Inflációs visszafogás az USÁ-ban
A First Insight (USA) piackutató 2022 áprilisában 1000 amerikai felnőttből álló mintán vizsgálta a 40 éve legmagasabb, 8,5%-os infláció első hatásait a fogyasztói bizalomra és költésre.
Szinte minden megkérdezett (96%) észleli az áremelkedést. Leginkább az üzemanyag (72%), élelmiszer (69%), éttermi étkezés (57%), gépjármű (51%), divatcikk (42%) és a háztartási termékek (41%) területén érzik fájdalmasnak a növekvő árakat.
A fogyasztók reakciója, hogy a többség (82%) aktívan keresi az olcsóbb vásárlási lehetőségeket. Egyre népszerűbbek az akciók, kiárusítások (42%), többen kényszerülnek visszafogásra (28%), és van, aki még inkább az online vásárlás felé fordul (25%).
A fogyasztók többsége (88%) úgy gondolja, hogy az infláció elhúzódik 6–24 hónapnál tovább is.
Mindezek hatására a fogyasztók (97%) rangsorolni kénytelenek a költéseiket, kiemelt prioritást adva az élelmiszer (56%), az üzemanyag (43%), a rezsi (29%) és az egészségügy (18%) területére fordítandó összegeknek.
Megtakarítani pedig főként az éttermi étkezésen (42%), a szórakozáson (33%), a prémium élelmiszereken (30%), az üdülésen (30%), a divatcikkeken (28%), a kávé- és italkülönlegességeken (26%) terveznek. Kevesebben néznek majd fizetős online tartalmakat (24%), és az edzőtermen (21%), a lakberendezésen (21%) és a videojátékokon (20%) is spórolnak. A háziállatok, az alkohol, a szépség- és testápolás területén csak kevesebben (16–19%) terveznek megszorításokat.
A konkrét napicikk-vásárlásban a megkérdezettek 87%-a akarja csökkenteni költéseit, ezen belül is 41% az ismert márkákból fog kevesebbet vásárolni. Kevesebb kerül a kosarakba a hús és tengergyümölcse (37%), a snackek (34%), az égetett szeszek (29%) és a biotermékek (26%) termékcsoportokból.
A fogyasztók úgy látják, hogy a magasabb árakat az ukrajnai háború, a krónikus ellátásilánc-zavarok és az elhúzódó pandémiás hatások okozzák. Az adatok azt mutatják, hogy a járvány után fellendülést remélő iparágak – vendéglátás, utazás, szórakoztatás – egy újabb nehéz évre számíthatnak. //
Kapcsolódó cikkeink
KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Olaszországban 1,7 százalékra gyorsult az infláció júniusban
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a…
Tovább olvasom >MNB-igazgató: 4,7 százalékos éves inflációval számol idén a jegybank
Az infláció 2025 hátralévő részében várhatóan meghaladja a jegybanki toleranciasávot,…
Tovább olvasom >További cikkeink
WHO: 50 százalékos drágulást sürgetnek a dohány, az alkohol és a cukros üdítők esetében
A következő tíz évben legalább 50 százalékkal kellene növelni a…
Tovább olvasom >Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban
Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban az S&P Global…
Tovább olvasom >Így változnak a gyógyszerárak: árkorlátozást vezetett be a kormány
Július 1-jétől életbe lépett a Nemzetgazdasági Minisztérium gyógyszerekre vonatkozó árkorlátozása,…
Tovább olvasom >