Így zajlik az ünnepi nagybevásárlás Magyarországon
A közelmúltban végzett, 22 ezer résztvevő bevonásával készült kutatás rámutat arra, hogy sokaknak már egy egyszerű éttermi vacsora sem fér bele a költségvetésébe, és az ajándékok beszerzésére is akciós lehetőségeket keresnek. A magas kamatok, a dráguló hitelek és az infláció globálisan érezteti hatását a fogyasztók pénzügyi helyzetére. Az Ernst & Young tanácsadócég által végzett felmérés szeptember és október között zajlott, és 28 országot ölel fel a világ különböző részeiről.
Az EY mérése szerint a megkérdezettek több mint háromnegyede inkább vár a nagyobb akciókra, mint a Black Friday vagy a Kínában népszerű Single’s Day, hogy ajándékokat vásároljon. Ugyanakkor több mint felük tervezi az eddiginél alacsonyabb költéseket az ünnepek során, hogy pénzt takarítson meg.
Jim Doucette, az EY vezető elemzője, rámutatott, hogy a kutatás jól tükrözi, hogyan változnak meg a fogyasztói vásárlási szokások a nehéz globális gazdasági környezetben. Ennek fő oka a magas infláció, a növekvő hitelkamatok és a kiegyensúlyozatlan hitelkártya-tartozások, amelyek jelentősen csökkentik a fogyasztók vásárlóerejét világszerte.
A válaszadók 80 százaléka aggodalmaskodik pénzügyi helyzete miatt, és nemcsak az ünnepi ajándékok terén, hanem az éttermi vacsorákon is csökkentik a költéseiket. Egyre többen választják azt az opciót, hogy otthon, családjukkal ünneplik az ünnepeket, hogy elkerüljék az extra kiadásokat.
Az emberek nemcsak az ünnepi költekezéseiket szorítják vissza, hanem átgondolják, mely kiadások szükségesek, és melyekről mondhatnak le a pénzügyi stressz csökkentése érdekében – mondta Kristina Rogers, az EY elemzője.
A kutatás azt is kimutatta, hogy a válaszadók fele tervezi, hogy főként vagy kizárólag online vásárol az ünnepekre, ami 16 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest. Ugyanakkor azok, akik bolti vásárlásban gondolkodnak, 14 százalékkal 10 százalékra csökkentek, ami csak kicsivel magasabb, mint a 2020-as pandémia idején kialakult kényszerhelyzetben. Az EY felmérése rámutat, hogy az amerikai fogyasztók 39 százaléka, az európaiak 35 százaléka, míg a kínaiak mindössze 11 százaléka tervezi jelentős mértékben csökkenteni költekezését az ünnepek alatt, és a kínaiak 45 százaléka még növelni is fogja kiadásait.
Kapcsolódó cikkeink
Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Egyedülálló, objektív mutatókon alapuló pályázat indul: megnyílt a HBLF Sokszínű és Méltányos Munkahely elismerés pályázati időszaka
A Sokszínű és Méltányos Munkahely elismerést azok az idehaza működő…
Tovább olvasom >Magyar kutató fejlesztett őssejtaktiváló étrend-kiegészítőt
Az öregedés elleni küzdelem nem új keletű törekvés az emberiség…
Tovább olvasom >További cikkeink
BH AgrárTrend Index: stabilizálódtak a magyar élelmiszer-gazdaság kilátásai
Stabilizálódott a magyar élelmiszer-gazdaság szereplőinek korábbinál kedvezőbb helyzetértékelése 2024 első…
Tovább olvasom >Egyre durvul a zsugorinfláció
A mosogatószer, az édességek, a tejföl, a túró, a kefir…
Tovább olvasom >NGM: az innováció jelenti az élelmiszeripar jövőjét, új fejlesztéseket adott át Fábián Gergely államtitkár
Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára…
Tovább olvasom >