Így zajlik az ünnepi nagybevásárlás Magyarországon
A közelmúltban végzett, 22 ezer résztvevő bevonásával készült kutatás rámutat arra, hogy sokaknak már egy egyszerű éttermi vacsora sem fér bele a költségvetésébe, és az ajándékok beszerzésére is akciós lehetőségeket keresnek. A magas kamatok, a dráguló hitelek és az infláció globálisan érezteti hatását a fogyasztók pénzügyi helyzetére. Az Ernst & Young tanácsadócég által végzett felmérés szeptember és október között zajlott, és 28 országot ölel fel a világ különböző részeiről.

A válaszadók 80 százaléka aggodalmaskodik pénzügyi helyzete miatt
Az EY mérése szerint a megkérdezettek több mint háromnegyede inkább vár a nagyobb akciókra, mint a Black Friday vagy a Kínában népszerű Single’s Day, hogy ajándékokat vásároljon. Ugyanakkor több mint felük tervezi az eddiginél alacsonyabb költéseket az ünnepek során, hogy pénzt takarítson meg.
Jim Doucette, az EY vezető elemzője, rámutatott, hogy a kutatás jól tükrözi, hogyan változnak meg a fogyasztói vásárlási szokások a nehéz globális gazdasági környezetben. Ennek fő oka a magas infláció, a növekvő hitelkamatok és a kiegyensúlyozatlan hitelkártya-tartozások, amelyek jelentősen csökkentik a fogyasztók vásárlóerejét világszerte.
A válaszadók 80 százaléka aggodalmaskodik pénzügyi helyzete miatt, és nemcsak az ünnepi ajándékok terén, hanem az éttermi vacsorákon is csökkentik a költéseiket. Egyre többen választják azt az opciót, hogy otthon, családjukkal ünneplik az ünnepeket, hogy elkerüljék az extra kiadásokat.
Az emberek nemcsak az ünnepi költekezéseiket szorítják vissza, hanem átgondolják, mely kiadások szükségesek, és melyekről mondhatnak le a pénzügyi stressz csökkentése érdekében – mondta Kristina Rogers, az EY elemzője.
A kutatás azt is kimutatta, hogy a válaszadók fele tervezi, hogy főként vagy kizárólag online vásárol az ünnepekre, ami 16 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest. Ugyanakkor azok, akik bolti vásárlásban gondolkodnak, 14 százalékkal 10 százalékra csökkentek, ami csak kicsivel magasabb, mint a 2020-as pandémia idején kialakult kényszerhelyzetben. Az EY felmérése rámutat, hogy az amerikai fogyasztók 39 százaléka, az európaiak 35 százaléka, míg a kínaiak mindössze 11 százaléka tervezi jelentős mértékben csökkenteni költekezését az ünnepek alatt, és a kínaiak 45 százaléka még növelni is fogja kiadásait.
Kapcsolódó cikkeink
Németországban újra nagyobb a márkatermékek iránti fogyasztói bizalom
Mérséklődött a saját márkás termékek népszerűsége és ma már kevesebb…
Tovább olvasom >K&H: sokan még mindig nem néznek körül a kötelezőknél
Bár a középkorú autósok többsége nyitott a legjobb ajánlatok felkutatására,…
Tovább olvasom >Új vásárlói trendek: influenszerekre és a közösségi médiára támaszkodunk
Nemcsak a közösségi platformoknak jut minden eddiginél nagyobb szerep a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >