India és Kína is bevezeti az áfát
A 18 százalékos, Magyarországon kedvezményesnek nevezett áfakulcs alig alacsonyabb az unióban átlagos mértékű köztehernél. A Franciaországból eredő adótípust India jövőre vezeti be, Kínában mostanában állnak át az új rendszerre – írja a Magyar Nemzet Online.
Több hónapos vita után az egyiptomi parlament a héten fogadta el azt a törvényt, amely szerint jövőre 13 százalékos általános forgalmi adó (áfa-) kulcsot vezetnek be a gazdasági reformcsomag részeként. A kulcsot 2018-ban egy százalékponttal megemelik majd. A várakozások szerint ettől nőhet az adóalap, így az állam bevétele is. Egyiptomban hosszú évek óta nagy gondot okoz a közterhek beszedése, elsősorban a nagymértékű adóelkerülés miatt.
A hozzáadottérték-adót minden áru és szolgáltatás után az összes adásvételkor, a végső fogyasztónak történő értékesítésig bezárólag meg kell fizetni. Ez az előállítási folyamat különböző szakaszaira is vonatkozhat, például alkatrészek vásárlására, összeszerelésére is. A Franciaországban 1954-ben létrejött rendszer célja az volt, hogy felváltsa az uniós tagállamokban addig alkalmazott termelési és fogyasztási adókat, amelyek akadályozták a kereskedelmet. Így született meg az áfa – mondta a Magyar Nemzetnek Siklós Márta adószakértő. A Leitner+Leitner Könyvvizsgáló és Tanácsadó Kft. szakértője hozzátette, az áfa rendszerének vannak előnyei, például sok az adóalany, így folyamatos és jelentős bevételt generál az állam számára. Ugyanakkor számos hátránya is van, hiszen nagy a csalás kockázata, és sok adminisztrációval is jár. Ezért az Európai Unión kívül sokáig nem volt túl népszerű, de Egyiptom is jó példa arra, hogy egyre inkább terjed a világon.
Tíz év vita után például az indiai parlament felsőháza egyhangúlag fogadta el augusztusban az ország új és egységes hozzáadott érték alapú adónemét. A rendszer 15 meglévő állami és szövetségi adófajtát vált fel. A forgalmi típusú adó ezzel 29 állam és 1,3 milliárd indiai egységes közterhe lesz, amely az Economist szerint az ország elmúlt 25 évének legnagyobb gazdaságpolitikai reformja. A Time úgy fogalmazott, hogy ezzel India egységes gazdasági piaccá válhat, megszűnhet a szövetségi és állami adók szövevényes hálója. Az adóreform alkotmánymódosítást követel, az államok legalább fele hozzá kell járuljon a javaslathoz. A szakértő úgy véli, várhatóan meglesz a támogatottság, de hatálybalépésre eredetileg vállalt jövő tavaszi határidő nehezen tartható. Addig még dönteni kell az áfakulcs pontos mértékéről, egy korábbi kormányzati tanulmány ezt 17-18 százalékra tette.
A szakértő kifejtette, iparűzési adó helyett egyre több cég áfafizetést választ Kínában is. Az állampárt több lassuló gazdasági ágazaton kíván így segíteni. Az országban 2012 óta kísérleti jelleggel már 12 régióban működik az adóreform programja, amelyet a gazdasági szerkezetátalakítás fontos részének tartanak. Nemrég újabb 10 régió jelentette be, hogy bevezetné az áfát. Siklós Márta elmondta, az Egyesült Államokban nincs központi forgalmi adórendszer, egyes szövetségi államokban bevezettek bizonyos egyfázisú forgalmi adót, másokban viszont nem alkalmaznak. Vannak olyan államok, ahol csak a végső fogyasztást adóztatják, a közbülső termelési periódusokat pedig ellenőrzik, hogy azokból ne legyen a végső fogyasztó számára értékesítés. Ilyen rendszer működik a tagállamok jelentős részében. Az áfa államonként változik, a legnagyobb Kentuckyban, mintegy 10 százalékkal. A szakértő a világ vezető gazdaságai közül kiemelte még Brazíliát, ott 17 és 19 százalék között mozog ez a közteher. Oroszországban 18 százalékos kulccsal fizetik.
A magyarországi 27 százalékos kulcs az egyik legmagasabb a világon. Siklós Márta szerint valós problémát jelent, hogy ez a szám ilyen magas. Azonban azt is nagy gondnak tartja, hogy a kedvezményes, 18 százalékos kulcs alig marad el az Európai Unióban átlagosnak számító 20-22 százalékos áfától. Szakértők szerint ugyanakkor az áfa mértékének a csökkentése igen nehéz adópolitikai és költségvetési kérdés. Ha a meglévő kiadások mellett csökken az áfa, akkor növelni kell valamilyen más adót. (mno.hu, Horváth Attila)
Kapcsolódó cikkeink
2028-ig ezer kávézóra bővítené Starbucks hálózatát a Tata Indiában
A Tata Consumer Products (TCPL) jelentős bővítést tervez a Tata…
Tovább olvasom >Új programot indít a Coca-Cola Indiában a kis- és középvállalkozások támogatására
A Coca-Cola India bejelentette a Super Power Retailer Program nevű…
Tovább olvasom >Az AI-ban látják az értékesítés növelésének jövőjét a kínai kereskedők
A kínai e-kereskedelmi szektor egyre nagyobb mértékben alkalmazza a mesterséges…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >