Így változtak a McDonald’s árai az infláció hatására
Az elmúlt két évben jelentős drágulás érte el a vendéglátóhelyeket, különösen a népszerű gyorséttermeket. A Pénzcentrum felmérése szerint 2022-ben 19,8 százalékkal, míg 2023-ban 24,5 százalékkal nőttek az árak az éttermekben. A McDonald’s kínálatában is érezhető volt a változás, de érdekesség, hogy a mekis termékek drágulása alulmaradt az általános inflációval szemben.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2023 decemberére az országban az átlagos hamburger ára egy év alatt 21 százalékkal, két év alatt pedig 76 százalékkal nőtt. Ugyanakkor a McDonald’s által vizsgált alapburgerei, mint a Big Mac, sajtburger és hamburger, átlag alatti mértékben drágultak – egy év alatt 17-22, két év alatt pedig 47-49 százalékkal.
A KSH által közölt átlagos decemberi árak alapján egy hamburger ára 1600 forint volt, míg a helyben fogyasztott Big Mac 1400 forint, a sajtburger 630, a hamburger 590 forint. A nagy burgonya ára 960 forint volt. Ebben az időszakban a McDonald’s termékei valamivel az átlagos infláció alatt drágultak.
A KSH szerint a burgerdrágulás 47-49 százalékos volt két év alatt, míg a burgonya ára 33%-kal nőtt két év alatt. Érdemes megjegyezni, hogy ezek az átlagok mindenféle helyben fogyasztott hamburgert figyelembe vesznek, így az összehasonlításnak vannak korlátai.
A Pénzcentrum további elemzése azt mutatja, hogy a kiszállítás esetén némileg csökkent az árkülönbség az étteremben fogyasztott ételekhez képest, és a kiszállított burgerek közel 60 százalékkal, az éttermi fogyasztás esetén pedig 47-49 százalékkal drágultak két év alatt. A nagy burgonya és az alapburgerek árkülönbsége továbbra is számottevő, de 2023-hoz képest csökkent.
Az árakat az átlagfizetésekkel összevetve a számítások azt mutatják, hogy míg egyes termékek, például a sültkrumpli és a sajtburger értéke növekedett az átlagfizetésekhez képest, addig a Big Mac és a hamburger ára minimális változást mutatott. Így megállapítható, hogy a népszerű mekis termékek árai megőrizték értéküket, ha a bérek növekedéséhez viszonyítjuk.
Érdekességként említendő, hogy az első McDonald’s megnyitása után 1988-ban egy Big Mac 43 forintba, a nagy sültkrumpli 25 forintba került. Az évek során azonban a világjárvány hatására és az általános élelmiszerárak emelkedésével együtt a mekis termékek árai is jelentősen nőttek, bár az átlagfizetések növekedése ezt csak részben tudta ellensúlyozni.
Kapcsolódó cikkeink
Elindult az Eisberg egészségtudatos táplálkozásra ösztönző kampánya
Naponta legalább öt adag zöldséget vagy gyümölcsöt kellene fogyasztanunk az…
Tovább olvasom >KSH: A bruttó átlagkereset 605 400 forint volt 2024. februárban, 14,0 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban
2024. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605…
Tovább olvasom >A marhahúsimport volumene 24 százalékkal bővült
A KSH adatai alapján Magyarország élőmarha-exportja 2024 januárjában 6,2 százalékkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nem füstöltek el a grillsajtok
Bár tavaly a grillsajtok piaca egy kisebb összeomlást élt át,…
Tovább olvasom >Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Speciális élelmiszerek toplistája: 1. Diabetikus, 2. Szénhidrátcsökkentett, 3. Laktózmentes
Együnk-e tojást, vagy nem ajánlott? Igyunk-e állati eredetű tejet, vagy…
Tovább olvasom >