Indul az Etikus Repohár kezdeményezés – A BKIK önszabályozó megoldást kínál a vendéglátóipar szereplői számára
Fenntartható, átlátható rendszert javasol az Etikus Repohár értékközösség, amely egyaránt megfelel a fogyasztói elvárásoknak és a vendéglátó- és szórakoztatóipar lehetőségeinek. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által összehívott Repohár munkacsoport vendéglátóipari szegmensekre bontva mutatta be javaslatait a visszaváltható poharakkal kapcsolatban.

A Mastercard és a Sziget Fesztivál az elsők között csatlakozott
A gyártókkal, forgalmazókkal, vendéglátó szolgáltatókkal és civil szervezetekkel együttműködő Repohár munkacsoport közel egy éve igyekszik megoldást találni a visszaváltható poharakkal kapcsolatos nehézségekre, aminek hátterében a piaci szabályozás hiánya áll. A szórakozóhelyeken, fesztiválokon és egyéb rendezvényeken használt repoharak visszaváltása ugyanis sok esetben nehézkes, ráadásul nem átlátható az sem, melyik helyszín hogyan kezeli a visszaváltható poharak kérdését. Gyakori, hogy a szórakozóhelyek a betéti díj helyett tokent adnak vissza, amelyet azonban később nem használhatnak fel bárhol a fogyasztók, így a poharakat jobb esetben hazaviszik, rosszabb esetben a szemétbe dobják, ami teljes egészében ellentétes a repohár-rendszer eredeti, a környezeti terhelést csökkenteni kívánó céljaival.
A BKIK által tavaly év végén végzett fogyasztói felmérés rámutatott arra, hogy a fogyasztók átlátható, a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő repohár-rendszert szeretnének, amelyben a lehető legtöbb helyen tudják pénzre visszaváltani a poharukat.
„A Zöld Követ Egyesülettel együttműködve, a vendéglátósokkal és repoharat forgalmazó cégekkel történt egyeztetéseket követően elindítjuk az Etikus Repohár platformot. Arra biztatjuk a vendéglátósokat, hogy csatlakozzanak ehhez az értékközösséghez, használják annak védjegyét. A BKIK-nál hiszünk abban, hogy ilyen önszabályozó módon lehet majd a teljes piacon kikényszeríteni a repoharakkal kapcsolatos etikus magatartást mindenkitől, és ez a fogyasztók megelégedésére is szolgál majd”
– mondta el Csókay Ákos, a BKIK főtitkára a kezdeményezést bemutató sajtótájékoztatón.
A Dominus Ákos, a Sziget Fesztivál fenntarthatósági menedzsere által kezdeményezett Etikus Repohár platform külön kezeli az állandóan vagy szezonálisan üzemelő, kisebb vendégszámot kiszolgáló egységeket és a nagy tömegeket megmozgató fesztiválokat és egyéb tömeges rendezvényeket.
A kezdeményezésben és a munkacsoportban a kezdetektől részt vesz a Zöld Követ Egyesület, amely a repohár kapcsán is a tudatos fogyasztásra, a környezeti terhelés csökkentésére szeretné ösztönözni a fogyasztók meghatározó részét képező családokat és fiatalokat.
A vendéglátóhelyeken – ide tartoznak például az éttermek, a büfék, sörözők, illetve a nappal étteremként vagy bárként, este azonban bulihelyszínként működő szórakozóhelyek – az Etikus Repohár kezdeményezés támogatói szerint nem indokolt a pohár letéti díjának visszatartása, vagy token formájában történő kifizetése, így az ilyen vendéglátóipari egységekben jogosan várják el a vendégek, hogy a fogyasztás végén visszakapják a pohár letéti díját.
A szezonális fesztiválokon vagy sporteseményeken, koncerteken, vagy egyéb nagy tömeget megmozgató rendezvényeken ugyanakkor nem reális az esetenként tíz- vagy százezres nagyságrendű műanyag pohár hasonló kezelése, hiszen az ilyen eseményeken forgásban lévő poharakat jellemzően külön helyszínen tisztítják, aminek jelentős költsége van. Az Etikus Repohár értékközösség tagjai elfogadhatónak tartják, ha az ilyen rendezvényeken jelenleg nem térítik vissza teljes egészében a repohár díját, azonban törekednek, hogy a fogyasztói elvárásoknak legjobban megfeleljenek ezekben az esetekben is. Elvárásként fogalmazzák meg, hogy a rendezvények szervezői biztosítsák az itt feleslegessé váló poharak begyűjtését, vagy amennyiben mégis visszatérítik legalább részben a poharak használati díját, akkor a vendégeknek legyen a helyszínen lehetőségük az összeg felajánlására jótékony célokra.
Az Etikus Repohár értékközösséghez az elsők között csatlakozott a sajtótájékoztatónak helyet adó Budapest Garden és a Sziget Fesztivál, ahol a szervezők bejelentése szerint idén visszatérítik a poharak használati díjának 50%-át, illetve azt a vendégek felajánlhatják a cég által évek óta támogatott Superar gyermekkórusnak.
Kapcsolódó cikkeink
CSR Hungary: díjak a legjobbaknak
2024-ben immár 17. alkalommal került sor a Magyar Üzleti Felelősség…
Tovább olvasom >AI, digitalizáció, mobiltárcák és a tokenizáció
Alig néhány év kellett ahhoz, hogy gyökeresen átalakuljon a fizetések…
Tovább olvasom >Új Guinness rekord: 112 méteres Dobos-torta készült!
Guiness rekordot döntöttek a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Dobos C.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >