In-store eszközöktől a promóciókig
A Trade Marketing Klub „évi rendes” konferenciájának délelőttjéről előző számunkban olvashattak. Most a délután előadásait elevenítjük fel. A délutáni szekció meghívott előadói Herczeg Attila, a Tesco revenue generation vezetője, Dunavölgyi Zsolt, az IMIGe értékesítési és marketingigazgatója és Tichy Ákos, az Idea zone kereskedelmi igazgatója voltak.Először Herczeg Attilát kérte fel a délutáni szekció vezetője, hogy mondja el a közönségnek, mit is jelent ez a furcsa titulus a névjegykártyáján. Hamar kiderült, hogy Attila bevételfejlesztési vezető, vagyis az IMIGe-dzsel mint kizárólagos médiapartnerrel, kommunikációs lehetőségeket, eszközöket fejlesztenek és értékesítenek a Tesco égisze alatt. A Tesco több mint 70 áruházas hálózata a hipermarket-eladások csaknem felét és a teljes kiskereskedelmi forgalom 17 százalékát adja. Ez részletesebben lebontva azt jelenti, hogy hetente több mint 2 millió vásárlás történik, ez havi átlagban 8 millió, vagyis olyan kritikus embertömeget lehet megszólítani itt az eszközökön keresztül, ami már tömegkommunikációs szempontból is jelentős, nem is beszélve a trade marketing szempontokról. Sokak célcsoportjával egybeesik, hiszen a fővásárló 25–36 éves, B és C jövedelmi státusú. A minőség, a megszólítás módja kiemelten fontos a Tesco számára, amiről Dunavölgyi Zsolt beszélt bővebben.
In-store példák Csehországtól…
A Tesco piaci súlya mindenki számára ismert, ezért is fontos, hogy itt kreatív módon jelenjen meg egy-egy márka, üzenet. Sajnos az in-store média nem igazán kreatívnak tartott médiatípus, hiszen fő célja az eladás, mégis érdemes áttekinteni a különböző, főként szomszédos országok tapasztalatait. A kreativitás záloga lehet a csatorna- vagy eszközválasztás, például a cseh Vodafone megjelenése a Tesco áruházakban, akik a nagyszámú elérés miatt választották ezt a lehetőséget. A cseh Danone a bejárati és kijárati kapukat is használta őszi kampányában. Jó hír, hogy ezek az eszközök immár Magyarországon is elérhetővé váltak. A cseh Smetana vajkrém megújulásakor egy óriási, 1 méteres terméket toltak a bevásárlókocsikban a hoszteszek, érdekes módon befolyásolva a vásárlási útvonalat. A Coca-Cola 3 országban ugyanazzal a kampánnyal jelent meg, ami egyelőre ritkaság még a régióban. A Budweiser esetében a bevásárlókocsi alját „márkásították”, így egy igen meglepő és újszerű eszközt hoztak létre. A Dr. Oetker speciális állvánnyal, belógatott 3D óriás termékkel, padló- és hűtőmatrica kombinációjával jelent meg, igen jó fogyási adatokkal. Az utolsó példa a Hellman’s majonéz megjelenítése volt a termékkihelyezés előtt, ami igen nagy eladási adatokat produkált úgy, hogy semmilyen más ATL- vagy BTL-tevékenység nem kísérte.
…Lengyelországig
Lengyelországban érdekesség volt a Camisse nevezetű fűszer egy shelf stopperrel, ami élvilágítós backlight világítással ellátott, így különösen figyelemfelkeltő. Ugyanezt az eszközt, polc közeli megoldást választotta a Whiskas is, hiszen a vásárlási döntések itt történnek meg. Itthon ilyen formában még nem elérhető ez az eszköz.
Az Algida is komplex kommunikációval jelent meg: a homlokzaton, bejárati biztonsági kapukon és a bevásárlókocsikon, így rendkívüli kontaktusszámot ért el.
A Nestlé a kocsitárolók belső felét matricázta, itthon a teljes tároló külső felét dekorálják, így az összes elhaladónak lehet üzenni.
Emlékezetes még a Red Bull-kampány, ahol angol szlogent kellett megjeleníteni (Red Bull gives You wings) eseménykommunikációs céllal, de mellette a raklapos kihelyezés is körbe lett építve úgynevezett digitális médiadisplayjel, ahova bármilyen tv-spot vagy audiovizuális anyag felhelyezhető. A P&G használta először az óriási, 5 négyzetméteres padlómatricát, kombinálva bejárati kapu és shelf stopper megjelenéssel.
Csak 8 százalékot zavar
Szelektál-e a Tesco az egyedi kampányok között – tette fel a kérdést a szekció levezetője. A Tesco az eszközöket biztosítja, az értékesítési oldalt a beszerzés képviseli, de a hirdetőket nem különböztetik meg. Szeretik-e a vásárlók ezt a fajta kommunikációt? Tavaly augusztusban a Szonda Ipsos kutatása alapján csupán a vásárlók 8 százaléka mondta, hogy zavarja az áruházban elhelyezett reklám, az átlagos vásárló inkább mint információforrásra tekint.
Egyre inkább mérhetők is ezek a kampányok, eredményességük összevethető az ATL hatékonyságával. Akkor érdemes használni, ha kifejezetten eladáshelyre van szabva. Egyre többen veszik számításba a Tescót ATL-szinten, és jelennek meg termékbevezetéshez kapcsolódó vagy imázsjellegű, brand awerness, márkafrissítő üzenetek, összefonva így a trade marketinges és marketinges célokat.
Kapnak hideget-meleget
Tichy Ákos Párizsba repített minket, a benyomásait mondta el a Salon Popai és az Emballage szakvásárokról.
Ebben a globalizációs „áruboomban” ki kell tűnnie a terméknek, ezért egyre jelentősebbek a csomagolással foglalkozó vásárok. Figyelemfelkeltő, praktikus, esztétikus, beszédes, informatív, esetleg utólagosan tovább használható – ez mind egyedi jellemző, többletértéket hordozó lehet a vásárlók szemében. A reklám- és csomagolóipar 2 fő irányadó elve napjainkban látszólag egymásnak ellentmond: a környezetvédelem és a költségtakarékosság. Nagyon ötletesek a gyorsan lebomló csomagolások vagy például a kilapítható, majd egy mozdulattal összerakható csomagolás. A mélyhűtött termékeknél ma már megoldott a visszazárhatóság is. A hideget-meleget megőrző thermo termékek szintén terjednek, vákuumpréselhető polisztirolból.
A Salon Popaion elsősorban displayek voltak kiállítva, abból is a legtöbb papír alapanyagú. Reklámtörvényeknek, környezetvédelmi előírásoknak és a kiskereskedelem elvárásainak is meg kell felelni. Az LCD térnyeréséről lehet beszélni, ami egyszeri nagyobb beruházás, utána viszonylag kicsi a fenntartási költség. A kartondisplayek továbbra is a legnépszerűbbek, itt volt a legszínesebb kínálat.
A Salon Popaion 120 fős zsűri 22 szempont alapján bírálja el a POP-versenyre jelentkezetteket, akik több mint 300 pályamunkával indultak. Magyar induló nem volt (talán az 1000 euró körüli nevezési díj miatt) és kiállító is csak egy – a Select Kft., szép, egyedi displayeivel.
Amit tudni akarsz a promócióról
A kerekasztal-beszélgetést Csíkné dr. Kovács Klára vezette, előtte a promóciókról láttunk néhány gondolatébresztő diát, mintegy summázva a konferencián eddig elhangzottakat. Átlagosan az eladások 60 százaléka történik valamilyen promóció hatására. Ezért is fontos a jó akciók megszervezése, a pontos célok kijelölése mind gyártói, mind kereskedői oldalon.
Természetesen az előkészítés, a háttér ismerete, a stratégia leképzése, a tervezés kiterjesztése a vállalaton belüli és kívüli kommunikációra, a supply chain bevonása és a megvalósítás részleteinek ellenőrzése szintén a siker záloga. Az akciók kiértékelése, a tanulságok levonása sajnos még most is sok helyen elmarad. A hatékonyság vizsgálata kiemelkedően fontos, ennek jegyében érdemes a promóció típusát kiválasztani, a promóciók egymásra való hatását is betervezni. Egyenlő súllyal kell mérlegelni a mérhető és nem mérhető elemeket, és az eredmények kommunikálása is nagyon fontos.
A kerekasztal-beszélgetés első kérdésére (Fontos-e a promóció?) mindenki buzgón bólogatott. Mennyi a promóciós arány? A nagy többség 60 százalékot mondott, de kereskedői oldalról 7-től 50 százalékig sokféle szám elhangzott. Milyen együttműködés van a gyártók és a kereskedők között, mi jellemzi a sikeres együttműködést? Szinte ugyanazok a szavak hangzanak el mindenki szájából: célok ismerete, alkalmazkodás, rugalmasság, előkészítés-tervezés, időzítés, visszacsatolás, korrektség, egyenlőség.
Marad készlet, mit lehet vele kezdeni? Számtalan opció van, vették végig a résztvevők. Egyes kereskedők bizonyos kategóriákban előre megmondják, mennyi akciós árut fognak levenni, és le is veszik, de más kategóriában vagy más szállítónak nem. Átvételi kötelezettséget nagyon kevés kereskedővel lehet elfogadtatni, de van rá példa.
2007 promóciós stratégiái is elhangzottak cégenként 1-1 mondatban. A kereskedők a vásárlásösztönző nyereményjátékokat részesítik előnyben. A gyártók márkánként differenciálnak. A konklúzió az együttműködés mélyítése. A promóciók területén is az együttgondolkodás a közös siker záloga.
A Trade Marketing Klub rendezvényeiről részletesen a www.trade-marketing.hu internetes oldalon találnak információt az érdeklődők.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Számos innovációval várja az érdeklődőket a kiállítás
A nemzetközi gyümölcs- és zöldségkereskedelem képviselői 2025-ben ismét Berlinben találkoznak.…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >