projekt egyik fő célkitűzése egy szükségleteken és igényeken alapuló, különböző vállalkozói fázisokra szabott online tudásbázis kialakítása volt, melyben fontos mérföldkőnek számított az átfogó és igencsak tanulságos kérdőíves felmérés elkészítése. A projekt partnerek kitartó munkájának köszönhetően egy olyan ingyenesen elérhető digitális edukációs platform jött létre, mely hatékonyan járulhat hozzá a legfontosabb küldetéshez, hogy a nők könnyebben indulhassanak el a vállalkozóvá válás útján és értékes munkájukkal hozzájárulhassanak az európai társadalmak boldogulásához és fejlődéséhez. Azon túl, hogy az e-Platform a vállalkozás indításban segíti a hölgyeket, azoknak is nagy támaszt nyújt, akik már elindították vállalkozásukat és fejlődni szeretnének. Az oldalon a regisztrációt követően jelenleg 7 különböző „lecke” érthető el – részben angol, részben magyar nyelven –, méghozzá olyan specifikus témakörökben, melyek az induló vállalkozókat, az üzletüket bővíteni tervezőket, valamint az angyalbefektetőket segítik. Cél, hogy az elérhető tananyag folyamatosan bővüljön.
„Aki beleássa magát az egyébként könnyen fogyasztható anyagokba, gyakorlati tippekhez juthat arról, hogyan készül egy jó üzleti terv, mik azok a lépések, melyeket mindenképpen követni kell a cégalapítást követő kritikus 100 napban, támpontokat kaphat a külföldi piacokra való belépéshez és a vállalkozásfejlesztéshez, míg a női üzleti angyalok komplex ismereteket szerezhetnek a teljes innovációs ökoszisztémáról. Óriási gazdasági potenciál rejlik a nőkben, akiket a tágabb, sőt, gyakran a szűkebb környezetük sem támogat ambícióikban, a családalapítást követően pedig még inkább a háttérbe szorulnak ezek a karriervágyak. Jó viszont látni, hogy a vállalkozói ismeretek fontossága már a mainstream médiába is betört szórakoztató-edukációs tartalmak formájában, illetve egyre több pozitív példát hallani olyan nőkről, akik szinte lehetetlen helyzetből váltottak szakmai profilt és indították be cégüket. Mi őket szeretnénk támogatni”
– teszi hozzá Puskás Ágnes.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >