Így zárták a 2021/22-es tanévet a tartósan beteg gyerekek
Szorongás, önbizalomcsökkenés, a jövőkép és a társas kapcsolatok elvesztése – ezek jellemzőek a tartós betegség miatt iskolából kieső gyerekekre. A COVID őket is megviselte pszichésen, bár lehetőséget kaptak arra, hogy bekapcsolódjanak az online oktatásba. A KórházSuli kutatásában 8-18 éves gyerekek szülei számoltak be tapasztalataikról.
Hónapokat, néha éveket töltenek otthon, kiszakadva az iskolából, távol a barátaiktól. Kezelésekre járnak, küzdenek, miközben próbálják követni az iskolai tananyagot. Magyarországon évente több ezer gyerek áll tartós gyógykezelés alatt.
Minden gyerek megtanulta az elmúlt években, milyen hónapokon át távol lenni az iskolától. A beteg gyerekeknek azonban a karantén-időszak a jól ismert mindennapokhoz hasonlít, amikor még online sincs lehetőségük bekapcsolódni az órákba.
Ezért számukra tanulás szempontjából a pandémiás időszak részben pozitív volt: nem maguknak kellett megbirkózniuk a tananyaggal és online legalább találkozhattak társaikkal. Ugyanakkor magas volt körükben is azoknak az aránya, akik szorongtak a bizonytalanságtól és rosszabb pszichés állapotba kerültek.
100 százalékban az osztálytársak hiányoznak a legjobban
A családok többsége azzal is küzd, hogy információkat kapjon az iskolától. Nagyon kevés iskola biztosítja a kötelező tíz óra tanítást, csak időszakonként tudnak konzultálni a pedagógusokkal. Ennek ellenére a megkérdezett szülők átlagosan jóra értékelték az iskolájukkal való viszonyt.
A válaszadó szülők szerint a legnagyobb nehézség, amikor egy gyermek tartós betegség miatt kiesik az iskolából, a félelem, az önbizalom csökkenés, a társas kapcsolatok és a jövőkép elvesztése és a család pszichés leterheltsége.
Arra a kérdésre, hogy mi hiányzott legjobban a suliból, 100 százalékban azt válaszolták a gyerekek, hogy a barátok, osztálytársak. A megkérdezettek elsöprő többsége sajnálta, hogy a jelenléti oktatás beindulásával megszűnt az online oktatás és ők ismét kiestek az iskolai mindennapokból.
Ezt a problémát orvosolja a KórházSuli sok száz egyetemistából és középiskolásból álló önkéntes csapata. A kortárs segítők az iskolai tananyag átadásán túl személyre szabott odafigyelést és a tanulás örömét viszik a mindennapjaikba.
“Amikor a tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek kikerülnek a kórházból, de még nem járnak iskolába, egyfajta légüres térben vannak. Döntő jelentőségű számukra, hogy a tanulással aktívan töltsék idejüket. Hiszen ha tanulnom kell, van jövőm, meg fogok gyógyulni.” – mondta Tóthné Almássy Monika. A KórházSuli vezetője szerint ezért is döntő jelentőségű a május végén elfogadott miniszteri Irányelv, amely szabályozza a tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek nevelésének-oktatásának a kereteit.
Kapcsolódó cikkeink
Az egészség szolgálatában
A funkcionális termékek és étrend-kiegészítők egyes kategóriái más és más…
Tovább olvasom >Circana: kevesebb új árucikket dobtak piacra a kiskereskedők az elmúlt években
A pandémia és a háború miatt biztosra mennek a kiskereskedők,…
Tovább olvasom >Párizsba tavaly visszatértek a turisták, de számuk még elmaradt a koronavírus-járvány előtti szinttől
Több mint 44 millió turista látogatott el tavaly Párizsba és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >