Indul a karácsonyi ajándékláz: cipőt a cipésztől, vagy mégsem?
Míg októberben csupán tízből egy magyar indul a boltokba karácsonyi ajándékokért, novemberben már a lakosság harmada nekikezd az ünnepi vásárlásnak, közel annyian, mint a decemberben észbekapók. A fővárosban élők közül már minden negyedik ember online szerzi be a gyermekek ajándékát, országos szinten ez az arány 18 százalék.
A REGIO JÁTÉK megbízásából készült reprezentatív kutatás szerint idén karácsonykor az ajándékokra szánt összeg fejenként átlagosan 16 000 Ft körül mozog. A 30 éven aluliak, és az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők szerényebb ünnepet terveznek, nagyjából 14 000 Ft körüli költéssel. A diplomások tervezett költsége 20 000 Ft, majdnem egynegyedük (22%) pedig 30 000 Ft-nál többet fog költeni.
A kutatás eredményei alátámasztják azt az általános vélekedést, hogy az ünnepi beszerzéseket jellemzően a nők intézik sőt, csaknem minden negyedik férfi állítja, hogy egyáltalán nem vásárol karácsonyra.
A gyermekjátékot vásárlók csaknem fele bevallásuk szerint hipermarketekben, a nagybevásárlások alkalmával veszi meg a karácsonyfa alá szánt játékokat, ezután következnek a nagy játékáruházak (23%), míg a kisebb játékboltokat mindössze a lakosság 7% választja. Folyamatosan nő az interneten vásárlók száma is; országos szinten a lakosság 18 százaléka, a Budapesten minden negyedik ember online szerzi be a gyerekek ajándékát.
Gyaraki József, Magyarország legnagyobb játékáruház láncának, a REGIO JÁTÉK ügyvezetője szerint a hipermarketekben, élelmiszervásárlás közben összeválogatott játékoknál fennáll a veszély, hogy nem a gyerekek korához és adottságaihoz legjobban illő ajándékokat választják a szülők. „Egy játékkereskedésben szakértő segítségre számíthatunk, könnyebben találunk olyan játékot, amivel a gyermekek valóban tudnak játszani, jó esetben különböző készségeit is fejleszti. Meggyőződésem, hogy a helyes ajándék kiválasztására szánt idő minden szülő számára megtérül” – indokolta állítását a közel 25 éves játékkereskedelmi tapasztalattal rendelkező szakember.
Az adatok az NRC 2014 októberében, a 18‒59 éves hazai lakosság körében készült többszörösen rétegzett online kérdőíves felméréséből származnak, 1200 fős reprezentatív adatfelvétellel.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megvette a Danone a belga The Akkermansia Company-t
A Danone meg nem nevezett összegért vásárolta meg a bélflóra-egészség…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >