Így változtak a McDonald’s árai az infláció hatására

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 02. 01. 12:02

Az elmúlt két évben jelentős drágulás érte el a vendéglátóhelyeket, különösen a népszerű gyorséttermeket. A Pénzcentrum felmérése szerint 2022-ben 19,8 százalékkal, míg 2023-ban 24,5 százalékkal nőttek az árak az éttermekben. A McDonald’s kínálatában is érezhető volt a változás, de érdekesség, hogy a mekis termékek drágulása alulmaradt az általános inflációval szemben.

Nem élünk rosszul, ha a sajtburgerek számát vesszük alapul

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2023 decemberére az országban az átlagos hamburger ára egy év alatt 21 százalékkal, két év alatt pedig 76 százalékkal nőtt. Ugyanakkor a McDonald’s által vizsgált alapburgerei, mint a Big Mac, sajtburger és hamburger, átlag alatti mértékben drágultak – egy év alatt 17-22, két év alatt pedig 47-49 százalékkal.

A KSH által közölt átlagos decemberi árak alapján egy hamburger ára 1600 forint volt, míg a helyben fogyasztott Big Mac 1400 forint, a sajtburger 630, a hamburger 590 forint. A nagy burgonya ára 960 forint volt. Ebben az időszakban a McDonald’s termékei valamivel az átlagos infláció alatt drágultak.

A KSH szerint a burgerdrágulás 47-49 százalékos volt két év alatt, míg a burgonya ára 33%-kal nőtt két év alatt. Érdemes megjegyezni, hogy ezek az átlagok mindenféle helyben fogyasztott hamburgert figyelembe vesznek, így az összehasonlításnak vannak korlátai.

A Pénzcentrum további elemzése azt mutatja, hogy a kiszállítás esetén némileg csökkent az árkülönbség az étteremben fogyasztott ételekhez képest, és a kiszállított burgerek közel 60 százalékkal, az éttermi fogyasztás esetén pedig 47-49 százalékkal drágultak két év alatt. A nagy burgonya és az alapburgerek árkülönbsége továbbra is számottevő, de 2023-hoz képest csökkent.

Az árakat az átlagfizetésekkel összevetve a számítások azt mutatják, hogy míg egyes termékek, például a sültkrumpli és a sajtburger értéke növekedett az átlagfizetésekhez képest, addig a Big Mac és a hamburger ára minimális változást mutatott. Így megállapítható, hogy a népszerű mekis termékek árai megőrizték értéküket, ha a bérek növekedéséhez viszonyítjuk.

Érdekességként említendő, hogy az első McDonald’s megnyitása után 1988-ban egy Big Mac 43 forintba, a nagy sültkrumpli 25 forintba került. Az évek során azonban a világjárvány hatására és az általános élelmiszerárak emelkedésével együtt a mekis termékek árai is jelentősen nőttek, bár az átlagfizetések növekedése ezt csak részben tudta ellensúlyozni.

Kapcsolódó cikkeink