Indul az Etikus Repohár kezdeményezés – A BKIK önszabályozó megoldást kínál a vendéglátóipar szereplői számára
Fenntartható, átlátható rendszert javasol az Etikus Repohár értékközösség, amely egyaránt megfelel a fogyasztói elvárásoknak és a vendéglátó- és szórakoztatóipar lehetőségeinek. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által összehívott Repohár munkacsoport vendéglátóipari szegmensekre bontva mutatta be javaslatait a visszaváltható poharakkal kapcsolatban.
A gyártókkal, forgalmazókkal, vendéglátó szolgáltatókkal és civil szervezetekkel együttműködő Repohár munkacsoport közel egy éve igyekszik megoldást találni a visszaváltható poharakkal kapcsolatos nehézségekre, aminek hátterében a piaci szabályozás hiánya áll. A szórakozóhelyeken, fesztiválokon és egyéb rendezvényeken használt repoharak visszaváltása ugyanis sok esetben nehézkes, ráadásul nem átlátható az sem, melyik helyszín hogyan kezeli a visszaváltható poharak kérdését. Gyakori, hogy a szórakozóhelyek a betéti díj helyett tokent adnak vissza, amelyet azonban később nem használhatnak fel bárhol a fogyasztók, így a poharakat jobb esetben hazaviszik, rosszabb esetben a szemétbe dobják, ami teljes egészében ellentétes a repohár-rendszer eredeti, a környezeti terhelést csökkenteni kívánó céljaival.
A BKIK által tavaly év végén végzett fogyasztói felmérés rámutatott arra, hogy a fogyasztók átlátható, a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő repohár-rendszert szeretnének, amelyben a lehető legtöbb helyen tudják pénzre visszaváltani a poharukat.
„A Zöld Követ Egyesülettel együttműködve, a vendéglátósokkal és repoharat forgalmazó cégekkel történt egyeztetéseket követően elindítjuk az Etikus Repohár platformot. Arra biztatjuk a vendéglátósokat, hogy csatlakozzanak ehhez az értékközösséghez, használják annak védjegyét. A BKIK-nál hiszünk abban, hogy ilyen önszabályozó módon lehet majd a teljes piacon kikényszeríteni a repoharakkal kapcsolatos etikus magatartást mindenkitől, és ez a fogyasztók megelégedésére is szolgál majd”
– mondta el Csókay Ákos, a BKIK főtitkára a kezdeményezést bemutató sajtótájékoztatón.
A Dominus Ákos, a Sziget Fesztivál fenntarthatósági menedzsere által kezdeményezett Etikus Repohár platform külön kezeli az állandóan vagy szezonálisan üzemelő, kisebb vendégszámot kiszolgáló egységeket és a nagy tömegeket megmozgató fesztiválokat és egyéb tömeges rendezvényeket.
A kezdeményezésben és a munkacsoportban a kezdetektől részt vesz a Zöld Követ Egyesület, amely a repohár kapcsán is a tudatos fogyasztásra, a környezeti terhelés csökkentésére szeretné ösztönözni a fogyasztók meghatározó részét képező családokat és fiatalokat.
A vendéglátóhelyeken – ide tartoznak például az éttermek, a büfék, sörözők, illetve a nappal étteremként vagy bárként, este azonban bulihelyszínként működő szórakozóhelyek – az Etikus Repohár kezdeményezés támogatói szerint nem indokolt a pohár letéti díjának visszatartása, vagy token formájában történő kifizetése, így az ilyen vendéglátóipari egységekben jogosan várják el a vendégek, hogy a fogyasztás végén visszakapják a pohár letéti díját.
A szezonális fesztiválokon vagy sporteseményeken, koncerteken, vagy egyéb nagy tömeget megmozgató rendezvényeken ugyanakkor nem reális az esetenként tíz- vagy százezres nagyságrendű műanyag pohár hasonló kezelése, hiszen az ilyen eseményeken forgásban lévő poharakat jellemzően külön helyszínen tisztítják, aminek jelentős költsége van. Az Etikus Repohár értékközösség tagjai elfogadhatónak tartják, ha az ilyen rendezvényeken jelenleg nem térítik vissza teljes egészében a repohár díját, azonban törekednek, hogy a fogyasztói elvárásoknak legjobban megfeleljenek ezekben az esetekben is. Elvárásként fogalmazzák meg, hogy a rendezvények szervezői biztosítsák az itt feleslegessé váló poharak begyűjtését, vagy amennyiben mégis visszatérítik legalább részben a poharak használati díját, akkor a vendégeknek legyen a helyszínen lehetőségük az összeg felajánlására jótékony célokra.
Az Etikus Repohár értékközösséghez az elsők között csatlakozott a sajtótájékoztatónak helyet adó Budapest Garden és a Sziget Fesztivál, ahol a szervezők bejelentése szerint idén visszatérítik a poharak használati díjának 50%-át, illetve azt a vendégek felajánlhatják a cég által évek óta támogatott Superar gyermekkórusnak.
Kapcsolódó cikkeink
Mastercard Green Friday kampánya idén a tudatos vásárlásra ösztönöz
A Mastercard második alkalommal indítja el a Green Friday kampányt,…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Biztonságos és kényelmes: a mobiltárcás fizetés térnyerése Magyarországon
A mobilos fizetés egyre népszerűbb megoldás, hiszen gyors, kényelmes, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >